نرم افزارحسابداری صدگان

۴ دلیل نوسان قیمت‌ها در بازار

0 681

حسابداراپ

بی‌سابقه‌ترین نوسان قیمت‌ها در بازار ارز و سکه روز گذشته موجب شد تا در ساعت ۳ بعدازظهر عملا صرافان دست از کار بکشند تا خرید و فروش ارز و هیجان قیمت‌ها با تعطیلی کار صرافان متوقف شود.

.

قیمت ارز و سکه بی‌محابا در حال افزایش بود و قیمت‌های تازه افزایش کم نظیری را ثبت کرد و انتظار برای شتاب بیشتر قیمت، بازار را فراگرفت، اما مقامات مسوول در تازه‌ترین اظهارات اعلام کرده‌اند که قیمت‌ها به تدریج کاهش می‌یابد. با گذشت عملا ۷ روز کاری از راه‌اندازی رسمی مرکز مبادلات ارزی توسط بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت تعیین شده برای دلار در این مرکز از قیمت هفته گذشته دلار در بازار آزاد نیز ۱۳۲ تومان جلوتر افتاده است. روز دوشنبه هفته قبل قیمت هر دلار در بازار آزاد ۲۵۴۰ تومان بود. در حالی که در این مرکز قیمت دلار ۲۴۰۴ تومان تعیین شد.

.

روز گذشته پس از ۷ روز کاری فعالیت، قیمت دلار این مرکز ۲۶۷۲ تومان تعیین شد که نسبت به روز یکشنبه بیش از ۲۲۵ تومان افزایش ثبت کرده است. همزمان در بازار قیمت دلار و سایر ارزها و همچنین سکه و طلا افزایش بی‌سابقه خود را به ثبت رساندند. دلار دیروز تا ساعت ۳ بعدازظهر ۳۴۵۰ تومان ادعا شد. که البته هیچ یک از صرافان خرید و فروشی انجام نداده و منتظر تعدیل یا تثبیت قیمت باقی ماندند. قیمت ۳۴۵۰ تومانی برای دلار در حالی بود که ارقام از تابلوها رخت بربست و به اصطلاح تابلوها خاموش شد. دلار درروز گذشته برای دقایقی بر نرخ ۳۳۰۰ تومان ثابت مانده بود.

.
در بین فعالان بازار و کارشناسان پرسش عمده این است که چرا قیمت دلار در بازار غیر رسمی تا این حد افزایش داشته است؟ چرا با وجود راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی که بخش عمده‌ای از مقامات از نمایندگان مجلس گرفته تا برخی اعضای کانون صرافان، مقامات وزارت بازرگانی و بانک مرکزی نیز از آن حمایت کرده بودند، قیمت دلار بازار با قیمت تعیین شده دراین مرکز تفاوت شدیدی پیدا کرده است؟ این در حالی است که بر اساس تازه‌ترین آمار ارائه شده در این مرکز در ازای ثبت سفارش‌های انجام شده در قالب اولویت‌های ۳،۴ و ۵ تا کنون بیش از ۱۸۱ میلیون دلارعرضه شده است. بر اساس جدول تهیه شده این میزان ارز در ۵ روز کاری در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

.

در روز ۴ مهرماه رقم نهایی اعلام شده تقریبا ۱۰ میلیون دلار ، در روز ۵ مهر ماه بیش از ۱۴ میلیون دلار، روز ششم ۹۶ میلیون دلار، روزشنبه ۸ مهر ماه اندکی بیش از ۳۶ میلیون دلار و در روز یکشنبه ۹ مهر ماه رکورد ۱۱۰ میلیونی برای عرضه ارز در این مرکز به دست آمد. مجموع نهایی شده این رقم همان طور که اشاره شد از ۱۸۱ میلیون دلار فراتر رفته است. ارقام دقیق روز قبل نیز در زمان تنظیم این گزارش هنوز نهایی نشده بود از این رو به نظر می‌رسد به بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و بازرگانی در اختیار گذاشتن ارز برای واردات مواد غیر ضروری که ارز مرکز مبادلات را به آن تخصیص داده‌اند، کوتاهی نکرده‌اند. با این حال چرا تقاضایی که گفته می‌شد از بازار غیررسمی کاسته خواهد شد، موجب تغییر قیمت با جهت منفی در ارقام قیمت‌های بازار نشده است؟

.
در این راستا برخی از کارشناسان ۴ دلیل مشخص را برای این لجام‌گسیختگی بیان می‌کنند. اول اینکه این مرکز که با هدف از بین بردن رانت‌خواری ارزی و یکسان سازی نرخ ارز و هدایت بهینه منابع مورد نیاز واردات ایجاد شده تنها یک هفته از عمرش می‌گذرد و باید فرصت داد تا نتایج نهایی آن به بار بنشیند. برخی معتقدند که با افزایش بیشتر میزان عرضه ارز در این مرکز و کاهش تقاضای کل قیمت‌ها در بازار افت تقاضا و روند کاهشی قیمت را رقم خواهد زد.

پندار سیستم

.
نکته دوم اینکه تا قبل از راه‌اندازی این بازار تقاضای انباشته‌ای برای ارز به صورت ارز مسافری و ارز دانشجویی که در آخرین تصمیم‌گیری‌ها از چرخه تخصیص ارز کنار گذاشته شده‌اند، وجود داشته است. مرکز مبادله ارزی در حال حاضر گروه کالایی سه تا پنج را دربرمی‌گيرد. بنابراین علاوه بر تقاضای خرد در بازار غیررسمی تقاضا برای برخی گروه‌های کالایی کماکان بدون جواب مانده است. بنابراین می‌توان فشار تقاضا را یکی دیگر از عوامل تحریک قیمت‌ها در بازار توصیف کرد. در شرایط نوسانی بازار برخی رفتارهای شتاب زده و بدون محاسبه ریسک در بازار ارز و سکه اتفاق می‌افتد که در بالارفتن قیمت ارز موثر است. تقاضای سفته بازانه در این بازار و تبدیل ریال به دلار به عنوان یک امکان سرمایه‌گذاری دراین شرایط نقش قابل توجهی دارد. بنابراین بر انباشت تقاضا در بازار باید این نوع تقاضا را نیز افزود که خود محرک قیمت‌ها و نوسان می‌شود.

.
سومین عامل به متغیرهای اقتصاد کلان بازمی‌گردد. بی‌توجهی به برخی متغیرهای پولی همچون نقدینگی سرگردان در بازار نیز موجب شده سیل آن در نبود توجیه کافی برای سایر مقاصد سرمایه‌گذاری و نرخ بهره غیر قابل اقناع، متوجه بازار ارز و سکه شود. به گفته برخی کارشناسان باید تدابیر برای مصون‌سازی بازار از نقدینگی سرگردان فراهم شود. محمود بهمنی نقدینگی سرگردان را مانند قند خون توصیف می‌کند که اگر میزان آن از حد استاندارد خارج شود، عوارض شدیدی برای بدن دارد.
با توجه به آمار بانک مرکزی نقدينگی از حد استاندارد در دوره چهار ماهه ابتدایی سال خارج و برای این پدیده جدید باید تدبیر تازه اتخاذ شود شاید امکان خروج نقدینگی از بازار ارز فراهم شود.

.
دلیل چهارم را نیز کارشناسان برای روند ملتهب کنونی به عوامل غیراقتصادی نسبت داده‌اند. به اعتقاد کارشناسان، در شرایط کنونی جهت‌گیری‌ها و تشریک مساعی ارکان مختلف در قدرت می‌تواند به بازگشت اعتماد و افزایش خوش‌بینی‌ها کمک کند.در مقابل آن تنش در روابط و اظهار نظرهای تهاجمی مسوولان نسبت به یکدیگر این روند را تشدید خواهد کرد. بر این اساس اگر برای این چهار عامل در قالب یک بسته سیاستی و فراتر از حوزه‌های بخشی اقدامی عملی صورت گیرد، می‌توان روند مخرب کنونی را تغییر جهت داد.

.
قیمت‌های داخلی
روز گذشته در پی افزایش نسبی قیمت دلار و عبورمجدد آن از مرز ۳۰۰۰ تومان، قیمت یورو و پوند انگلیس و همچنین سایر ارزها به سطوح بالاتری رسیدند. یورو۶۳۰ تومان افزایش قیمت داشت و تا میانه‌های سطح چهار هزار تومان بالا آمد. پوند انگلیس هم با ۷۵۰ تومان افزایش قیمت از ۵۰۰۰ تومان هم فراتر رفت. قیمت درهم امارات دیروز ۹۰۰ تومان را پشت سر گذاشت. دلار استرالیا و دلار کانادا نیز با بیش از ۳۶۰ تومان افزایش قیمت با افق‌های بالاتر قیمتی روبه‌رو شدند. در بازار سکه نیز روزگذشته قیمت آن تا ۱ میلیون و ۳۲۵ هزار تومان بالارفت. در این مسیر سکه در روز گذشته در یک روز ۱۶۶ هزار تومان گران شد. قیمت سایرسکه‌ها نیز هر یک به تناسب به نرخ‌های بالاتری دست یافتند. نیم سکه با ۶۷ هزار تومان و ربع سکه با ۳۶ هزار تومان افزایش قیمت روبه‌رو شدند.
در بازار طلا نیز افزایش قیمت‌ها موجب شد تا نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت با بیش از ۱۴ هزار تومان افزایش از ۱۳۱ هزار تومان گذشت.

.
طلا در بازارهای جهانی
دیروز در حالی رکوردهای افزایشی قیمت برای ارز و سکه‌ها تکرار می‌شد که قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری با۳ دلار کاهش تا ساعت ۳ بعدازظهر به ۱۷۶۸ دلار رسید. چشم‌انداز دست یافتن به یک نظام واحد تصمیم‌گیری در بین رهبران اروپا برای مقابله با بحران بدهی‌ها در این قاره تاریک و مبهم است. اعتراضات اجتماعی هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد و انتظار برای افزایش بیشتر نرخ رشد اقتصادی در جهان از چین گرفته تا آمریکا همچنان با ابهام مواجه است. قیمت نفت نیز دیروز قدری کاهش داشت.

.
الگویی مثابه حجم مبنا برای ارز
سخنگوی کانون صرافان اساس تعیین قیمت ارز مورد استفاده در مرکز مبادلات ارز را میانگین موزون قیمت‌های فروش رفته در میان صرافان دارای مجوز از بانک مرکزی اعلام کرد.
نصرت عزتی سامیان با بیان اینکه فروخته شدن میزان اندکی ارز به قیمت‌های نامتعارف و هیجانی به معنی رسیدن قیمت ارز به آن سطح نیست، در توضیح مکانیسم تعیین قیمت ارز مرکز مبادلات ارزی گفت: به طور روزانه قیمت و حجم ارزهای مبادله شده در تعداد زیادی از صرافی‌های دارای مجوز رصد شده و بر اساس یک میانگین موزون قیمتی با توجه به حجم و عمق بازار این قیمت تعیین و پیشنهاد می‌شود. او با بیان اینکه قیمت واقعی سهام نیز با توجه به حجم مبنا تعیین می‌شود، لحاظ کردن این قاعده برای ارز نیز ضروری به نظر می‌رسد. برای دلار نیز باید دید که چه میزانی با چه قیمت‌هایی به فروش رفته و با این ملاحظه به تعیین یک قیمت متوسط و موزون از میانگین آنها اقدام کرد. او میزان کارمزد و ۲ درصد زیر قیمت را با صلاحدید بانک مرکزی و باتوجه به عمق بازار قابل ارزیابی دانست.

.

او درعین حال نسبت به افزایش میزان عرضه ارز در مرکز مبادلات اظهار خوش‌بینی کرد و افزود: این مرکز به همراهی بانک مرکزی به تلاش خود ادامه خواهد داد و امید است با افزایش عرضه ارز قیمت‌ها به مرور تعدیل شود. عزتی سامیان همچنین با اعلام اینکه تمامی ارزهای فروخته شده در این مرکز به حساب ذی‌نفع نشسته و این ادعا را می‌توان در پرسش از متقاضیان و خریداران ارز این مرکز نیز جویا شد. او باردیگر برآمادگی کانون صرافان ایران برای کمک به نقل و انتقال ارز به همه دستگاه‌ها تاکید کرد.

.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.