نرم افزارحسابداری صدگان

راه‌اندازي اتاق معاملات ارزي

0 686

حسابداراپ

 مجموعه دولت در چند ماه اخير با شرايط تازه در بازار ارز مواجه شدند؛ در شرايط جديد، رشد عرضه ارز از رشد تقاضا عقب ماند و نوعي التهاب در سمت تقاضا ديده شد؛ دولت و بانك مركزي اگرچه اختلاف ديدگاه دارند، اما به اين نتيجه رسيدند كه افزايش قيمت ارزهاي معتبر اتفاقي ناگزير است كه در بازار ايران بايد رخ دهد و اين اتفاق افتاد. با اين همه، دولت براي اينكه محدوديت عرضه، اخلالي در تامين مهم‌ترين نيازهاي كشور ايجاد نكند، اقدام به اولويت‌بندي كالاها كرد.

.

اين تخصيص اما موجب نارضايتي بخش توليد شد، دولت اما براي اينكه اين نارضايتي‌ها را كاهش دهد، تلاش كرد «بورس ارز» را براي عرضه ارز غير از منابع بانك مركزي تاسيس كند كه اين نيز با مخالفت صادركنندگان مواجه شد. تازه‌ترين ابتكار عملي دولت تاسيس «اتاق معاملات‌ارزي» است.

.

واکنش بازار به راه‌اندازی اتاق معاملات ارز
بالاخره اتاق معامله ارز روز گذشته در فضایی ۱۰۰ متر مربعی در شمال میدان مرکزی تهران راه افتاد و اولین تاثیر آن بر بازار تعدیل نرخ دلار به سطح ۲۴۵۰ تومان بود. دلار درساعت ۱۱ قبل از ظهر با نرخ ۲۴۷۴ تومان بازشد و با گذشت نیم ساعت ۲۴۷۵ تومان را ثبت کرد. اما درادامه بازار، با انتشار خبر راه افتادن این اتاق، پس از ساعت ۱ بعداز ظهر قیمت آن تا ۲۴۳۰ تومان هم افت کرد. با گذشت دقایقی از ساعت ۳ بعدازظهر دلار ضمن نزدیک شدن دوباره به ۲۴۶۰ تومان، در حد ۲۴۵۰ تومان تعدیل شد.

.
در بازار داخلی همچنین قیمت سکه و طلا نوسان‌های زیادی را تجربه کرد. سکه امروز نوسانی ۱۵ هزار تومانی را در چند ساعت اولیه بازار ثبت کرد.
با اینکه رییس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین خبرها از راه‌اندازی بورس ارز نیز سخنی گفته، اما تا به حال تنها چیزی که در پی مدت‌ها تلاش کارشناسی و رایزنی‌های سیاسی و اقتصادی بالاخره خبر راه افتادن آن منتشر شد، اتاق معامله ارزی است.اگرچه همه مقامات اقتصادی در نهایت بانک مرکزی را متولی سروسامان دادن و حفظ و تعیین ارزش پول و ارز در کشور معرفی کرده و به آن اذعان دارند، بااین حال وزارت صنعت، معدن و تجارت در یکی از ساختمان‌های خود، فضایی را برای این کار معرفی کرده و دارندگان و متقاضیان ارز با نرخ دو درصد قیمت زیر بازار را به این مکان فراخوانده است.

.

گفته شده بخشی از ۵/۱۴ درصد از منابع حاصل از فروش نفت و ۲۳ درصد منابع صندوق توسعه ملی در این اتاق در معرض فروش به متقاضیان ارزی قرار می‌گیرد. در این راستا تلاش‌ها بر این اصل استوار است تا منابع صادراتی بخش خصوصی را برای تبادل به این بازار بکشانند.این اتاق کار خود را تازه آغاز کرده و هنوز بیلانی از دستاوردها وجود ندارد. بر اساس توافقات صورت گرفته، اولویت ۳ تا ۱۰ با شرط ثبت سفارش در سامانه اینترنتی سازمان توسعه تجارت از این ارز بهره‌مند خواهند شد.

.

قیمت بازار منهای دو درصد مبنای تعیین قیمت روزانه ارز در این اتاق اعلام شده است. با این کار برخی همچنین امیدوار به تاثیر این بازار بر قیمت دلار بازار آزاد هستند. با این حال دراولین روز افتتاح این اتاق برخی خبرهای تازه نشان از نوعی جریان‌سازی برای بالابردن قیمت ارز مرجع و رساندن قیمت آن به نرخ بازار داشت.

پندار سیستم

.

برخی منابع به نقل از مقامات اقتصادی از افزایش احتمالی قیمت مرجع دلار خبر می‌دهند. اتفاقی که در صورت صحت به سرعت قیمت دلاربازار را از سطح کنونی فراتر خواهد برد. جریانی که به دنبال این تغییر است؛ اگرچه به ظاهر دنبال تک‌نرخی شدن ارز است، اما قطعا انتظار خود را از این مسیر در نخواهد یافت.

.
قیمت‌ها در بازار 
روز گذشته پیشتازی قیمت دلار در بازار ارز و افزایش قیمت آن موجب بالارفتن نرخ سایر ارزها نیز شد. یورو با ۱۰ تومان افزایش تا ۳۲۰۰ تومان بالارفت. پوند انگلیس ۳۰ تومان گران شد و ۴۰۳۰ تومان فروخته شد.صد ین ژاپن هم ۱۹ تومان افزایش داشت و۳۱۳۰ تومان فروخته شد. درهم امارات با ۳ تومان افزایش تا ۶۶۷ تومان بالارفت. دلار کانادا البته در سطح ۲۵۳۰ تومان باقی ماند، اما دلار استرالیا با ۲۰ تومان افزایش به ۲۵۹۰ تومان رسید.

.

در بازار همچنین سکه پس از نوسان بین دو قیمت ۹۵۵ هزار تومان و ۹۶۸ هزار تومان تا ساعت ۴ بعدازظهر به ۹۶۵ هزار تومان رسید که ۱۵ هزار تومان افزایش نشان می‌دهد. قیمت سکه طرح قدیم نیز با همین میزان افزایش تا ۹۶۵ هزارتومان بالارفت. نیم سکه نیز دیروز تا ساعت ۴ بعدازظهر با ۸۰۰۰ تومان افزایش به ۴۸۲ هزار تومان رسید. ربع سکه هم دیروز افزایش ۳۵۰۰ تومانی را در پی داشت و ۲۴۱ هزار تومان فروخته شد. در بازار طلا همچنین قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۵۷۰۰ تومان افزایش قیمت به ۴۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

.

گرم طلای ۱۸ عیار نیز دراین راستا افزایش بیش از ۱۳۰۰ تومانی را به خود دید و از ۹۸ هزار تومان فراتر رفت. افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی در حالی است که قیمت طلا طی روزهای اخیر افزایشی نداشته است. سکه و طلا در بازار داخلی همچنان از دلار آمریکا بیش از قیمت جهانی این فلز ارزشمند تاثیر می‌گیرند. با این حال فارغ از قیمت دلار و اونس جهانی طلا و حتی برخی سیاست‌های پولی و مالی در بازار داخلی، برای حل مشکل ارز باید به دنبال راه‌حل‌های اصلی گشت، چیزی که برخی از متولیان آن باید لایه‌های سطحی را کنار زده و به دنبال پیدا کردن مشکل اصلی باشند. 

.
قیمت طلا در بازارهای جهانی 
بامداد روز گذشته به وقت تهران قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در سطح ۱۷۷۳ دلار بسته شد. این میزان نسبت به نرخ قبل از ظهر روز پنج‌شنبه تقریبا تغییری نداشته و در سطح فعلی باقی مانده است. 

.
در بازارهای جهانی البته برخی خوش‌بینی‌ها نسبت به برنامه‌های جدید اقتصادی در آمریکا و ژاپن در قالب افزایش محرک‌های اقتصادی و بالارفتن میزان تقاضا برای نفت و سایر کالاهای پایه چشم‌انداز افزایش قیمت را برای طلا بیشتر کرده است. برخی تنش‌های منطقه‌ای و نگرانی‌های سیاسی نیز در سطح جهان قیمت نفت و طلا را همسو افزایش داده است. برخی خبرها در مورد انتظار افزایش واردات نفت از سوی هندوستان و بالارفتن قیمت آن نیز بر افزایش احتمالی قیمت طلا افزوده است.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.