نرم افزارحسابداری صدگان

ابزار كنترل خريد اعتباري، راهي براي پوشش ريسك كارگزاران

0 551

حسابداراپ

ابزار كنترل خريد اعتباري براي كارگزاران هفته گذشته راه اندازي شد. ابزار كنترل خريد اعتباري اين امكان را به كارگزاران مي دهد كه پيش از تسويه خريدهاي اعتباري اوراق بهادار ، امكان فروش همان اوراق بهادار در كارگزاري ديگر سلب شود.

.

به گزارش شبكه اخبار اقتصادي و دارايي (شادا) به نقل از سنا ، مديرعامل شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه با بيان مطلب بالا گفت: در بازارهاي مالي دو عامل “انجام معاملات اعتباري” و “سرمايه گذاري خارجي در بازارهاي مالي” باعث افزايش نقدشوندگي بازار شده‌اند.

.

حامد سلطاني‌نژاد با اشاره به اينكه تاكنون ابزاري كه بتواند معاملات اعتباري در بازار را مديريت كند، در بازار سرمايه ايران وجود نداشت، ادامه داد: از همين رو ابزار كنترل خريد اعتباري براي كارگزاران در شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه طراحي شد. بر اين اساس، معاملاتي كه به‌صورت اعتباري براي مشتري خريداري مي شود، تحت نظر كارگزار خريدار باقي مي ماند تا زماني كه مشتري با كارگزار اعتبار دهنده تسويه كند.

.

وي در پاسخ به اين سوال كه ابزار كنترل خريد اعتباري چه كاركردهايي در بازار سرمايه دارد، گفت: همواره اين نگراني در بازار وجود داشت دارايي كه به صورت اعتباري خريد مي شود، نزد كارگزار ديگر به فروش رود. از همين رو، ابزار كنترل خريد اعتباري طراحي شد تا كارگزاري كه به صورت اعتباري به مشتري اعتبار مي دهد، از وثيقه بودن سهام مطمئن باشد، چراكه با توجه به راه اندازي اين ابزار، مشتري ملزم است تا سهام را نزد همان كارگزاري بفروشد كه از وي اعتبار گرفته است.

.

سلطاني‌نژاد تصريح كرد: در واقع هدف اين ابزار كاهش نگراني كارگزار اعتباردهنده براي جلوگيري از فروش سهام توسط مشتري اعتبار گيرنده است.

وي درخصوص تاثير اين ابزار بر بازار سرمايه ايران گفت: ابزار كنترل خريد اعتباري موجب رونق معاملات اعتباري مي‌شود.

پندار سیستم

.

وي با اشاره به اينكه يكي از وظايف و اهدافي كه شركت‌هايي مانند سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه در بازار سرمايه ايفا مي‌كنند كاهش ريسك بازار است، ابراز داشت: تدوين و استفاده چنين ابزارهايي، موجب كاهش ريسك در بازار مي شود.

.

مديرعامل شركت سپرده گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه با بيان اينكه همزمان با بهره گيري از اين ابزار، ريسك فروش سهام اعتباري توسط مشتري به صفر مي رسد، گفت: بر اين اساس شركت هاي كارگزاري مي توانند اعتبار را با خيال راحت در اختيار مشتريان خود قرار دهند و مشتريان هم مي توانند بيش از شرايط فعلي اعتبار استفاده كنند.

.

سلطاني نژاد با اشاره به اينكه شركت سپرده گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه يك نهاد خود انتظام است، اظهار داشت: نهادهاي خود انتظام در بسياري از بازارهاي سرمايه جهان عضو مي پذيرند و هم اكنون نيز شركت هاي كارگزاري، اعضا شركت سپرده گذاري هستند و چنين نهادي مي تواند قوانيني براي اعضاي خود وضع كند كه استفاده از اين ابزار هم در قالب همين مساله است تا با استفاده از ضوابط تعيين شده، كارگزاران به راحتي بتوانند براي مديريت ريسك اعتبارهايشان از آن استفاده كنند

.

مديرعامل شركت سپرده گذاري در پاسخ به اين سوال كه شرايط استفاده كارگزاران از اين ابزار به چه صورت است، گفت: كارگزاران با استفاده از رابط نرم افزاري كه با شركت CDS دارند مي توانند پس از امضا قرارداد با مشتري طي فرمت هاي مشخص، وارد رابط نرم‌افزاري شوند و در آن رابط نرم افزاري، مشتري و دارايي‌اش را نگه دارند.

.

توصيه اي به كارگزاران

مديرعامل شركت سپرده‌گذاري به كارگزاران توصيه كرد تا از اين ابزار براساس قواعد و مقررات تدوين شده استفاده كنند و حتما هنگام استفاده از اين ابزار، نگهداري دارايي را براساس به مدارك لازم و مستندات حقوقي و قراردادهاي خودشان و مشتري كنند تا اگر اختلافي بين مشتري و كارگزار پيش آمد، هر دو بتوانند از حقوق خود دفاع كنند.

وي در پايان تاكيد كرد: همواره قراردادهاي بين اشخاص، براي مراجع قضايي كاملا معتبر است و مي تواند موجب استيفاي حقوق طرفين در مراجع قضايي شود.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.