نرم افزارحسابداری صدگان

عزم دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی

0 650

حسابداراپ

وزیر اقتصاد: ۳۰ درصد منابع کشور در قالب یارانه توزیع می‌شود.

طرح تحول نظام مالیاتی که به دنبال تمرکز برنامه‌های دولت برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، تا حدودی در سایه قرار گرفته بود، از اوایل امسال روی میز تیم اقتصادی دولت قرار گرفته تا در ماه‌های باقیمانده از عمر دولت دهم، پرونده یکی دیگر از هفت بسته طرح تحول اقتصادی بسته شود. در همین راستا اصلاح قانون مالیاتی کشور نهایی و برای تصویب به مجلس فرستاده شد.

.

اینک اما طرح ساماندهی یکپارچگی مالیاتی و الکترونیکی کردن فرآیند مربوطه که از برنامه سوم به دولت تکلیف شده بود، به صورت کلی کلید خورده تا تحولات نظام مالیاتی، با گامی بلندتر پیش رود. در همین راستا، روز دوشنبه در اجلاس طرح جامع مالیاتی، شبکه ملی تبادل اطلاعات مالیاتی افتتاح شد، شبکه‌ای که در قالب برنامه سوم توسعه با عنوان طرحی ملی و با هدف ایجاد سامانه‌ یکپارچه مالیاتی به منظور سازماندهی این بخش گنجانده شد، اما از تحقق در برنامه سوم بازماند و مجددا در متن قانون برنامه چهام گنجانده شد. 

.
«شمس‌الدین حسینی» به عنوان یکی از میهمانان این مراسم، به تشریح اقدامات دولت در حوزه نظام مالیاتی پرداخت. به گزارش ایسنا، وزیر اقتصاد با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و تحول نظام مالیاتی به عنوان دو بسته طرح تحول اقتصادی، عنوان کرد: ۳۰ درصد از منابع کشور در قالب یارانه‌ها توزیع می‌شود، به همین دلیل بود که هدفمندسازی یارانه‌ها به عنوان یکی از نظامات کلیدی و در واقع به عنوان مالیات منفی مطرح شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه یارانه و مالیات دو روی یک سکه هستند، گفت: گزارش‌ها حکایت از این دارند که نسبت مالیات‌ها به تولید ناخالص داخلی (GDP) ۷ درصد است و این در حالی است که در کشورهایي با ظرفیت‌های اقتصادی پایین‌تر از ایران این نسبت حدود ۲۰ درصد است.

وی با بیان اینکه با چنین نگاه‌هایی بحث تحول مالیاتی به عنوان یکی از پایه‌های طرح تحول ایجاد شد، خاطرنشان کرد: همه دغدغه ما این نیست که مالیات منبع پایدار درآمدی باشد؛ چرا که کارکرد آن بیشتر از این است؛ بنابراین ارتقای نظام مالیاتی یکی از اولویت‌های کلیدی محسوب می‌شود.

.
حسینی با بیان اینکه اگر برخی بخش‌های اقتصادی بی‌دفاع است، به دليل آن است که نظام مالیاتی به خوبی کار نمی‌کند که نمونه آن اختلالات ایجاد شده در بازار ارز است. اگرچه برخی از مشکلات ایجاد شده در این بازار به تحریم برمی‌گردد، اما بخشی از آن نیز مربوط به سفته بازی است و دلیل اینکه نمی‌توانیم از این امر جلوگیری کنیم این است که مالیات در این بخش جایی ندارد. وی در ادامه با بیان اینکه طرح جامع مالیاتی در چند استان به مرحله آزمایشی و اجرا نزدیک می‌شود، اضافه کرد: بنا بود طرح آزمایشی در پاییز انجام شود، اما به زمستان موکول شده است و در این راستا باید زیرساخت‌های حقوقی و قانونی فراهم شود. حسینی به لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به عنوان یکی از لوازم انجام این کار اشاره و تصریح کرد: امیدوارم نمایندگان مجلس با اولویت به این لایحه رسیدگی کنند و آن را در کسوت قانون به ما برگردانند. این طرح برای اجرای موفق نیاز به قانون جدید دارد، چراکه صرفا اقدام به ایجاد نرم‌افزار نمی‌کنیم.

.
ارسال ۴ میلیون و ۹۰۰ میلیون اظهارنامه الکترونیکی در تیرماه
رییس سازمان امور مالیاتی نیز در این مراسم به تشریح فرآیند مقدماتی این طرح پرداخت و توضیح داد: پروژه مذکور در قالب ۳۲ پروژه تعریف شد که یکی از این پروژه‌ها طرح ایجاد نرم‌افزار یکپارچه مالیاتی بود. برای ایجاد این نرم‌افزار مناقصاتی برگزار و شرکت فرانسوی بول برنده شد اما با توجه به قوانین موجود در آن زمان بنا شد که شرکت‌های داخلی کار را انجام دهند؛ بنابراین مجددا مناقصاتی برگزار و شرکتی داخلی برای اجرای طرح انتخاب شد.

پندار سیستم

.
علی عسکری، ایجاد زیرساخت فناوری را از جمله نیازهای این پروژه دانست. وی با اشاره به اینکه اقداماتی که پیش از این برای ایجاد زیرساخت صورت گرفته بود برای به نتیجه رسیدن کار، ناقص بود، عنوان کرد: در این راستا با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات به جمع‌بندی رسیدیم و توپولوژی از کار تدوین شد تا خطوط ارتباطی از پهنای باند لازم برخوردار باشد. به دنبال این جمع‌بندی، کار بلافاصله آغاز و در برخی از استان‌ها از طریق فیبرنوری ارتباط برقرار شد تا اینکه هم‌اکنون سازمان مالیاتی صاحب زیرساخت فناوری مناسب برای پوشش طرح جامع مالیاتی است. «فراهم شدن این زیرساخت، امکان آن را ایجاد می‌کند که سازمان امور مالیاتی بتواند تمام خطوط را از یک نقطه مدیریت کند»، عسکری با بیان این مساله افزود: یکی از نیازهای طرح جامع مالیاتی، مربوط به ایجاد مراکز دیتا است که در حال حاضر مرکز اصلی دیتا در تهران آماده و در حال تجهیز است. در تیرماه سال جاری چهار میلیون و ۹۰۰ هزار اظهارنامه به صورت الکترونیکی برای سازمان ارسال شده است.

.
ثبت‌نام روزانه اشخاص حقیقی برای کد اقتصادی کمتر از انتظار
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه ثبت‌نام از مودیان مالیاتی بر اساس شماره اقتصادی را یکی دیگر از اقدامات اعلام و خاطرنشان کرد: اشخاص حقوقی و تشکل‌ها مانند دانشگاه‌ها و شهرداری‌ها که باید مالیات پرداخت کنند فاقد شماره اقتصادی هستند. با آغاز ثبت نام، حدود ۵۰ هزار نفر در مرحله اول ثبت نام را انجام داده‌اند. 
عسکری با بیان اینکه با ارائه کد اقتصادی به تمام افراد، برخی اقدام به کدفروشی و بر هم زدن نظام اقتصادی کردند، گفت: در این راستا برای ارائه شماره اقتصادی ابتدا متقاضیان راستی‌آزمایی می‌شوند و در مرحله دوم ثبت‌نام، اطلاعات بیشتری از مودیان دریافت می‌کنیم. بنا به گفته وی؛ تاکنون ۳۵۰ هزار نفر از اشخاص حقیقی برای دریافت کد اقتصادی ثبت‌نام کردند. در روزهای اخیر روزانه ۱۰ تا ۱۵ هزار ثبت نام صورت گرفته اما معتقدیم که باید به ۲۰ تا ۲۵ هزار ثبت نام در روز برسد؛ بنابراین اقدام به اطلاع‌رسانی کرده و افراد را از طریق دفاتر پست و پیشخوان دعوت به ثبت نام برای کد اقتصادی می‌کنیم.

.
این مقام مسوول با اشاره به اینکه ثبت‌نام تشکل‌های قانونی نیز انجام شده است، افزود: باید رایزنی بیشتری بکنیم تا ثبت نام شماره اقتصادی را انجام دهند اما در گام اول باید شماره شناسه ملی را از معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس‌جمهور دریافت کنند. رییس سازمان امور مالیاتی، شماره اقتصادی را یکی از لوازم اجرای طرح جامع مالیاتی دانست و متذکر شد: در کنار این کارها امضای الکترونیکی را دنبال کرده‌ایم و از سه سال پیش با وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد مذاکره شده‌ایم، براین اساس در سال جاری در زمان دریافت اظهارنامه‌ها، پنج تا شش هزار اظهار نامه با امضای الکترونیکی دریافت شد. طبق این فرآیند، اشخاص و تشکل‌ها پس از دریافت شماره اقتصادی برای امضای الکترونیکی معرفی می‌شوند. 

.
طرح جامع مالیاتی، موضوع دیگری بود که عسکری در جریان سخنرانی خود به آن نیز اشاره کرد. وی ضمن تاکید بر اینکه هفته گذشته لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به مجلس ارائه و یک فوریت آن رای آورد، ابراز امیدواری کرد که این لایحه قبل از بودجه ۹۲ به نتیجه نهایی برسد. به گفته عسکری، اگر نظام مالیاتی نتواند به اطلاعات اقتصادی مودیان دسترسی داشته باشد، ابتر است؛ بنابراین در راستای تهیه اطلاعات مودیان، ۸ دسته اطلاعاتی تهیه شد. رییس سازمان امور مالیاتی همچنین با بیان اینکه ایجاد تحول در هر نظام و سازمانی نیازمند شناسایی بسترها و مدیریت تغییر است، تصریح کرد: در راستای اجرای طرح تحول نظام مالیاتی قراردادی را با دانشگاه تربیت مدرس منعقد کردیم.

.
تقی‌پور: نارضایتی در زمینه مالیات به صفر می‌رسد
وزیر ارتباطات نیز در جریان مراسم افتتاح شبکه ملی امور مالیاتی ضمن اشاره به فراهم شدن زیرساخت‌های فناوری این طرح، اعلام کرد: امروز می‌توان با بهره‌گیری از متا دیتاها، حجم اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد را به خوبی مدیریت کرد. 
رضا تقی‌پور با اشاره به افتتاح سامانه الکترونیک در زمینه مالیات تصریح کرد: فکر نمی‌کنم پس از راه‌اندازی این شبکه نارضایتی در این زمینه وجود داشته باشد. در واقع به نظر می‌رسد با راه‌اندازی این سامانه درصد نارضایتی‌ها در زمینه مالیات به صفر برسد.
شبکه ملی امور مالیاتی شبکه‌ای است که به واسطه آن ۳۱ استان و ۵۰۱ شهر کشور به یکدیگر، به تهران و سایر مراکز استان‌ها متصل می‌شوند.
.
کاهش ارزش پول ملی تعمدی نبود
سخنگوی اقتصادی دولت در حاشیه مراسم رونمایی از شبکه تبادل مالیاتی در خصوص اینکه آیا دولت مسوول حفظ ارزش پول ملی نیست و با نوسانات ارزی چقدر ارزش پول ملی کاهش یافته است، گفت: هنوز محاسبه نکرده‌ایم که بر اثر التهاب ارزی چقدر ارزش پول ملی کاهش یافته است. حسینی تاکید کرد: البته این اطمینان را می‌دهم که کاهش ارزش پول ملی تعمدی نبوده است و حفظ ارزش پول ملی یک وظیفه است که باید انجام شود آنچه اهمیت دارد اين است كه به هر حال نمی‌توانيم نسبت به عدم تعادل‌ها در اقتصاد بی‌تفاوت باشیم. حسینی در ادامه به منابع ارزی کشور اشاره کرد و افزود: برای چندمین بار می‌گویم کمبود ارز در کشور نداریم، بلکه موضوع دشواری انتقال و افزایش هزینه‌ها است و بنابراین تغییراتی در کشورهای مقصد برای صادرات نفت ایران ایجاد می‌شود.

.
وزیر اقتصاد در مورد این پرسش که برخی از بانک‌ها برای سپرده‌های ارزی سود ریالی می‌پردازند، گفت: هر کس در هر بانک سپرده‌گذاری کرده مالک سپرده‌هایش است، اما برداشت از سپرده چه ارزی و چه ریالی طبق مقررات بانک است که بانک‌ها موظف و متعهد هستند قوانین پولشویی را رعایت کنند.
حسینی افزود: در مواقعی صاحبان سپرده می‌خواهند یکباره ۵۰۰ هزار دلار پول نقد از بانک بگیرند؛ اما مقررات پولشویی اجازه نمی‌دهد همه این منابع را یکباره برداشت کند همان طور در مورد سپرده ریالی که براساس قانون مبارزه با پولشویی صاحبان سپرده در یک روز بیشتر از ۱۵ میلیون تومان نمی‌تواند از حسابش پول نقد برداشت کند؛ البته می‌تواند تا هر میزان که می‌خواهد پول از طریق حواله جابه‌جا کند.

.
اهداف هدفمندی محقق شد؟
وزیر اقتصاد، در ارتباط با طرح مباحثی مبنی براینکه دولت به اهداف هدفمندی یارانه‌ها نرسیده است، گفت: یک موضوع قیمت‌های نسبی در داخل و دیگری قیمت‌های نسبی در خارج است. هدفمندی باید دو بخش را پوشش می‌داد که یک بخش آن قیمت‌های نسبی در داخل بود؛ مانند قیمت حامل‌های انرژی در مقایسه با هم و در مقایسه با سایر کالاها و نهاده‌ها که این اثر همچنان در داخل به قوت خودش باقی بوده و در حال کار است و نرخ ارز اثر چندانی روی آن نداشته است.

.
به گزارش خبرگزاری مهر، شمس‌الدین حسینی در این خصوص اظهار کرد: یکی دیگر از مسائل، کاهش شکاف قیمتی بین قیمت حامل‌های انرژی در داخل و خارج است و اگر نگاه نسبی به اینها داشته باشیم در برابر افزایش نرخ ارز، هنوز اثر آن به قوت خود باقی است؛ اما باید گفت با اتفاقاتی که افتاده، شکاف حامل‌های انرژی در داخل و خارج بیشتر شده و در مجموع آن مشکلاتی که در بخش‌هایی مانند بنزین که می توان گفت به میزان قابل توجهی در زمینه قاچاق به خارج حل شده بود، دوباره پیدا شده و البته در بنزین مانند قبل نیست؛ اما در نفت گاز کشش برای قاچاق وجود دارد و خود این مساله موردی است در موضوع اقتصاد مقاومتی و استفاده از منابع که باید به آن فکر شود.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.