نرم افزارحسابداری صدگان

آسیب شناسی قوانین نقل و انتقال سوابق، بین صندوق های بیمه و بازنشستگی

4 1,380

حسابداراپ

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، قوانین نقل و انتقال سوابق بین صندوق های بیمه و بازنشستگی را مورد بررسی قرار داد و پیشنهادهای اصلاحی در این زمینه ارائه کرد.

.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت و به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش ها، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز، ضمن بیان مشکلات شاغلین برای نقل و انتقال سوابق خود بین صندوق های بیمه و بازنشستگی اعلام کرد:
.

امروزه یکی از مشکلات عمده شاغلین به ویژه کارکنان دولت و شرکت های دولتی که بنا به دلایلی زودتر از موعد مقرر (رسیدن به شرایط بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت) ناچار یا به دلخواه، محیط استخدامی خود را ترک و در محیط دیگری اشتغال می یابند یا در همان محیط، تداوم اشتغال داشته، لکن صندوق دیگری را اختیار می کنند، انتقال سوابق بیمه ای از صندوقی به صندوق دیگر است.
.

پندار سیستم

قوانین متعدد و مختلف (تاخیر در پاسخ دهی دستگاه ها به دلیل تطبیق شرایط فرد انتقال دهنده سابقه با قوانین موجود) ، تحمیل هزینه بسیار بالا و سنگین برای ذینفعان (به ویژه افرادی که دارای سابقه بالای خدمتی بوده و به راحتی قادر به پرداخت مابه التفاوت آن نبوده و گاه نیز از سوابق خدمتی خود به دلیل هزینه سنگین، صرفنظر می کنند) عدم امکان انتقال سوابق توسط بازماندگان بیمه شده، توجه صرف قوانین موجود در جهت نفع اقتصادی صندوق ها، عدم انتقال سوابق خدمت غیررسمی کارکنان و… مشکلات بسیاری را برای دستگاه ها و شاغلین به وجود آورده است که نتیجه آن، سرگردانی ، بلاتکلیفی و ایجاد دغدغه و آشفتگی فکری و نارضایتی نیروهای فعال جامعه را به دنبال دارد.
.

بر پایه این گزارش تسهیل جابجایی بیمه شدگان بین دستگاه های اجرایی مختلف در بخش دولتی یا خصوصی و همچنین سهولت تغییر وضعیت شاغلان به اقتضای شرایط محیط کار در وضعیت کنونی یک ضرورت است. این موضوع به خصوص هنگام واگذاری برخی از شرکت های دولتی یا برخی از وظایف دستگاه های اجرایی به بخش خصوصی ، اهمیت مضاعف می یابد. در این حالت، سوابق بیمه ای کارکنان و امکان تداوم پوشش بیمه ای آنها باید محفوظ بماند و حقی از آنها ضایع نشود.
.

در پایان گزارش مذکور آمده است: این بررسی نشان می دهد که قوانین و مقررات موجود برای تحقق هدف مذکور کافی نیستند و قوانین موجود در برخی از موارد، انتقال سابقه را عملا ناممکن می سازند همچنین ، انتقال سوابق، مستلزم پرداخت هزینه های سنگینی به عنوان مابه التفاوت و طی مراحل اجرایی دشوار از سوی بیمه شده است. ضمن آنکه حتی با پرداخت این هزینه ها نیز بهره گیری از سوابق منتقل شده مشروط به شرایطی است که ممکن است عملا تحقق نیابد.
.

تعدد قوانین و نابسامانی در مقررات قانونی، تنظیم یک سویه مقررات به نفع صندوق ها و عدم رعایت حقوق بیمه شده، تفاوت های تبعیض آمیز در وضعیت های مختلف، عدم اجرای برخی از قوانین مربوط از دیگر مشکلات پیش روی موضوع نقل و انتقال سوابق است. بنابراین، اصلاح کلیه قوانین مرتبط با موضوع نقل و انتقال سوابق لازم و ضروری به نظر می رسد.

.

محل تبلیغ شما

4 نظرات
  1. خسرو جلالي می گوید

    با سلام
    بسياري از كارمندان از جمله من با اين مشگل دست به گريبانيم. لطفادر انجام اصلاحات تسريع فرمائيد تا بيش ازين حقي از كسي ضايع نشود. لطفا در مورد پيشرفت جريان كار نيز اطلاع رساني فرمائيد.
    با تشكر

  2. مهدی می گوید

    باسلام
    امیدوارم این اصلاحات هرچه سریعتر انجام بشه چون واقعا قانونی که سال ۶۵ به تصویب رسیده بعد از این همه گذشت زمان ومشکلات فراوانی که بیمه گزاران مثل ما گریبانگیر اون هستیم نیاز به تغییر داره

  3. یه بنده خدا می گوید

    اومدن ابروشو درست کنن زدن چششم کور کردن!!
    بد بخت اون کارمندی که قبلا حق بیمه اشو چند سال یه جا دیگه پرداخت میکرده بعد حق بیمه اشو یه جای دیگه پرداخت کردن حالا که می خواد بازنشست بشه یه دو دوتا جهارتا میکنن براش بعه میگن ناقابله میشه ۱۲ میلیون باید پرداخت کنی
    این هیت وزیران که یه بخشنامه تصویب کردن که مابه التفاوت میشه ۲۲.۵% !!
    یه حساب سر انگشتی که بکنی مثلا واسه کسی که ۸ سال باید مابه التفاوت پرداخت کنه با حقوق پایه ۷۵۰۰۰۰ میشه میلیون ۱۶.۲!! حالا باید حداقل ۱۲میلیون خودش پرداخت کنه!!
    دمشون گرم چقدر هوای مردمونو دارن!!
    بدبخت کارمنده معلوم نیست با حقوق ۷۵۰ هزار تومنیش چطور باید این پولو پرداخت کنه!
    فکر کنم اونا فکر میکنن همه مردم وضعشون مثل خودشون توپه توی این گرونی مملکت!!

  4. نسرین می گوید

    با سلام وخسته نباشید .اینجانب پرستار هستم حدود ۸ سال در بیمارستان خیریه با پرداخت بیمه تامین اجتماعی بودم و در حال حاضر حدود ۱۵ سال نیزدی بیمارستان دولتی مشغول به کار هستم تقاضای انتقال سوابق بیمه از صندوق تامین اجتماعی به کشوری را دادم ولی برطبق قاونون بیمه کشوری باید دارای سابقه ۲۰ سال باشم ایا با توجه به شغل سخت پرستاری و قانون بازنشستگی زودتر از موعد چگونه با وجود چنین قانونی که در سال ۶۵ تصویب شده بتوانم سوابقم را اتقال داده ایا نیازی به بازنگری در چنین قوانینی نمی باشد

    با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.