نرم افزارحسابداری صدگان

پرونده بازار در تابستان بسته شد

0 660

حسابداراپ

پرونده بازار سکه و ارز در تابستان ۹۱ با افزایش ۵/۳۳ درصدی نرخ دلار طی سه ماه بسته شد. نرخ هر دلار آمریکا در اول تیرماه سال جاری در بازار غیر رسمی هزار و ۸۲۵ تومان بوده که در پایان شهریور ماه با بیش از ۳۳ درصد افزایش به دو هزار و ۴۳۸ تومان رسیده است.

.

نرخ هر یورو نیز از دو هزار و ۳۲۵ تومان در اول تیرماه به سه هزار و ۱۹۰ تومان در پایان شهریور ماه افزایش پیدا کرده است. این یعنی بیش از ۳۷ درصد افزایش قیمت ارز یورو در ۹۳ روز. البته قیمت هر سکه طرح جدید نیز از ۶۹۵ هزار تومان در ابتدای تابستان به ۹۵۰ هزار تومان در پایان تابستان رسیده که نشان از افزایش بیش از ۳۶ درصدی قیمت این کالا دارد. تمام اینها بازار غیر رسمی ارز را در ماه گرم سال ۹۱ به یکی از داغ‌ترین بازارهای کشور تبدیل کرد تا آنها که سرمایه خود را در این بازار به کار گرفتند به تناسب آن سود ببرند. 

.
در عین حال روز پنج‌شنبه به عنوان آخرین روز معاملات بازار ارز و سکه، قیمت دلار روند افزایشی اندکی به خود گرفت و در بیشتر ارزها افت قیمت یا ثبات نسبی حاکم بود. به نحوی که شتاب افزایش قیمت‌ها به نحو محسوسی کند شده بود. هر چند بازار غیررسمی به استقبال پاییز می‌رود که در آن قرار است برنامه‌های جدید دولت برای تامین ارز مورد نیاز متقاضیان اجرا شود. دولت امیدوار است با اجرای فاز دوم پورتال ارزی، تقاضای واردکنندگان را به گونه‌ای ساماندهی کند که ارز خارج از سیستم به کسی تعلق نگیرد. از سوی دیگر، کانال‌های جدید پرداخت ارز به متقاضیان این امیدواری را به وجود آورده که بازار ارز از تکانه‌های شدیدی که نظیرش در برخی مقاطع تابستان دیده شد مصون بماند. این در حالی است که به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی طلا، قیمت سکه در بازار داخلی ۴ هزار تومان نسبت به روز چهار شنبه بالاتر فروخته شد. 

.
ارز دانشجویی فقط برای دانشجویان بورسیه
در شرایطی که طی هفته گذشته برنامه‌های کارگروه ویژه دولت و مجلس برای کنترل نرخ ارز رونمایی و تشریح شده است؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز از «راه‌اندازی بورس ارز در زمان مناسب‌تر دیگری» خبر داده و گفته که «در حال حاضر برنامه این است که بانک مرکزی به صورت روزانه در شروع معاملات نرخ ارز را اعلام کند و این قیمت ۲ درصد زیر قیمت بازار باشد.
به گفته وی «این طرح به دنبال دیکته نرخ سوم نیست، بلکه به دنبال ایجاد بازار رسمی و شفاف است و یکی از اهداف این طرح جلوگیری از نوسانات است.» وی همچنین «به افراد غیرحرفه‌ای» توصیه کرد که «وارد بازارهای حبابی و کاذب نشوند.»

پندار سیستم

.
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین عنوان کرد که «ارز مسافرتی در چارچوب مقررات خود واگذار می‌شود و در حال حاضر بانک مرکزی برای سفرهای زیارتی ۲۰۰ دلار به نرخ مرجع می‌دهد.»
او همچنین در مورد ارز دانشجویی نیز گفت: «دو گروه دانشجویان خارج از کشور هستند، یک گروه که خودشان رفتند و گروهی دیگر بورسیه هستند که بانک مرکزی هیچ وقت در برابر کسانی که خودشان رفتند تعهد نداشته است و کسانی که بورسیه هستند می‌توانند از ارز مرجع همچنان استفاده کنند.»
طلای ۲۰۰۰ دلاری تحقق می‌یابد؟

.
با انتشار شواهد تازه در خصوص افزایش دامنه بحران جهانی اقتصاد، روز گذشته قیمت طلا بار دیگر به صعود خود ادامه داد. با شروع معاملات دیروز بازارهای جهانی، هر اونس طلا رو به صعود گذاشت و با نوسانات زياد تا ساعت ۱۹ و ۳۰ دقيقه به وقت تهران به هزار و ۷۷۴ دلار در هر اونس رسید. قیمت طلا طی هفته جاری برای پنجمین هفته متوالی است که روند افزایشی به خود می‌گیرد.

.
این مساله از آگوست ۲۰۱۱ میلادی (مرداد ماه امسال) بی‌سابقه است. قیمت طلا روز ۱۹ سپتامبر (چهارشنبه هفته گذشته) در هزار و ۷۷۹ دلار و ۵۰ سنت در هر اونس ثبت شد که این رقم نیز بالاترین رکورد از ۲۹ فوریه (یازدهم اسفند ماه پارسال) به شمار می‌رود. این در شرایطی است که افت شدید تولیدات صنعتی و خدماتی منطقه یورو طی ماه سپتامبر تاثیر زیادی بر ادامه نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به وضعیت اقتصادی اروپا داشته است. صادرات ژاپن نیز طی ماه آگوست (مرداد ماه) با کاهش روبه‌رو شد و شاخص تولیدات صنعتی چین نیز در ماه گذشته برای یازدهمین ماه متوالی به کمتر از ۵۰ واحد رسیده است.

.
بانک مرکزی ژاپن نیز به تازگی برنامه محرک اقتصادی و پولی ۱۲۸ میلیارد دلاری را با هدف حمایت از رشد و رونق اقتصادی اعلام کرده است. بر این اساس افت تولیدات صنعتی فرانسه دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو در ماه گذشته نیز تاثیر منفی زیادی بر ارزش یورو داشته است.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با دخالت بانک مرکزی اروپا در بازار اوراق قرضه و بدهی منطقه یورو و اجرای طرح جدید خریداری اوراق قرضه کشورهای بحران زده اروپایی، ارزش یورو در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی افزایش خواهد یافت.

.
از آغاز اجرای طرح جدید محرکه اقتصادی معروف به «QE3» توسط بانک مرکزی آمریکا اونس جهانی طلا با رشد قابل توجهی مواجه شده است. به طوری که تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند بهای طلا تا پایان سال جاری میلادی به دو هزار دلار خواهد رسید.
سایت «بینا» به نقل از «کیتکو» در این باره نوشت: مدیرعامل شرکت باریک گلد پیش‌بینی کرده است به دنبال اجرای دور جدید طرح محرکه اقتصادی توسط بانک مرکزی آمریکا، کاهش ارزش دلار و افت تولیدات معدنی قیمت جهانی طلا تا پایان سال جاری به ۲۰۰۰ دلار افزایش خواهد یافت.

.
به نوشته «کیتکو» بسیاری از تحلیلگران براین باورند به علت اینکه سرمایه گذاران به دنبال حصاری در برابر افزایش نرخ تورم هستند بهای طلا در ۱۰ سال گذشته با رشد چشمگیری مواجه شده است. این در حالی است که با اجرای دور جدید محرکه اقتصادی توسط بانک مرکزی آمریکا و روند کاهشی بهای دلار درخشندگی طلا در سراسر جهان بیشتر خواهد شد. در چند سال اخیر بسیاری از بانک‌های مرکزی جهان به خریداران اصلی طلا تبدیل شده‌اند. در همین حال پیش‌بینی می‌شود این بانک‌ها تا پایان سال جاری ۴۰۰تن از این فلز گرانبها را خریداری کنند.
کارشناسان براین باورند با وجود اینکه میزان تقاضای خرید طلا در جهان افزایش یافته میزان عرضه فلز زرد با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده است.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.