نرم افزارحسابداری صدگان

شروع طوفاني بازار سهام

0 515

حسابداراپ

بورس اوراق بهادار تهران در نخستين روز فصل پاييز شروعي طوفاني داشت و به مدد يكپارچه گروه فلزي-معدني توانست ۳۶/۱ درصد افزايش شاخص را به نظاره بنشيند.

.

در بازار ديروز معامله گران در شرايطي فعاليت خود را شروع كردند كه در مسائل سياسي سخنان دكتر جليلي وكاترين اشتون مذاكره كننده اتحاديه اروپا و گروه ۱+۵ پس از مذاكرات استانبول نشان از پيشرفت مذاكرات و ادامه آرامش سياسي داشت. در اين فضا نگاه‌ها به سوي درون بازار و تحولات اقتصادي معطوف شد؛ در تحولات اقتصادي راه‌اندازي بازار بين بانكي ارز نيز از سوي كارشناسان گامي در جهت ثبات نسبي قيمت ارز تلقي شده است. انتظار مي‌رود شركت‌هاي صادر‌كننده درفضاي شفاف‌تري اقدام به واگذاري ارز خود كرده و قيمت ارز نيز از حالت نوسان شديد كنوني به ثبات نسبي برسد. در همين حال عدم كاهش نرخ ارز نيز انتظار براي تعديل‌هاي دلاري شركت‌هاي بورسي را در آستانه انتشار گزارش‌هاي ۶ ماهه افزايش داده است.

.
افزون بر اين، در بازار ديروز معامله گران شاهد آن بودند كه در آخرين معاملات بازار جهاني فلزات در عصر روز جمعه بهاي دو فلز روي و سرب رشد قابل ملاحظه‌اي را تجربه كرد. بهاي روي با رشد ۴۷/۱ درصدي به ۲هزار و ۱۳۵دلار در هر تن و بهاي سرب با رشد ۹/۱ درصدي به ۲هزار و ۳۰۶دلار در هر تن بالغ شده است كه اين اتفاق خبر خوبي براي گروه توليد‌كنندگان سرب و روي بود. در اين فضا توقف دو نماد توليد‌كننده روي در ابتداي وقت معاملاتي يعني نماد فرآوري مواد معدني و باما موجب شد تا اقبال به گروه سرب و روي افزايش بيشتري را شاهد باشد. در اين گروه نمادهاي كالسيمين، توسعه معادن روي و ملي سرب و روي ديروز معاملات خوبي را به ثبت رساندند. در همين شرايط تشكيل صف خريد براي نماد در آستانه خصوصي‌سازي ذوب‌آهن اصفهان نيز به رشد يكپارچه گروه فولادي منجر شد تا فولاد مباركه نيز با تاثير قابل ملاحظه‌اي نقش اساسي در رشد روز شنبه شاخص ايفا كند.

.
سيماني‌ها افزايش نرخ گرفتند 
در بازار ديروز در گروه سيماني سرانجام خبر رسمي افزايش قيمت سيمان منتشر شد تا شركت‌هاي سيماني با ۲۲درصد رشد قيمت فروش مواجه شوند. اين مساله مي‌تواند تاثيرات مهمي را بر اين گروه بر جاي بگذارد. براساس گزارش‌ منتشره در اين ابلاغيه با موضوع افزايش قيمت سيمان كه با امضاي مسلم دريه دبير انجمن سيمان به همه شركت‌هاي سيماني ارسال شده، آمده است: احتراما عطف به مصوبه ۶۰.۱۶۳۳۴۹ مورخ ۲۵ شهريور ۹۱ كميته ماده يك طرح جامع سيمان مبني بر تفويض قيمت‌گذاري و مسووليت بازار به انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان و به استناد مصوبه مورخ ۲۹ شهريور ۹۱ هيات مديره محترم، به اين وسيله قيمت‌هاي جديد سيمان با لحاظ ۲۲ درصد افزايش در قيمت پايه انواع سيمان ابلاغ مي‌شود.

.
همچنين در خصوص پاكت به ازاي هر تن سيمان پاكتي مبلغ ۱۲۴ هزار ريال مازاد بر قيمت فله تا اطلاع ثانوي تعيين شده است.
از سوي ديگر مبلغ عوارض و ماليات بر ارزش افزوده از خريدار اخذ و به قيمت‌هاي فوق‌الذكر و در فاكتور فروش درج خواهد شد.يادآور مي‌شود، تاريخ اجراي اين مصوبه از روز يكشنبه مورخ ۲ مهر ۹۱ است.در همين حال ديروز سه نماد سيمان شمال، غرب و شاهرود مشمول ضوابط رفع گره‌هاي معاملاتي بودند كه توانستند رشد قيمتي مناسبي را تجربه كنند. افزون بر اين، شركت سيمان كردستان نيز با ارسال نامه‌اي به سازمان بورس اعلام كرده كه با توجه به فروش ارز دريافتي حاصل از صادرات سيمان و شناسايي درآمد حاصل از تسعير ارز به مبلغ ۲۹۲۱۹ ميليون ريال آخرين EPS اعلام شده از طرف اين شركت داراي ۱۲ درصد افزايش است.

پندار سیستم

.

درگروه مالي ديروز بيمه دي كه در ابتداي وقت با صف خريد مواجه شد در ميانه بازار متوقف شد. اين شركت براساس شنيده‌ها قراردادي جديد منعقد كرده است.فرامرز فتح نژاد مدير عامل بيمه دي در گفت و گو با بورس ۲۴ درباره جديدترين قراردادهاي بيمه دي گفت: كل دانشجويان كشور كه حدود ۵/۴ ميليون نفر هستند، اعم از دانشجويان دانشگاه آزاد، سراسري، پيام نور و غيرانتفاعي تحت نظارت صندوق حمايت دانشجويي وزارت علوم بر اساس اين قرارداد تحت پوشش بيمه عمر، حادثه و درمان بيمه دي قرار خواهند گرفت.

.

وي گفت: هنوز رقم دقيق حاشيه سود اين قرار داد محاسبه نشده است اما به طور قطع حاشيه سود قابل توجهي خواهد داشت.او همچنين درباره احتمال تعديل مثبت در گزارش ۶ ماهه بيمه دي متاثر از اين قرار داد گفت: اين قرار داد از اول مهرماه اجرايي خواهد شد، به همين دليل آثار آن در پيش‌بيني سود نيمه دوم سال لحاظ خواهد شد.در گروه بانكي همچنين مجوز افزايش سرمايه ۵/۴۶ ميليارد توماني بانك سرمايه صادر شده است. سرمايه فعلي بانك سرمايه ۴۰۰ ميليارد تومان است.اين افزايش سرمايه از محل آورده نقدي و در جهت رعايت مصوبات شوراي پول و اعتبار و الزامات بانك مركزي مبني بر احراز حداقل سرمايه و حفظ و بهبود نسبت كفايت سرمايه است.

.
پترول در آستانه بازگشايي 
در گروه پتروشيمي، شنيده‌ها از ارسال اطلاعات شركت پترول و احتمال گشايش قريب‌الوقوع اين نماد خبر مي‌دهد. براساس خبرهاي منتشره اين شركت كه اخيرا با ابطال پذيره‌نويسي حق تقدم‌هاي افزايش سرمايه به دليل برخي ابهامات مواجه بود، در گزارش‌هايي به ابهامات پاسخ داده است. در مجموع بازار ديروز بازاري مثبت بود كه در آن شاخص با ۳۶۰واحد رشد به ۲۶هزار و ۸۷۵واحد رسيد. ارزش معاملات نيز با سهم ۱۳درصدي معامله ۷۴ميليون سهم پالايشگاه بندر عباس به ۲/۱۲۴ ميليارد تومان بالغ شد. از ۲۳۳نمادي كه ديروز روي تابلو رفتند ۶۲نماد با كاهش قيمت و ۱۶۷نماد با رشد ارزش معامله شدند و بقیه هم بدون تغيير بودند.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.