نرم افزارحسابداری صدگان

احتمال پیمان سپاری ارزی قوت گرفت

0 838

حسابداراپ

 

تلاش دولت و متولیان تجارت خارجی کشور برای نظارت بیشتر بر صادرات و برنامه‌های جدید برای برقراری ارتباط بیشتر بین صادرات و واردات، احتمال اجرای پیمان سپاری ارزی را افزایش داده است. در تازه‌ترین اقدام‌ها گمرک، صادرات برخی کالاها را مشروط به تایید سازمان حمایت کرده است.

.

پندار سیستم

از سوی دیگر رییس اتاق بازرگانی ایران نیز بر لزوم اظهار ارز حاصل از صادرات تاکید کرده است. پیمان سپاری ارزی طرحی است که بر اساس آن صادرکنندگان باید میزان ارز حاصل از صادرات کالاها را به دولت اعلام و در صورت لزوم این درآمد را با نظارت دولت به مصرف برسانند. گمرک ایران در تازه‌ترین بخشنامه خود صادرات برخی از کالاهای اساسی تولید داخل را بدون کسب مجوز از سازمان حمایت ممنوع اعلام کرد. در حالی چندی پیش سازمان حمایت صادرات دوباره کالاهای وارداتی با ارز مرجع را ممنوع اعلام کرد که گمرک ایران نیز در بخشنامه تازه خود ممنوعیت جدیدی را در مورد صادرات کشور اعمال کرده است. به گزارش «ایسنا»، براساس بخشنامه گمرک صادرات کالاهای اساسی تولید داخل مانند روغن، شکر، شیرخشک، مواد شوینده، گوشت قرمز و گوشت مرغ تا اعلام نهایی فهرست از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تایید سازمان مذکور امکان‌پذیر خواهد بود.

.

محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز معتقد است واردات در شرایط فعلی باید منوط به خرید ارز از صادرکنندگان و ارائه اظهارنامه صادراتی باشد. به گفته نهاوندیان، از این ارز برای نیازهای وارداتی کشور هم در گذشته استفاده می‌شده و هم در زمان حاضر و در واقع مرهون ارتباطات مورد به مورد بین صادرکنندگان و واردکنندگان است. رییس اتاق ایران با بیان اینکه در شرایط حاضر با توجه به محدودیت‌ها و حساسیت‌ها این ارتباطات باید به نحو بسیار ظریفی صورت گیرد، اظهار کرد: این ارتباطات باید به گونه‌ای باشد که هیچ محدودیتی روی آن اعمال نشود، یعنی ادامه استفاده ما از این ارتباطات مویرگی مستلزم توجه مویرگی به آن است. او در عین حال تاکید کرد: هر اقدامی که بر روی افشای اطلاعات اعمال تمرکز کند به اصل کار لطمه می‌زند. نهاوندیان با بیان اینکه باید در عین حال که هدف استفاده بهینه از درآمدهای ارزی را دنبال می‌کنیم، اعمال هر گونه مدیریت را بر طرف واردات قرار دهیم، گفت: واردات باید منوط به این شوند که ارز خود را از صادرکننده خریداری کرده و اظهارنامه صادراتی آن را ارائه کند.

.
موافقت مشروط صادرکنندگان با اظهار ارز
درهمین حال رضی میری، رییس کنفدراسیون صادرات نیز از برگزاری جلسه‌ای با موضوع اظهار ارز صادرکنندگان در مقابل واردکنندگان کالا با معاون اول رییس‌جمهوری خبر داد و گفت: اما در این جلسه به جمع‌بندی نهایی در مورد موضوع اختصاص ارز حاصل از صادرات به واردات کالا نرسیدیم. به گفته میری، صادرکنندگان مخالف واگذاری ارز خود برای واردات اساسی نیستند؛ اما باید سازوکار اختصاص ارز صادراتی به واردات به طور دقیق مشخص شود تا هم صادرکننده و هم واردکننده درگیر دیوان‌سالاری پیچیده نشوند؛ زیرا در تجارت وقت بسیار مهم است. میری با تاکید بر اینکه فروش ارز حاصل از صادرات با نرخ مبادله‌ای هیچ صرفه اقتصادی برای صادرکنندگان ندارد، گفت: چطور می‌شود تولید بر پایه ارز سه هزار تومانی انجام شود؛ اما ما ارز صادراتی خود را با نرخ مبادله‌ای بفروشیم؟

.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.