نرم افزارحسابداری صدگان

“ستان” به بورس می‌آید

0 553

حسابداراپ

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار از راه‌اندازی نرم‌افزار “ستان” تا پایان سال خبر داد و گفت: راه اندازی موسسات رتبه‌بندی اعتباری و صندوق‌های قابل معامله در بورس و امکان معامله صندوق‌ها در بورس از برنامه‌های مهم نیمه دوم سال این مدیریت است.

.

نرم‌افزار “ستان” تا پایان سال در بازار سرمایه راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب بالا گفت: با راه‌اندازی این نرم‌افزار، همه نهادهای مالی می‌توانند به‌صورت الکترونیکی با سازمان بورس ارتباط داشته باشند.

دکتر قاسم محسنی در خصوص سایر برنامه‌های امسال معاونت خود اظهار داشت: راه‌اندازی موسسات رتبه‌بندی اعتباری در دستور کار قرار دارد که وظیفه آنها تعیین رتبه اعتباری یا ریسک اعتباری شرکت‌ها یا اوراق بهادار منتشر شده است.

وی ادامه داد: به این صورت که این موسسات با بررسی‌های مفصلی که انجام می‌دهند، تعیین می‌کنند شرکتی که تعهداتی دارد یا ناشر اوراق بهادار که درخصوص اوراق بهادار تعهداتی دارد تا چه حد امکان عمل به تعهدات خود را دارد.

دکتر محسنی خاطرنشان کرد: این در حالی است که هر چه رتبه اعتباری یک ورقه بهادار یا یک شرکت پایین‌تر باشد به این معنا است که ریسک آن شرکت بالاتر است و لذا سرمایه‌گذاران می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند.

این عضو هیات مدیره سازمان بورس تصریح کرد: همچنین امسال بحث شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت پیگیری می‌شود که مطابق قانون این شرکت‌ها باید شرایط پذیرش در فرابورس یا بورس را فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت، نهاد مالی هستند، ابراز داشت: از این رو باید الزامات مربوط به نهادهای مالی را هم رعایت کنند تا در بورس یا فرابورس پذیرفته شوند تا در نهایت سهام آنها قابل معامله در این بازار شود.

وی به دیگر برنامه‌های معاونت نظارت بر نهادهای مالی اشاره کرد و افزود: برنامه بعدی راه‌اندازی “کال‌سنتر” در شرکت‌های کارگزاری است تا مشتریان بتوانند از طریق این سیستم، سفارش‌های خود را به ‌صورت تلفنی و با صوت، ارایه کنند.

.

بازدهی صندوق ها متناسب با ریسک آنها

پندار سیستم

وی با بیان اینکه صندوق‌ها انواع مختلفی دارند، تصریح کرد: گروهی از صندوق‌ها در اوراق بهادار با درآمد ثابت هستند، مانند گواهی سپرده بانکی، اوراق مشارکت یا اوراق اجاره که ریسک پایینی دارند و انتظار می‌رود بازدهی آنها نیز به تناسب پایین‌تر باشد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی ادامه داد: گروه دوم صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام هستند که این گروه ریسک بالاتری دارند و انتظار می‌رود بازدهی بالاتری هم داشته باشند.

محسنی خاطرنشان کرد: در نیمه اول امسال با توجه به اینکه بازار روند نزولی داشت بازدهی صندوق ها کاهش یافت، اما بازدهی صندوق‌های با درآمد ثابت مثبت بود.

وی ادامه داد: اما روند یک ماه اخیر می‌تواند بازدهی صندوق‌ها در سهام را بهبود بخشد و اگر این روند ادامه یابد، بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام می‌تواند از صندوق‌های با درآمد ثابت بیشتر باشد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی  سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که آیا تا پایان سال صندوق جدیدی در بازار سرمایه راه اندازی می‌شود، ابراز داشت: دو نوع صندوق سرمایه‌گذاری دیگر هم وجود دارد. نخست آنکه امکان تخصیص سود برای صندوق‌های موجود فراهم می شود تا چنانچه سرمایه‌گذاران علاقه‌مند باشند طی دوره، سودهای حاصله یا بخشی از آن را دریافت کنند، بتوانند در صندوق‌هایی که امکان تقسیم سود برایشان فراهم است، سرمایه‌گذاری کنند.

عضو هیات مدیره سازمان با اشاره به اینکه نوع دیگر صندوق‌ها، صندوق های پذیرفته شده در بورس هستند، گفت: در حال حاضر صندوق های سرمایه‌گذاری در بورس پذیرفته نشده‌اند، بلکه خارج از بورس صدور و ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری انجام می‌شود. این در حالی است که تلاش می‌شود صندوقی طراحی شود که وارد بورس شده و معامله شوند.

.

۵۵ کارگزار در بورس انرژی

وی با بیان اینکه بورس انرژی در حال راه‌اندازی است، تصریح کرد: ۵۵ کارگزاری که دارای رتبه الف هستند، می‌توانند در بورس انرژی فعالیت کنند.

محسنی با اشاره به اینکه کارگزاران هر سال بر اساس معیارهای خاصی رتبه‌بندی می‌شوند، گفت: رتبه‌ها اعلام می‌شود و مشتریان می‌توانند بر اساس رتبه های کارگزاران تصمیم گیری کنند و هر چه رتبه کارگزاران بالاتر باشد، به این معنی است که کارگزاران خدمات بهتری را به مشتریان می‌دهد.

.

توصیه به سهام داران

وی با اشاره به روند چند روز اخیر بازار سهام به سرمایه‌گذاران توصیه کرد متناسب با اطلاعات دریافتی و تحلیل لازم در بازار تصمیم‌گیری کنند.

محسنی به روند نیمه نخست بورس اشاره کرد و افزود: تا یک ماه پیش، بازار روند نزولی داشت و دلیل اصلی آن مسایل روانی، افزایش قیمت ارز و نگرانی بابت مسایل سیاسی بود، اما پس از مدتی تحلیل‌ها نشان داد که شرکت‌های بورسی با وجود مشکلات فوق،  همچنان سودآوری مناسبی دارند، بنابراین از ماه گذشته تحلیل سرمایه‌گذاران تغییر کرده و توجه بیشتری به واقعیت‌های بازار بصورت می‌گیرد.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.