نرم افزارحسابداری صدگان

قطع دست واسطه ها بااخذ مالیات از خانه های خالی

0 667

حسابداراپ

عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از سیاست های غیر کارشناسی و ناکارآمد دولت در زمینه کنترل بازار مسکن و اجاره بها، گفت: یکی از راه های تحقق مهار قیمت بازار مسکن، اجرای سیاست های نظام مالیاتی مسکن است که اجرای دقیق آن از سوی دولت موجب تعدیل قیمت ها خواهد شد.

.

مجید جلیل سرقلعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، افزود: اجرای سیاست های نظام مالیاتی مسکن در بازار زمین و مسکن شهری می تواند در سطوح ملی و شهری تدوین شود زیرا خلاء قانونی و نیز ضعف در زیر ساخت های بانک اطلاعات مسکن و زمین در این بخش وجود دارد.

.

نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در سطح ملی هم فقط در بخش تراکم و صدور پروانه و نوسازی شهری و املاک بلا استفاده ،عوارضی اخذ می شود که در هر دو بخش در قانونگذای و اجرا با مشکل روبرو هستیم که این مسئله فقط به تحقق درآمد منجر شده و موجب بی توجهی به دیگر کارکردهای نظام مالیاتی مسکن از جمله کنترل سوداگری می شود که در کنار آن نیز منابع به خوبی تخصیص نمی یابد.

.

وی اظهارداشت: یکی از راههای مهار قیمت مسکن این است که بر اساس افزایش قیمت زمین و مسکن مالیات وضع شده و در نقل و انتقالات نیز اعمال شود که پیشنهاد می شود افرادی که برای اولین بار اقدام به خرید مسکن کرده و مصرف کننده هستند به مدت چهار سال از پرداخت این مالیات معاف شوند زیرا این مسئله انگیزه سرعت در عرضه واحدهای ساخته شد به بازار مسمن را افزایش داده و هزینه عرضه نیز با کاهش قابل توجهی همراه خواهد شد.

.

این نماینده مجلس نهم تصریح کرد: معافیت مالیاتی چهار ساله برای افرادی که مصرف کننده مسکن هستند باعث می شود تا دلالی و واسطه گری در بخش مسکن کاهش یابد به طوریکه در اغلب کشورهای دنیا این سیاست در زمینه مهار قیمت های بازار مسکن اجرا می شود.

پندار سیستم

.

نماینده مردم لردگان در مجلس تأکید کرد: اخذ مالیات بر قیمت اساس قیمت ملک علاوه بر ثبات در بازار، برای شهرداری ها نیز درآمد پایدار ایجاد کرده و نیز موجب افزایش عرضه زمین و مسکن و همین طور کاهش قیمت ها می شود.

.

 جلیل سرقلعه افزود: اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی از سکنه موجب می شود تا هزینه های نگه داری مسکن افزایش یافته و در نتیجه موجب عرضه آن در بازار و تعادل قیمت ها شود که که این مالیات نیز باید بین ۳ تا ۵ درصد باشد.

.

وی ادامه داد: اخذ چنین مالیاتی گرچه قانونی است اما به دلیل زیاد بودن هزینه های اجرا تعطیل مانده و چون نگاه برنامه ریزان اقتصادی این بخش فقط  درآمد زایی است، به فراموشی سپرده شده است.

.

این عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه باعث قطع دست واسطه گران در این بخش شده و در تعدیل قیمت ها در بازار مسکن نیز نقش بسزایی ایفا می کند.

.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان یادآور شد: اخذ مالیات از خرید و فروش املاک گرانقیمت نیز می تواند راهکار موثری در کاهش قیمت های مسکن باشد زیرا این نوع مالیات بر خانه هایی تعلق می گیرد که قیمت آن ها از متوسط قیمت بازار بالاتر است که اخذ این نوع مالیات علاوه بر تعدیل قیمت ها مجب تحقق درآمدهای دولت نیز می شود.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.