نرم افزارحسابداری صدگان

حرکت بازار به مانع خورد

0 794

حسابداراپ

نوسان قیمت دلار

دلار بالاخره به نرخ ۳۰۰۰ تومانی پیش‌بینی شده رسید اما پس از دقایقی از این سطح بازگشت. عقب‌رفت سریع نرخ به سطوح نزدیک به ۲۹۰۰ تومان، تکرار دیگری از رفتار هیجانی بازار بود.

.

پس از آغاز به کار مرکز مبادلات ارزی، بازار آزاد کمتر روزی را به خود دیده که در آن قیمت دلار کمتر از ۱۰۰ تومان افزایش یافته باشد. همزمان با آغاز به کار این مرکز قیمت دلار در بازار آزاد ۲۵۴۰ تومان بود.این قیمت ديروز در بازار به مرز ۳۰۰۰ تومان رسيد. همانند روزی که دلار برای اولین بار مرز ۲۰۰۰ تومان را پشت سر می‌گذاشت، کانال قیمتی جدید، تحمل نشد و بازار شاهد تزریق دلار بود. امروز هم ورود دلارهای جدید به بازار قیمت را از سطح افزایش یافته تا حدودی پایین‌تر آورد. 

.
قیمت دلار تا ۲۹۳۵ تومان هم تا ساعت ۴ بعدازظهر کاهش یافت. همان طور که در گزارش روز گذشته اشاره شد، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت در هفته‌ای که گذشت با انگیزه اینکه پاسخ دادن به نیاز واقعی بازار ارز بخش عمده تقاضا را از بازار آزاد بر خواهد داشت و در نتیجه قیمت ارز کاهش یافته و بازار را به مرور به هدف تک نرخی شدن نزدیک‌تر می‌کند، همه توجه خود را به مرکز تازه راه افتاده مبادلات ارزی معطوف کردند دیروز اما با رسیدن قیمت دلار به ۳۰۰۰ تومان در ساعات اولیه بازار ، خبر از تزریق ارز به بازار رسید که افت قیمت تا کف ۲۹۳۵ تومان را به آن مربوط دانسته‌اند. 

.
افزایش قیمت دلار از روز دوشنبه هفته قبل تا کنون سایر ارزها و انواع سکه و طلا را نیز با خود همراه کرده است. 
به تجربه ثابت شده که واکنش بازار به برخی سخنان هشدار آمیز و اولتیماتوم مقامات مسوول ارزی تاریخ مصرف کوتاهی دارد. تقابل بازار با سخنان این افراد گویی بویی از لجاجت به خود گرفته است. اما واقعیت آن است که بنگاه‌هایی که تا ماه‌های قبل مواد اولیه را بادلار ۱۲۲۶ تومانی وارد می‌کردند از هفته قبل به این طرف باید با دلار حداقل ۲۴۰۰ تومانی ارد کنند. 

پندار سیستم

.
در این میان البته برخی از بنگاه‌ها نیز که به میزان بالاتری در حدود ۲ تا ۳ میلیون دلار برای واردات مواد اولیه نیاز دارند هم باید مدتی در صف منتظر بمانند. شنیده شده حواله‌هاي در اختیار افراد اعتباری یک ماهه دارد. با افزایش قیمت واردات ناشي از رشد قیمت ارز، در ماه‌های آینده بازار در انتظار تورم وارداتی است. 
در واقع آنچه که امروز بازار ارز را به ترسیم منحنی اوج گرفته قیمت ارز وادار ساخته، همانا تورم انتظاری با واردات به مراتب گران‌تر است.

.
به هر حال تقریبا یک هفته از دو هفته زمان مورد تقاضای برخی مسوولان برای درهم شکسته شدن مقاومت بازار می‌گذرد و تا کنون نتیجه‌ای که بشود به آن نمره قابل قبولی داد به دست نیامده است. البته در برخی از صرافی‌ها میزان تقاضا برای حواله تا حدودی کاهش داشته و به قول برخی از آنها مرکز مبادلات ارزی مشتریان آنها را به سوی خود جلب کرده است که البته نمی‌توان تنها به این امر هم دل خوش کرد، چراکه تورم انتظاری در بازار خود مدیون حرکات تازه است. 

.
سایر قیمت‌های داخلی 
دلار ديروز از سقف ۳۰۰۰ تومان به ۲۹۳۵ تومان هم افت کرد. قیمت یورو البته با ۲۷۰ تومان افزایش تا ۳۹۱۰ تومان بالارفت. پوند انگلیس نیز روز گذشته با ۳۱۰ تومان افزایش تا ۴۸۳۰ تومان گران شد. صد ین ژاپن هم ازاین قافله جا نماند و با افزایش ۲۸۰ تومانی به ۳۸۰۰ تومان رسید. 
درهم امارات ۸۰۰ تومان شد که در بین ارزهای مورد توجه بازار شاید کمترین افزایش قیمت ریالی را تجربه کرده بود. 

.
درهم دیروز ۳۷ تومان گران شد که در مقابل ارقام افزایش یافته سایر ارزها چشمگیر نبود. دلار کانادا و دلار استرالیا ۱۹۰ تومان و ۲۰۰ تومان افزایش یافته و به ترتیب ۳۰۵۰ تومان و ۳۱۳۰ تومان فروخته شدند. در بازار سکه و طلا نیز افزایش قیمت‌های شدید ادامه دارد. 
سکه طرح جدید و قدیم هر یک با ۴۴ هزار تومان رشد قیمت تا محدوده ۱میلیون و ۱۶۰ هزار تومان افزایش داشته‌اند.
نیم سکه هم با ۲۱ هزار تومان افزایش تا۵۷۸ هزار تومان گران شد. ربع سکه نیز ۱۰ هزار تومان رشد قیمت ثبت کردو ۲۸۹ هزار تومان فروخته شد.
در بازار طلا قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۱۸ هزارتومان رشد قیمت به رکورد ۵۰۷هزار تومان هم رسید. از این رو قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت ۱۱۷ هزار تومان شد.

.
در بازارهای جهانی 
طلا روز گذشته روی نرخ ۱۷۷۱ دلار ثابت مانده بود که به دلیل تعطیلی بازارهای مالی در تعطیلی پایان هفته تغییری نداشت. 
در روزهای اخیر در اروپا تصویب برخی طرح‌های ریاضتی در فرانسه و اسپانیا علاوه بر یونان، موج تازه‌ای از نارضایتی‌های اجتماعی را در پی داشته است.
این اتفاقات در فرانسه در حالی است که رییس‌جمهور سوسیالیست این کشور تا کنون چنین اهدافی را دنبال نمی‌کرد. با این حال برخی انتظارات برای بهبود کسری بودجه در این کشورها امیدها برای افزایش ارزش یورو و بالارفتن بیشتر قیمت طلا را زنده‌تر کرده است.
تاثیر احتمالی دور سوم محرک‌های اقتصادی آمریکا و سایر کشورها و چشم‌انداز تقویت قیمت نفت در ماه‌های سرد سال نیز چشم‌انداز افزایش قیمت طلا را بهبود بخشیده است.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.