نرم افزارحسابداری صدگان

هدف از تعریف نرخ جدید برای دلار

0 622

حسابداراپ

 محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر حفظ ارز مرجع، از ارائه نرخ ارز به صورت روزانه در یک محدوده خاص به صورت شناور مدیریت شده خبر داد. همچنین رییس کل بانک مرکزی افزایش نرخ ارز را برای کاهش شکاف نرخ مرجع و نرخ غیر رسمی لازم دانست. در روزهای اخیر زمزمه‌های مختلفی در مورد سناریوهای ارزی دولت شنیده شده است.

.

ضرورت افزایش نرخ ارز
به گزارش ايلنا، محمود بهمنی، با تاکید بر سیاست نزدیک کردن نرخ رسمی و نرخ بازار، هدف از تشکیل بازار فرعی و عرضه ارز زیر دو درصد نرخ بازار را در این راستا دانست. وی با بیان اینکه «برای از بین بردن شکاف بین بازار رسمی و غیر رسمی، افزایش نرخ ارز ضروری بود»، پیش‌بینی کرد با تشکیل بازار مزبور و عرضه‌‌ ارز با نرخ دودرصد کمتر از نرخ آزاد فاصله بین ارز رسمی و ارز بازاری از میان برداشته شود.

.

رییس کل بانک مرکزی همچنین ذخایر بانک مرکزی را کافی دانست و تاکید کرد که جیره‌بندی نرخ ارز صحت ندارد. این در حالی است که روز گذشته یکی از خبرگزاری‌ها به گمانه‌زني پرداخته و در ادعايي تایید نشده، از طرح جدیدی خبر داد که بر مبنای آن دولت قصد دارد نرخ ارز را افزایش داده و آزادسازی کند و از محل آن یارانه نقدی پرداختی به مردم را افزایش دهد. در گزارش خبرگزاری مهر آمده است که دولت با هدف سه برابر کردن یارانه نقدی، «مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع -۱۲۲۶ تومان- و نرخ بازار آزاد (حدود ۲۴۰۰ تومان) به مردم پرداخت خواهد شد.» برخی منابع خبری معتقدند به دلیل آنکه منشأ ارز بازار جدید از محل منابع صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت است، به لحاظ قانونی امکان اجرای چنین طرحی وجود ندارد.

پندار سیستم

.
نقش تورم در افزایش نرخ ارز
در این شرایط، ريیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نرخ مرجع ارز کنار گذاشته نخواهد شد، علت اجرای افزایش نرخ ارز با دو درصد زیر قیمت به متقاضیان اولویت دار کالایی را وجود تورم اعلام کرد. بهمنی در شرایطی تورم را علت افزایش نرخ ارز عنوان کرده که در گذشته اغلب افزایش نرخ ارز را حباب بازار و با منشأ روانی و کاذب عنوان می‌کرد.

.
این اولین باری است که رییس کل بانک مرکزی به تاثیر تورم بر افزایش نرخ ارز اذعان می‌کند. بهمنی در گذشته علت تغییرات قیمت در بازار را «روانی» عنوان می‌کرد. در بهمن ماه سال گذشته پس از تغییرات نرخ ارز و دلار، بهمنی در واکنش به اتفاقات پیش آمده گفته بود: «بخش عمده‌ای از نوسانات در بازارهایی مانند سکه، طلا و ارز در شرایط فعلی منشأ روانی دارد و به همین خاطر نیز استمرار نمی‌یابد.»

.
وی در ادامه با تاکید بر تک نرخی شدن ارز، پیش‎بینی کرد بازار با اقدامات برنامه‎ریزی شده به تعادل برسد. او تصریح کرد که شیوه‌‌ تعیین نرخ ارز باید به صورت «شناورمدیریت شده» باشد و از ارائه نرخ ارز به صورت روزانه در یک محدوده خاص به صورت شناور مدیریت شده خبر داد. بهمنی سپس افزود: در نظام‌های ارزی شناور مدیریت شده‏ قیمت ارز را براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌كنند و با تاکید بر ادامه‌‌ اولویت‌بندی ارز گفت: متقاضیان باید بتوانند نیازهای خود را در بازار رقابتی تامین کنند.

.
تشکیل بورس ارز
همچنین رییس کل بانک مرکزی، در اظهار نظر دیگری اعلام کرد که بورس ارز نیز در آینده‌‌ نزدیک راه‌اندازی خواهد شد. این اظهارات وی نیز در شرایطی است که در روزهای گذشته با انتشار جزئیات بسته جدید ارزی، سرنوشت بورس ارز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود و برخی کارشناسان از منتفی شدن راه‌اندازی آن سخن می‌گفتند. 

.
با این حال بهمنی این شایعات را رد کرد و تاکید کرد که «راه‌اندازی بورس ارز کماکان در دستور کار دولت قرار دارد و با قوت آن را پیگیری می‌کنیم.» به گزارش مهر، وی درباره‎ اتاق عرضه مستقیم ارز نیز که به تازگی خبر ایجاد آن در وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده اظهار کرد: «اتاق ملاقات دارندگان و متقاضیان ارز به عنوان راهکاری برای کنترل وضعیت فعلی بازار ارز است و جایگزین دائمی بورس ارز نخواهد شد.»

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.