- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بورس ارز به بایگانی سپرده می‌شود؟

اختلاف نظر بانك مركزي و بورس بر سر راه‌اندازي بورس ارز
صالح آبادی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار دیروز در شرایطی از توقف عملیات راه‌اندازی بورس ارز خبر داد که یک روز قبل از آن قالیباف، مدیرعامل شرکت بورس تهران، از راه‌اندازی این بازار در آبان ماه خبر داده بود.

.

جالب آنکه بهمنی، رییس کل بانک مرکزی نیز همزمان از راه‌اندازی بورس ارز در ماه آینده با تاکید بر ساماندهی بازار ارز خبر داده است. جمع این تضادها چه خواهد بود؟ 

.
رییس سازمان بورس در گفت‌وگو با ایسنا گفت: وقتی قرار است اتاق مبادلات ارزی به خرید و فروش ارز مبادرت کند، راه‌اندازی بورس ارز معنایی ندارد. وی معتقد است موضوع بورس ارز از سال گذشته عنوان و اواخر سال با مصوبه‌ای در شورای عالی بورس مطرح شد تا بازاری در بورس تهران راه‌اندازی شود و صرفا کسانی که دارنده واقعی ارز هستند مانند صادرکنندگان، بانک مرکزی و سایر صادرکنندگان غیر نفتی از یک طرف عرضه‌کننده باشند و از طرف دیگر خریداران واقعی ارز در این بازار اقدام به خریداری کنند. 

.
این در حالی است که فعالان بازار از دو موضوع انتقاد دارند؛ اول آنکه ارز مورد نیاز این افراد در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد و تجار و متقاضیان دلار با مراجعه به اتاق مبادلات هنوز نتوانسته‌اند ارز مورد نظر خود را دریافت کنند. دومین مساله آن است که در حال حاضر برخی از متقاضیان که برای دریافت ارز از طرف اتاق به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند با شرایطی مواجه‌‌اند که تقریبا حسابشان بلوکه شده و نه تنها ارزی دریافت نکرده‌اند که حتی ریالی هم که بابت دریافت دلار پرداخته‌اند مسدود شده است. 

.
به نظر می‌رسد عدم توافقی در زمینه راه‌اندازی بورس ارز بین اجزای تصمیم گیر به وجود آمده به طوری که بانک مرکزی همچنان برای راه‌اندازی مقدمات بورس ارز در تکاپو است، اما بورس چنین آمادگی را ندارد. رييس کل بانک مرکزي می‌گوید مرکز مبادلات ارزي به عنوان راهکاري براي کنترل وضعيت فعلي بازار ارز است و جايگزين دائمي بورس ارز نخواهد شد. از طرفی نرم‌افزار بورس ارز در شهريورماه امسال در شوراي عالي بورس معرفي شده و ساختارها و بسترهاي آن هم اينک آماده بهره‌برداري است، اما صالح آبادی معتقد است از آنجا که مدیریت بازار ارز با بانک مرکزی است، لذا تصمیم‌گیری نهایی برای این‌ که بورس ارز با فرمول فعلی راه‌اندازی شود یا نه، با بانک مرکزی بود و بانک مرکزی تصمیم گرفت که مرکز مبادلات را راه‌اندازی کند که البته این تصمیم خارج از کمیته بود. این دقیقا بر خلاف گفته بانک مرکزی است. 

.
به هر حال به نظر می‌رسد که تصمیم گیری در رابطه با بورس ارز که می‌تواند مرکز مناسبی برای تعیین تکلیف قیمت ارز و ساماندهی بازار کنونی باشد در‌ هاله‌ای از ابهام است. این در حالی است که کارشناسان از ضرورت راه‌اندازی بورس سخن می‌گویند و معتقدند باید مرز بین بازارهای سنتی و مملو از سفته بازی را از بازارهای شفافی که تابع قوانین رقابت اند مشخص کرد و در عین حال خریدار و فروشنده‌ها در این بازارها مشخص هستند و می‌توان به راحتی مسیرهای انحراف ارز را شناسایی و پیگیری کرد که این امر کنترل بازار را به همراه خواهد داشت. 

.
دبیر شورای عالی بورس در پاسخ به این سوال ايسنا که آیا مرکز مبادلات جای بورس ارز را می‌گیرد‌ گفت: در مرکز مبادلات خریداران و فروشندگان واقعی ارز حضور پیدا می‌کنند، اما تفاوت بورس با مرکز مبادلات در این است که در مرکز مبادلات نرخ ارز توسط بانک مرکزی اعلام شده و براساس آن مبادلات انجام می‌شود، ولی در بورس قیمت بر اساس عرضه و تقاضا و بازار تعیین می‌شود. 

.
صالح‌آبادی در پاسخ به این سوال که آیا با راه‌اندازی مرکز مبادلات بورس ارز دیگر راه‌اندازی نمی‌شود گفت: خیر. فعلا با راه‌اندازی مرکز مبادلات بورس ارز معنی ندارد مگر این که در آینده مبادلات مرکز مبادلات به بورس منتقل شود. با این حال امکان انتقال مبادلات مرکز مبادلات به بورس ارز وجود دارد، ولی اگر بخواهد مرکز مبادلات باشد دیگر بورس ارز معنی ندارد. 
.
روندي كه هر روز عوض مي‌شود
معاملات براي سكه در چند روز گذشته در شرايطي همچنان با افزايش قابل توجهي همراه شد كه دورنماي بازار نيز همچنان صعودي است. اغلب سرمايه‌گذاران بر اين باورند با ادامه التهاب‌ها در بازار نقدي كه سير حركتي قيمت‌ها را به سمت بالا سوق داده معاملات در بازار قراردادهاي آتي نيز با دامنه نوسان مثبت ۳ درصد به ثبت رسيده و چه بسا اگر نوسانات در روزهاي آينده به تاثير از اخبار و گزارش‌هاي سياسي ادامه پيدا كند و همچنان سياست‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي دولتي در قبال بازار ارز و تزريق ارز به بازار با تعلل همراه شود نمي‌توان به كاهش قيمت‌ها اميدوار بود. 

.
علي وفايي مهر يكي از كارشناسان اقتصادي در گفت‌و‌گو با مهر در رابطه با افزايش قيمت‌ها در بازار به بانک مرکزی پیشنهاد می‌‌كند: با ورود فوری به بازار سکه و طلا، بخشنامه محاسبه سکه و طلا براساس ارز مبادلاتی را ابلاغ کند. به اعتقاد وي، این تصمیم دو خروجی خواهد داشت؛ نخست اینکه رکوردشکنی‌های سکه و طلا متوقف و روند کاهش قیمت‌ها آغاز خواهد شد و دوم اینکه دیگر با نوسات بازار آزاد ارز، شاهد رشد قیمت‌ها در بازار سکه و طلا نخواهیم بود.

.
در مجموع در مبادلات ديروز، قيمت سكه در قراردادهاي آتي دامنه نوسان مثبت ۳ درصد را ثبت كرد. قيمت سكه سررسيد مهرماه با افزايش ۶۲/۳ درصدي در محدوده يك ميليون و ۳۹۵ تا يك ميليون و ۴۲۳ هزار تومان، سررسيد آبان‌ماه با افزايش ۲۲/۲ درصدي در محدوده يك ميليون و ۴۸۵ هزار تومان تا يك ميليون و ۵۱۳ هزار تومان، سررسيد آذرماه با افزايش ۱۹/۲ درصدي در محدوده يك ميليون و ۵۴۱ هزار تومان تا يك ميليون و ۵۶۵ هزار تومان و سررسيد دي ماه با افزايش ۳ درصدي در محدوده يك ميليون و ۶۱۳ هزار تومان تا يك ميليون و ۶۵۹ هزار تومان قرار گرفت.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.