نرم افزارحسابداری صدگان

آیا بورس دماسنج واقعی اقتصاد است؟

0 781

حسابداراپ

برای اینکه بورس دماسنج اقتصاد باشد، ملزم به تعیین یکسری مسایل می باشد از قبیل اینکه چه شرکت هایی در بورس فعالیت می کنند و سهامداران آنها چه مجموعه هایی هستند، به چه میزان این شرکت ها به دولت وابسته اند و چه درصدی از سهام شرکت متعلق به بخش خصوصی است؟

.

گر تعداد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار را ۳۵۰ مجموعه در نظر بگیریم، که تعداد صنایع فعال و تأثیرگذار در شاخص کل تنها حدود ۱۵ شرکت از کل این تعداد می باشد اما از یک سو با در نظر گرفتن این موضوع و از سوی دیگر با توجه به روند مثبت شاخص و ثبت رکوردهای جدید در مقایسه با روزهای گذشته چه تحلیلی می توان ارایه کرد؟ آیا بورس به همراه ۱۵ شرکت تأثیرگذار در روند حرکتی شاخص، دماسنج واقعی اقتصاد است؟

.

مهدی فهیم زاده، کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: تلاطم های زیاد در بورس و اثرات روانی بازار بر شاخص با حضور تنها حدود ۱۵ شرکت که به طور میانگین هر کدام هفته ای یکبار عامل اصلی نوسان شاخص می شود، عوامل ایجاد کننده اخبار مثبت یا منفی بورس هستند.

.

وی افزود: بطور واقعی شاخص کل تا ۱۰ درصد گویای روند اصلی بورس کشور می باشد، چراکه در حال حاضر به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با اثرات معاملاتی سهام این ۱۵ شرکت بهترین شرایط را پشت سر می گذارد، اما باید دید در این میان نقش دیگر شرکت های بورسی چیست؟

.

فهیم زاده تصریح کرد: از یک سو با توجه به رشد نرخ تورم و گران شدن بهای محصولات به طور مثال محصولات لبنی، خودرو و افزایش نرخ دلار که در نهایت کاهش سطح درآمد و رفاه شهروندان را رقم می زند و از سوی دیگر جای بحث دارد که چطور ممکن است بورس روندی صعودی را طی کند و از آن به عنوان دماسنج اقتصاد کشور یاد شود، در حالی که سطح رفاه و درآمد افراد کاهش پیدا کرده است؟ از این رو می توان گفت در این خصوص تضادی فاحش موجود است!

پندار سیستم

.

این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: برای اینکه بورس دماسنج اقتصاد باشد، ملزم به تعیین یکسری مسایل می باشد از قبیل اینکه چه شرکت هایی در بورس فعالیت می کنند و سهامداران آنها چه مجموعه هایی هستند، به چه میزان این شرکت ها به دولت وابسته اند و چه درصدی از سهام شرکت متعلق به بخش خصوصی است؟

.

برای مثال شرکت های دارویی که متأثر از نرخ دلار می باشند و مسئولین آن را تیم های قوی پزشکان متخصص تشکیل می دهند، چه نقشی در بورس و روند شاخص دارند؟ سهام این مجموعه ها چگونه افزایش می یابد؟

.

وی خاطر نشان کرد: در حقیقت شاخص بورس صعود خود را مدیون رشد نرخ ارز می باشد. چراکه بواسطه شرکت های صادرات محور شاخص بی مهابا رکورد مثبتی را رقم می زند. از این رو سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در بازار سهام باید بسیار هوشیار عمل کنند، چراکه در ظاهر همه شرایط مطلوب است.

.

این کارشناس مسئول، گریزی به بورس کالا زد و در خصوص بازار آتی اذعان داشت: بورس کالا به لطف رشد نرخ ارز با رشد فزاینده بهای فلزات و میلگرد مواجه است. چراکه میزان عرضه و تقاضا در حالت تعادلی به سر می برد، به ویژه مجموعه ذوب آهن که همکاری ۹۰ درصدی با دولت دارد و بسیاری از خریداران متقاضی محصولات ذوب آهن هستند. در رینگ پتروشیمی نیز بدون فعالیت واسطه گری دلالان و با دریافت مجوز خرید از وزارت صنایع توسط خریداران محصولات پتروشیمی، بیش از پیش تعداد خریدارانش فراتر می رود.

.

فهیم زاده در خاتمه به بازار آتی و الحاقیه دستورالعمل اجرای معاملات آتی که براساس دستور سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت بورس با ماهیت فورس و ضروری حاکم شده است، اشاره کرد و گفت: این دستورالعمل طی ۳ روز اخیر خریداران امکان ایجاد موقعیت خرید فزاینده در معاملات آتی را نداشتند، لذا روند بازار آتی بی رمق و کند در حال پیشروی است.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.