نرم افزارحسابداری صدگان

سبقت بورس از بازارهاي رقيب

0 608

حسابداراپ

از سرگيري تماس‌ها براي انجام هماهنگي‌هاي لازم براي دور بعدي مذاكرات ايران با گروه ۱+۵ در ماه نوامبر (پس از انتخابات رياست جمهوري آمريكا)، با ادعای رسانه‌هاي خارجي مبنی بر طرح تقاضاهاي بزرگ فراتر از توقف، تعطيلي و انتقال (اورانيوم) از سوي شش قدرت جهاني به ايران همراه بود.

.

باز گذاشتن مذاکرات در کنار اقدام اتحادیه اروپا برای شدت بخشیدن به تحریم‌های خود علیه ایران، در نهایت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را بر آن داشت تا برای برخورد قانوني با كشورها و شركت‌هاي تحريم‌كننده نفت ايران، طرح تحريم پيش‌دستانه اروپا را برای تصویب در دستور كار قرار دهند.
دراین میان زمزمه‌هایی از حذف يورو از چرخه مبادلات ارزي کشور در بلندمدت نیز به گوش می‌رسد.
اين در حالي است كه نوسان قيمت‌ها در اتاق مبادلات ارزي طي هفته منتهي به چهارم آبان‌ماه به ترتيب با افت ۱۶/۰ و ۴۴/۰ درصدي، دلار ۲۵ هزار و ۴۰۳ ریال و یورو ۳۲ هزار و ۹۹۳ ریال را ثبت کرد.

.
این هفته در حالی آغاز می‌شود که از یک سو دولت در آستانه تصميم‌گيري نهايي براي چگونگي مشاركت ارزي صادركنندگان در چرخه اقتصادي كشور است و از سوی دیگر دستورالعمل جديد خريد و فروش ارز به شركت‌هاي صرافي داراي مجوز نیز از سوی کانون صرافان ابلاغ شده تا به این ترتيب با به حداقل رساندن حاشيه سود در صرافی‌ها، بازهم از قیمت ارز در بازار آزاد کاسته شود.
در این میان قيمت سكه نيز صرف نظر از كاهش قيمت جهاني طلا، در پي اعلام احتمال ورود بانك مركزي به بازار سكه و افت قيمت دلار در بازار داخلي از كاهش برخوردار شد. اما به‌رغم كاهش قيمت سكه و طلا در بازار نقدي، سرانجام امكان اخذ موقعيت خريد جديد در بازار آتي فراهم شد تا فعالان اين بازار بار دیگر با صف‌هاي خريد مواجه شوند.

پندار سیستم

.
اما در عرصه بین‌المللی در هفته‌اي كه سپري شد كاهش رتبه اعتباري ۵ ايالت اسپانيا در پي وخيم شدن وضعيت نقدينگي آنها و كوچك شدن اقتصاد این کشور، پيش‌بيني ورود فرانسه به ركود پس از اعلام كاهش رتبه اعتباري ۳ بانك عمده اين كشور، افزايش بدهي يورو به اقتصاد اين حوزه و در نهایت بهبود شاخص بيكاري در آمريكا، يورو را در مقابل دلار تضعيف كرد و منجر به كاهش تقاضاي خريد طلا توسط سرمايه‌گذاران شد. به نظر مي‌رسد كه با تصمیم فدرال رزرو در نشست دو روزه خود مبنی بر اجراي سياست‌هاي انبساطي جديد در آمريكا طي روزهاي آينده قيمت كالاهاي پايه از جمله نفت و طلا تقويت شود. در جلسه اخير كميته بازار آزاد بانك مركزي آمريكا تزريق ماهانه ۴۰ ميليارد دلار به اقتصاد اين كشور از طريق خريد اوراق قرضه و حفظ نرخ بهره در حد صفر تا سال ۲۰۱۵ به تصويب نهايي رسيد.

.
در اين ميان تحليلگران پيش‌بيني مي‌كنند كه تا شروع انتخابات آمريكا و تغييرات در دولت چين قيمت طلا از نوسان اندكي برخوردار و قيمت‌ها در سطوح فعلي تثبيت شود.
اما خروج منابع مالي از بازار ساخت و ساز و حركت آن به سمت بازارهاي طلا و ارز، بازار مسكن را با ركود مواجه كرده است كه در اين ميان بيشترين ركود گريبان واحدهاي مسكوني متراژ بزرگ را گرفته است. در عین حال افزايش قيمت مصالح ساختماني پرمصرف، موجب شده است انبوه‌سازان با دستاویز قرار دادن این ادعا كه قیمت نهایی مسکن از نوسانات قيمتي مصالح ساختمانی تاثير نپذيرفته‌اند و آنها را متضرر ساخته است، فرآيند پيش‌فروش واحدها را متوقف كنند.

.
از سوي ديگر در بازار سرمايه با ادامه انتشار گزارش سودآوري شركت‌ها در عملكرد ۶ماهه در هفته منتهي به سوم آبان‌ماه، اقبال سرمايه‌گذاران به اين بازار بيشتر بود به گونه‌اي كه تعداد خريداران از رشد ۲۳ درصدي برخوردار شد تا در سایه توجه بازار به صنايع فرآورده‌هاي نفتي- كك و سوخت هسته‌اي، فلزات اساسي، ماشين‌آلات و دستگاه‌هاي برقي، استخراج كانه‌‌هاي فلزي و ساخت محصولات فلزي حجم و ارزش معاملات به ترتيب از رشد ۵۴ و ۶۹ درصدي برخوردار شود؛ بطوری که اين حجم و ارزش معاملات در پايان هفته شاخص كل را ۲/۴ درصد افزايش داد.

.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.