- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

مروري بر کارنامه بازار آتی سکه


بازار قرارداد آتی سکه امسال در حالی چهارمین سال از فعالیتش را سپری می‌کند که این روزها به دلیل افزایش لحظه‌ای وجه تضمین و تصویب قوانین خلق الساعه، شایعاتی مبنی بر تعطیلی آن هر لحظه به گوش می‌رسد که نقل محافل کارگزاری شده است، این در حالی است که دلیلی برای تعطیلی این بازار وجود ندارد.

.

اگر به بازار نقدی نگاهی بیندازیم مشاهده می‌کنیم که این بازار آتی است که دنباله روی این بازار است و بعضا مواقعی پیش آمده که آتی از نقدی عقب افتاده و حتی با چند روز صف خرید نیز قادر به رسیدن به آن نشده است یعنی به عبارتی بازار آتی دنباله‌روی نقدی است.

.

بحث محدودیت‌ها برای ادامه فعالیت‌های آتی از این جهت منتفی است زیرا موجب بهره‌برداری‌های منفی می‌شود که دلیلی بر اثر‌گذاری تحریم‌ها خواهد بود. از طرف دیگر اگر این بازار تعطیل شود باید قید ابزارهای مالی نوین و آپشن‌های بعدی که قرار است به زودی وارد بازار سرمایه کشور شوند را زد.

.
از طرف دیگر بعضی منتقدان از افزایش وجه تضمین گله دارند که این حرکت را تعطیلی آتی قلمداد می‌کنند، اما در این باره لازم است به جاي جو دادن و شايعه پراكني درست فكر كنيم و ببينيم الان كجاييم و در اين شرايط بهترين حركت چيست؟ پس هميشه بايد شرايط جديد را سنجيد و طبق آن استراتژي كار را برنامه ريزي كرد.

.
برخی اصلاحات در این بازار اجتناب ناپذیر است، زیرا به عنوان مثال به نظر افزایش مارجین، سمت فروشنده را خیلی محدود می‌کند و هزینه‌هایش را به شدت سنگین می‌کند که خود سیگنالی برای افزایش قیمت است و حداقل بايد حد نوسان قیمت را بالا ببرد و همچنین این افزایش مارجین خطر انتقال معامله‌گران این بازار به سمت نقدی را دارد.

.
بازار هنوز جذاب است
معامله‌گران این بازار اکثرا اعلام داشته‌اند که در این بازار باقی می‌مانند و دلایل جذابیت آن را به شرح زیر بر شمرده‌اند:

.
اگر چه در بازار آتي وضعیت مشابه بازار نقدی است؛ ولی در بازار قراردادهاي آتي شما مي‌توانيد در محل کار نيز خرید و فروش کنید، در بازار اسپرد (در بازار‌ها، برای هر جفت كالا در هر لحظه دو قیمت متفاوت وجود دارد؛ یکی قیمتی است که شما می‌توانید در آن قیمت خرید انجام دهید كه این نرخ را Ask می‌گویند و دیگری قیمتی است که شما می‌توانید در آن قیمت فروش انجام دهید این قیمت را Bid می‌گویند و تفاوت این دو قیمت را اسپرد (Spread) می‌نامیم.‍‍) ندارید و از فروش هم می‌توانيد سود كنيد؛ یعنی بازار دو طرفه است.

.

علاوه بر این، در بازار آتی تحلیل تکنیکال خوب جواب می‌دهد، ترس از بين رفتن مالتان را ندارید. اگر نگاهي به بازار نقدی داشته باشيد و بخواهید خرید یا فروش انجام دهید باید حواستان به روند معاملات باشد. شاید گاهي اوقات بازار قراردادهاي آتی از بازار نقدی عقب بماند، ولی مزیت‌های ذكر شده معدود عقب ماندگی بازار آتی از بازار نقدی را جبران می‌کند.

.
احسان غفوریان- مدیر معاملات آتی کارگزاری مشاوران سهام

منبع : دنياي اقتصاد

.