- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

پرواز واقعي

افزايش قيمت سكه در بازار آتي به ۱۵ درصد رسيد

پيش‌بيني‌هاي كارشناسان براي هفته پيش رو
قراردادهاي سكه در بورس كالاي ايران طي هفته گذشته باز هم با افزايش قابل توجهي از لحاظ حجم و ارزش معاملات رو به رو بود؛ اما به تبع بازار نقدي ارز و سكه شيب افزايشي قيمت‌ها به ۱۵ درصد طي تنها ۶ روز كاري رسيد.

.

باركليز: خريد طلا ادامه دارد
قيمت طلا در بازارهاي جهاني طي چند روز پاياني هفته گذشته با فشار روي بالا ماندن قيمت‌ها در سطوح بالا باقي مانده دليل اصلي اين وضعيت نيز انتشار گزارش‌هاي منتشرشده از اقتصاد ايالات‌متحده پيرامون كاهش سفارش‌هاي كالاهاي با دوام در ماه اوت (كاهش ۱۳ درصدي شاخص سفارش كالاهاي بادوام در ماه اوت در ايالات‌متحده) و تاره‌ترين برآورد سه ماهه دوم توليد ناخالص داخلي در اين كشور بوده كه كاهش محسوسي روي شاخص جهاني دلار گذاشته است.

.

به تاثير از افت‌و‌خيز دلار، قيمت طلا در بازارهاي جهاني به مرز بالاي يك هزار و ۷۸۰ دلار به ازاي هر اونس نيز رسيد؛ اما علاوه بر داده‌‌هاي ضعيف اقتصادي ايالات‌متحده، سياست‌هاي محرك اقتصادي چين در قالب تزريق نقدينگي به سيستم مالي از ديگر دلايلي بود كه روي افزايش قيمت طلا و تحركات تازه بازار فلزات گرانبها تاثيرگذار بود.

.
اين در شرايطي است كه كسري بودجه اسپانيا و چگونگي به تصويب رساندن بودجه اين كشور در صحن پارلمان با توجه به تامين اهداف موجود توانسته سرمايه‌گذاران را تا حدودي نسبت به بررسي آن درخصوص سرمايه‌گذاري در بازارهاي مالي و كالايي جلب كند. پيش‌بيني‌ها براي بازار طلا نيز همچنان حاكي از ادامه خريد طلا در بيشتر نقاط جهان طي يك ماه جاري دارد، البته موسسه باركليز نيز در ادامه گزارش هفتگي و تحليلي‌اش اين موضوع را تاييد مي‌كند. 

.
بازار داخل خود مختار است يا تابع
بازار داخلي ارز و سكه نيز در حالي هفته گذشته را پشت سر گذاشت كه موضوعات پيرامون راه‌اندازي اتاق ارز و تعيين محدوده قيمت‌ها در سطوح پايين‌تر از بازار آزاد تاثير زيادي روي روند مبادلات نگذاشت.

.

همچنين در حالي مسوولان از پايان يافتن التهاب‌ها در بازار با راه‌اندازي اتاق ارز در روزهاي آينده خبر مي‌دهند و حتي بعضي‌ها مرز ۲ هزار و ۳۰۰ تومان را براي بازار ارز طي روزهاي آينده حتمي مي‌دانند كه طي يك هفته گذشته بازار به دور از اين صحبت‌ها و گمانه‌زني‌ها شرايط جديدي را پيش روي خود قرار داده و حتي قيمت دلار به ۲ هزار و ۷۰۰ تومان هم رسيده بود.

.

برخي تحليلگران با اشاره به تقاضاي بالاي ارز از سوي فعالان بر اين باورند انتشار اخبار و گزارش‌هاي غير‌اقتصادي درباره پرونده هسته‌اي كشورمان و صحبت‌هاي يك جانبه برخي دولتمردان غربي در كنار تحولات سوريه روي التهاب بازار نقش عمده‌اي داشته است. اين در شرايطي است كه دامن زدن به التهاب‌ها توسط خود بازار در ادامه تحركات دور از ذهن نبوده است.

.
سكه آتي با دو ديدگاه
در بازار قراردادهاي آتي سكه نيز روند به گونه ديگري بود؛ در شرايطي چشم‌اندازها از آينده صعودي است كه براي كوتاه مدت همچنان نوسانات رو به بالايي تصور مي‌شود؛ البته تحليل پيرامون روند كوتاه مدت با دو ديدگاه متفاوت همراه است؛ در حالي كارشناسان و فعالان منسوب به دولت از كاهش قيمت‌ها در بازار طي روزهاي آينده به تبع قول بانك مركزي در خصوص كاهش التهاب‌ها خبر مي‌دهند كه غير‌دولتي‌ها با استناد به افزايش قيمت دلار در روز پنج‌شنبه و رسيدن به مرز ۲ هزار و ۷۰۰ تومان معتقدند:

.

با افزايش قيمت دلار شرايط براي اوج گرفتن تعداد موقعيت‌هاي خريد در بازار آتي و به مرز صف رسيدن موقعيت‌هاي خريد همانند چند روز هفته گذشته فراهم است. به نظر اغلب سرمايه‌گذاران، افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني علاوه بر پارامترهاي موجود مي‌تواند تحركات مثبت قيمتي را در روزهاي ابتدايي هفته تثبيت كند. 

.
در مجموع طي يك هفته گذشته در بازار قراردادهاي آتي سكه از روز شنبه تا پايان روز چهارشنبه تعداد ۱۵۸ هزار و ۴۷۳ قرارداد به ارزش ۱۷ تريليون و ۲۸۳ ميليارد و ۳۶ ميليون و ۷۳۳ هزار ريال معامله شد. براي سررسيدهاي مهرماه ۳ هزار و ۸۳۵ قرارداد به ارزش ۴۰۶ ميليارد و ۸۱۱ ميليون و ۳۰۰ هزار ريال، سررسيدهاي آبان‌ماه ۱۳۵ هزار و ۱۳۷ قرارداد به ارزش ۱۴ تريليون و ۸۵ ميليارد و ۸۹۶ ميليون و ۷۰۰ هزار ريال، سررسيدهاي آذرماه ۹ هزار و ۳۲۰ قرارداد به ارزش ۲ تريليون و ۶۸۰ ميليارد و ۱۳۱ ميليون و ۴۰۰ هزار ريال و سررسيدهاي دي‌ماه ۱۰ هزار و ۱۸۱ قرارداد به ارزش يك تريليون و ۱۰۱ ميليارد و ۹۷۳ ميليون و ۳۳۱ هزار ريال دادوستد شد. 

.
روند قيمت‌ها نيز در بازار به گونه‌اي بود كه براي سررسيدهاي دور و نزديك شيب افزايشي قيمت‌ها در روز پنج‌شنبه نسبت به روز شنبه متفاوت بود؛ به طوري كه قيمت سكه سررسيد مهرماه ۱۲۷ هزار و ۶۸۳ تومان (۵۸/۱۱ درصد)، سررسيد آبان‌ماه ۱۴۲ هزار و ۴۷۷ تومان (۳۴/۱۴ درصد)، سررسيد آذرماه ۱۵۰ هزار و ۹۳۸ تومان (۹۰/۱۴ درصد) و سررسيد دي‌ماه ۱۴۱ هزار و ۸۸۳ تومان (۵۱/۱۳ درصد) افزايش داشت.
.
قيمت جهاني طلا به ۲۵۰۰ دلار مي‌رسد؟ 
ايسنا – بهاي جهاني طلا ممكن است طي سه سال آينده به بالاي ۲۵۰۰ دلار برسد.
ريچارد ابراين مديرعامل شركت معدني نيومونت كه از نظر فروش در جايگاه دومين توليدكننده بزرگ طلاي جهان قرار دارد، گفت: همزمان با خريد طلا از سوي بانك‌ها و سرمايه‌گذاران اين احتمال وجود دارد كه بهاي هر اونس طلا طي سه سال آينده به بيش از ۲ هزار و ۵۰۰ دلار برسد. از سوي ديگر تقاضا از سوي بانك‌هاي مركزي مي‌تواند به ايجاد قيمت كف براي طلا به ميزان حدود ۱۶۰۰ دلار به ازاي هر اونس كمك كند. 

.
وي افزود: اگر ما به شرايط رشد اقتصادي نگاهي بيندازيم، مي‌توانيم نتيجه بگيريم كه طي سه تا چهار سال آينده قيمت طلا به اونسي بالاي ۲۵۰۰ دلار خواهد رسيد.
اين كارشناس در عين حال خاطرنشان كرد: ركود جهاني اقتصاد مي‌تواند روي بازار همه مواد فلزي و معدني از جمله طلا اثر منفي بگذارد. 

.
قيمت طلا ۱۱ سال پياپي است كه به صورت مداوم افزايش يافته است و در ۶ سپتامبر ۲۰۱۱ به ركورد ۱۹۲۳/۷ دلار به ازاي هر اونس رسيد. به گزارش بلومبرگ، اين كارشناس در سپتامبر سال گذشته پيش‌بيني كرده بود كه طلا به ازاي هر اونس به ۲۰۰۰ دلار تا پايان آن سال و ۲۳۰۰ دلار تا پايان سال جاري ميلادي خواهد رسيد.
براساس اعلام شوراي جهاني طلا، بانك‌هاي مركزي در نيمه نخست امسال ميلادي ۲۵۴/۲ تن طلا خريداري كردند كه ممكن است اين رقم تا پايان امسال به حدود ۵۰۰ تن برسد.

.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.