نرم افزارحسابداری صدگان

تهاتر ماليات با بدهي دولت

0 783

حسابداراپ

مجلس براي توليد طرح جديد ارائه مي‌كند

به دنبال افزایش حجم بدهی‌های دولت به پیمانکاران بخش خصوصی، تهاتر مالیات تولیدکنندگان با بدهی دولت در دستور کار کمیسیون حمایت از تولید مجلس قرار گرفته است؛ طرحی که در صورت نهایی شدن می‌تواند در باز کردن گره بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی به سیستم بانکی موثر باشد. این طرح در شرایطی مطرح شده که موضوع اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم نیز در دستور کار قرار گرفته که به موجب آن مالیات بر ثروت، جایگزین مالیات بر درآمد می‌شود؛ موضوعی که فعالان اتاق بازرگانی خواستار بازنگری آن هستند.

.

مجلس برای حل مشکل بدهی‌های معوق بخش تولید طرح می‌دهد
تهاتر مالیات تولیدکنندگان با بدهی دولت

اتاق بازرگانی همزمان خواستار بازنگری در اصلاحیه قانون مالیاتی است
بر اساس اعلام اعضای کمیسیون حمایت از تولید مجلس، قرار است طرح تهاتر مالیات و بدهی تولیدکنندگان برای حل مشکلات عمده بخش تولید در دستور بررسی قرار گیرد. این طرح همزمان با بالا گرفتن اعتراضات پیمانکاران بخش خصوصی مطرح شده و اگرچه موانع زیادی پیش رو دارد، اما به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران، در صورت نهایی شدن می‌تواند در باز کردن گره بدهی‌های معوق موثر باشد.

.
آخرین آمار از حجم بدهی‌های دولت به پیمانکاران بخش خصوصی، بدهی حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومانی است که به‌رغم پیگیری‌های مستمر بخش خصوصی، هنوز این حجم بزرگ از بدهی‌ها، معوق مانده است. اما اتاق بازرگانی ایران در نشست اخیر خود با اعضای کمیسیون حمایت از تولید و برخی اعضای كميسيون حقوقي قضايي مجلس، از بررسی طرحی خبر داده که در صورت تصویب و نهایی شدن، می‌تواند گره تسویه بخش عمده‌ای از این بدهی‌ها را باز کند.

.
اگرچه برای سبک‌تر شدن بار تولیدکنندگان، از سال گذشته، با پیگیری اتاق بازرگانی، بندی تحت عنوان بخشودگی جرائم بدهی‌های معوق بخش خصوصی در مفاد بودجه سالانه گنجانده شد و بر اساس آخرین آمار، ۹۲۰ میلیارد ریال از بدهی‌های معوق بانکی تولیدکنندگان تقسیط شد، اما با توجه به بالا رفتن حجم بدهی‌های معوق دولت به پیمانکاران بخش خصوصی، گویا قرار بر این شده که طرح جدی‌تری برای حل ریشه‌ای مشکل بدهی‌های معوق در دستور کار قرار گیرد.

.
البته طرح تهاتر بدهی دولت به تولیدکنندگان با مالیاتی که این بخش باید به دولت بدهد، در شرایطی مطرح شده که از سویی، موضوع اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم نیز در دستور کار مجلس است که به موجب آن، به جای اخذ مالیات بر درآمد، مالیات بر ثروت جایگزین می‌شود. 

.
موضوعی که فعالان اقتصادی نسبت به آن به طور جدی انتقاد دارند و خواستار بازنگری طرح مذکور هستند؛ چرا که به اعتقاد آنها، در شرایطی در لايحه مالياتي اخير، نگاه مالياتي از ماليات بردرآمد به ماليات بر ثروت تغيير يافته كه در وضعیت کنونی اقتصادی، ثروت اغلب فعالان اقتصادی ساكن است و افزايشي ندارد.

.
در هر حال در خصوص طرح تهاتر بدهی دولت و مالیات تولیدکنندگان، نيره اخوان بي‌طرف، عضو كميسيون حقوقي قضايي مجلس می‌گوید: در نظر داریم در قالب طرحی با هماهنگی و همکاری وزارت اقتصاد، موضوع تهاتر طلب واحدهاي توليدي از دولت با ماليات اين واحدها را اجرایی کنیم؛ همچنين می‌خواهیم با هماهنگی بانک مرکزی اقداماتی انجام دهیم که به موجب آن، بانك‌ها، سند مطالبه بخش خصوصي از دولت را به‌عنوان وثيقه اعطاي وام بپذيرند.

.
آن طور که اعضای این کمیسیون‌های حمایت از تولید و قضایی مجلس گفته‌اند؛ مجلس نظارت خود را بر دستگاه‌های متولی تقويت مي‌كند تا روند تزريق نقدينگي به واحدهاي توليدي تسهيل شود. در این راستا، مجلس به دو بانك صنعت و معدن و كشاورزي هم توصيه كرده که در راس حمايت از توليدكنندگان قرار گيرند و قرار است صندوق توسعه ملي نيز در راستای حمایت از تولیدکنندگان فعال‌تر ‌شود. 

.
حميدرضا فولادگر، رييس كميسيون ويژه حمايت از توليد ملي مجلس نیز با اشاره به انجام اقدامات لازم برای نهایی شدن طرح تسویه بدهی‌های معوق دولت به بخش خصوصی با بهره‌گیری از ابزار تهاتر مالیاتی، گفت: در طرح حمايت از توليد، ۴ گروه حمايتي تعيين شده اما بار مالي اين طرح زياد است و به همين دليل آن را در اختيار اتاق بازرگانی قرار خواهيم داد، تا بیشتر بررسي كند.

پندار سیستم

.
رضا عبداللهي، عضو كميسيون حمايت از توليد ملي و كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نيز اعلام كرد: اتاق بازرگانی به عنوان مشاور مجلس بايد قوانين ۱۴ كشور برتر در زمينه كسب‌وكار جهان را بررسي كرده و به مجلس اعلام كند تا ما خلأ قوانين خود را مشخص كرده و بتوانيم آنها را اصلاح كنيم که یکی از زمینه‌های مهم اصلاح قوانین، به موضوع تسویه مطالبات بخش خصوصی برمی‌گردد. 

.
غلامرضا تاج‌گردون، نايب رييس كميسيون بودجه مجلس نيز گفت: بروز مشكلات متعدد نشان مي‌دهد كه بهتر است تصميم‌گيري‌ها با ثبات بيش‌تري صورت گيرد؛ چرا که در فضاي غيرشفاف، نمي‌توان تصميم‌هاي خوبي اتخاذ كرد. او تاكيد كرد: مشكلات اقتصادي در چند ماه اخير بسيار زياد بوده است و تصميم‌گيري در اين فضا بسيار مشكل است، اما مجلس سعي خواهد كرد به بهبود شرايط كمك كند.

.
انتقاد از قانون مالیاتی
اما در جریان نشست هيات رييسه و روساي اتاق‌هاي سراسر كشور با كميسيون حمايت از توليد ملي مجلس، عمده مسائل و مشكلات فعالان اقتصادي نیز مورد بحث و بررسي قرار گرفت که یکی از عمده‌ترین آنها، موضوع انتقادات وارده به اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم بود.

.
چنانچه نايب رييس كميسيون بودجه مجلس از موضوع اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم انتقاد و اضافه كرد: لايحه فوريت‌دار اصلاح قانون مالياتي نيازمند بازنگري است، ولي مي‌توان آن را تبديل به فرصتي براي رفع مشكلات مالياتي كرد.

.
محمد نهاونديان، رييس اتاق بازرگانی ايران در این نشست گفت: يك مساله جدي كه اكنون در كشور مطرح است، اين است كه در اين شرايط با توجه به التهابات بازار ارز، صدمه‌اي به اعتماد مردم وارد شده، اما پادزهر بي‌اعتمادي در اقتصاد، قانون‌مداري است و همه فعالان اقتصادي بايد بتوانند روي قوانين حساب كرده و مطمئن باشند كه جلوي تخطي از قانون گرفته مي‌شود. وي افزود: توقع از مجلس فقط قانون‌گذاري نيست، بلكه پيگيري و نظارت بر اجراي قوانين است و بايد مرجعي در كشور وجود داشته باشد كه در صورت اجرا نشدن قوانيني كه سال‌ها براي آن زحمت كشيده شده، بتوان به آن مراجعه كرد.

.
محسن جلال‌پور، نايب رييس اتاق ايران نيز بيان كرد: اگر سمت و سوي كشور به سوي تقويت بخش خصوصي است، عملكردها نيز بايد در اين راستا باشد؛ اما آنچه امروز در جامعه اتفاق مي‌افتد، فاصله زيادي با اين سياست دارد، به‌طور مثال لايحه اصلاح قانون مالياتي هيچ سنخيتي با شرايط امروز كشور ندارد و باید مسکوت بماند.

.
علي‌رضا كشاورز قاسمي، رييس اتاق قزوين نیز خطاب به نمايندگان مجلس گفت: بسياري از واحدهاي توليدي در حال تعطيلي هستند و با كمتر از ظرفيت اسمي خود فعاليت مي‌كنند. واحدهاي فعال نيز در حالت خوش‌بينانه، سود ۲۰ درصد دارند؛ ذهنيت سود كلان آنها به هيچ عنوان واقعيت ندارد و ما بايد ديد واقعي از شرايط آنها داشته باشيم. وي عنوان كرد: بايد در هر تصميمي كه به بخش توليد باز مي‌گردد، از بخش خصوصي نظرسنجي شود.

.
پدرام سلطاني، نايب رييس اتاق ايران نیز به موضوع لايحه اصلاح قانون ماليات‌هاي مستقيم اشاره كرد و گفت: اكنون به علت كاهش فروش نفت، تامين بودجه دولت به مخاطره افتاده و توليد و صنعت كشور نيز در ركود قرار دارد. در اين شرايط دولت بايد سياست‌هاي انبساطي لحاظ كند و يكي از اين سياست‌ها، بخشودگي يا استمهال بدهي‌هاي مالياتي است.

.
سلطاني بيان كرد: در اين شرايط نبايد سياست‌هایی به‌كار گرفته شود كه موجب افزايش ركود در كشور شود. با اين حال در لايحه مالياتي اخير، نگاه مالياتي از ماليات بردرآمد به ماليات بر ثروت تغيير يافته و آن هم نه ثروت در حال افزايش، بلكه ثروتي كه ساكن است و افزايشي ندارد.

.
نايب رييس اتاق ايران عنوان كرد: در بسياري از ماده‌هاي اين لايحه، معافيت‌هاي مالياتي مقرر شده؛ اما در سرجمع مالياتي، همه معافيت‌ها زير سوال رفته است؛ بنابراين لازم است توجه بسيار دقيق‌تري به آن صورت گيرد.

.
رضا فرزانه، رييس اتاق كاشان نیز گفت: يكي از مشكلات جدي واحدهاي توليدي، نقدينگي است. اكنون نياز واحدهاي توليدي به نقدينگي چند برابر شده است و بانك‌ها نيز منابع لازم را ندارند، اما اگر گشايش LC داخلي انجام شود، بسياري مشكلات برطرف خواهد شد.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.