نرم افزارحسابداری صدگان

سن بازنشستگی زیاد می شود تا چه کسی ضرر نکند؟

0 759

حسابداراپ

در حالی که قانون بازنشستگی پیش از موعد هنوز  به صورت دست و پاشکسته پابرجاست رسانه ها خبر از افزایش سن بازنشستگی می دهند.

.

این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد مستمری بگیران تامین اجتماعی با پرداخت سالها حق بیمه هم اکنون با حداقل مستمری که به لطف کش و قوس دار مسئولان به پانصد هزار تومان رسیده است امرار معاش می کنند و منتظر وعده های چندین و چند ساله مسئولان پیرامون افزایش تا ۷۰۰ هزار تومان و یا قانون همسان سازی بازنشستگی هستند.

.

اما خبر افزایش سن بازنشستگی به علت وضعیت سازمان تامین اجتماعی آبی پاکی را روی دست بازنشستگان و دیگر بیمه شدگان تامین اجتماعی ریخت.

.

چند روز پیش مدیرکل فنی درآمد سازمان تامین اجتماعی با اعلام “افزایش سن بازنشستگی” در قالب بازنگری در قانون تامین اجتماعی، این اقدام را یک ضرورت خواند، چرا که سن بازنشستگی موجود براساس امید به زندگی در سال ۵۶ تعیین شده است و با افزایش سن امید به زندگی نیاز است برای جلوگیری از ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی، تغییراتی در قالب افزایش سن بازنشستگی منظور شود.

.

محمد حسین زدا در گفت‌وگو با ایسنا بازنگری در قانون تامین اجتماعی را یک الزام به منظور کاهش بدهی‌ها و جلوگیری از ورشکستگی این سازمان خواند و اظهار کرد: بدین ترتیب تغییراتی با هدف تغییر در سن و سابقه برای بازنشستگی با توجه به افزایش طول عمر در ایران لحاظ می‌شود.

.

زدا در ادامه با اشاره به قوانین تامین اجتماعی در کشورهای اروپایی افزود: تمام کشورهای اروپایی به سمت اصلاحات پارامتریک رفته و سن بازنشستگی خود را افزایش داده‌اند.

.

اما سئوال اینجاست آیا سازمان تامین اجتماعی خدمات به مستمری بگیران را نیز بر اساس استانداردهای اروپایی انجام می دهد؟

پندار سیستم

.

در حالی که بسیاری از مستمری بگیران تامین اجتماعی با وضعیت دشواری دست به گریبانند و به اذعان خود مسئولان تامین اجتماعی بیش از ۷۰درصد آنان واجد حداقل حقوق هستند و اکثرا از پرداخت هزینه های درمان و داروهای خود عاجزند آیا نباید تصور کرد که افزایش سن امید به زندگی یک سوتفاهم آماری برای مسئولین محترم است و نباید براساس شاخصه هایی به این سستی قانونی با این استحکام را آن هم به نفع دولت عوض کرد؟

.

از طرف دیگر تکلیف قانون مصوب مجلس پیرامون بازنشستگی پیش از موعد چه می شود آیا قرار نبود با این قانون مشکلی از راه اشتغال جوانان بیکار در دستگاههای دولتی و بنگاههای خصوصی برداشته شود؟

.

آیا شکستن دست و پای این قانون مصوب مجلس در بودجه سال جاری با محدود کردن آن به موافقت کارفرما، حذف هدایای بازنشستگی سالیان ارفاقی و حقوق روزهای مربوطه، کافی نبود که حالا بدون مصوبه مجلس نوید افزایش سن بازنشستگی را بدون ارسال به مجلس رسانه ای می کنند؟

.

در سکوت صنوف مختلف و مظلومیت مستمری بگیران و بیمه شدگان تامین اجتماعی به نظر می رسد تنها باید از مجلس شورای اسلامی انتظار داشت که در صورت ارسال قریب الوقوع چنین طرحی به مجلس از حقوق مردم دفاع کرده و با چنین موضوعی مخالفت کنند.

.

هادی معیری نژاد

.

 

————————————————————–

 

لینک مرتبط:

جزئیات افزایش سن بازنشستگی

.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.