نرم افزارحسابداری صدگان

قدرت‌نمايي بورس در سايه كنترل بازارهاي موازي

0 660

حسابداراپ

ديدار سه‌شنبه شب اشتون و جليلي در استانبول و راهي شدن كميسر سياست خارجي اتحاديه اروپا به نيويورك براي برگزاري جلسه‌اي در هفتم مهرماه جاري با گروه ۱+۵، در حالي صورت خواهد گرفت كه از چهارم مهرماه مجمع سالانه سازمان ملل متحد در نيويورك برگزار مي‌شود. در اين مجمع محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهوري اسلامي ايران به عنوان رييس جنبش غيرمتعهدها سخنراني خواهد کرد.

.

اما همزمان با اين تحولات سياسي، در صحنه تحولات اقتصادي پس از اظهارات متناقض در راه‌اندازي بورس ارز و راه نيافتن ارز دولتي به بازار چشم اميد به فروش دلارهاي صادراتي دوخته شده است تا بر اين اساس يكي از معاونان سابق بانك مركزي در هفته‌اي كه گذشت براي حل نابساماني بازار ارز پيشنهاد راه‌اندازي بازار ارز فرعي و بازار بين‌بانكي را مطرح كند. اما تعلل‌هاي بانك مركزي در حل و فصل موضوع ارز، سرانجام مجلس را بر آن داشت تا نمايندگان عنوان كنند که در صورت عدم ورود متولي بازار پول به ماجراي ارز تا پايان هفته، قوه مقننه از ابزارهايش براي سامان دادن اين بازار بهره خواهد گرفت.

.

اگرچه در هفته‌اي كه سپري شد كارگروه ويژه دولت و مجلس مقرر كرد، ثبت سفارش كالاها با ارز ۲ درصد زير قيمت بازار آزاد صورت گيرد. اما بانك مركزي پس از قطع سهميه ارز مرجع به ايرلاين‌ها، بلافاصله از اجراي فوري طرح‌هاي مكمل خود براي مديريت بازار ارز خبر داد. جميع اين مسائل سبب شد تا در مبادلات دلار و يورو در بازار داخلي كشور، قيمت دلار آمريكا با ۲/۰ درصد كاهش و يورو نيز با ۳/۰ درصد افزايش همراه شود. اما در بازارهاي بين‌المللي پس از افزايش ميزان بدهي‌هاي بانك مركزي اسپانيا، اين كشور موفق به فروش اوراق قرضه ده ساله خود شد.

.

بر اين اساس به نظر مي رسد که در جلسه اين هفته مادريد و كميسيون اروپا، شرايط طرح نجات اقتصادي اسپانيا مبني بر اخذ ماليات‌هاي جديد و كاهش هزينه‌ها بيشتر بررسي شود؛ همچنين اگرچه خبر موافقت آلمان با خريد اوراق قرضه کشورهاي بدهکار حوزه يورو اخبار مثبتي در حوزه يورو محسوب مي شوند؛ اما افت فعاليت تجاري فرانسه، كاهش داده‌هاي توليد در چين، اعلام سياست‌هاي انبساطي پولي جديد از سوي بانك مركزي آمريكا و در نهايت اقدام سرمايه‌گذاران در عرضه ذخاير طلاي خود براي بهره‌برداري از رشد قيمت اين فلز گرانبها کمي ارزش دلار را در برابر يورو تقويت کرد تا به اين واسطه از نرخ اونس جهاني طلا به ميزان ۸/۰ درصد بكاهد.

.

پندار سیستم

اما در بازارهاي داخلي نيز طي هفته گذشته افزايش عرضه سكه از منازل به بازار، ارزش آن را ۱/۰ درصدي کاهش داد، حال آنكه طلاي ۱۸ عيار در رفتاري خلاف جهت بازار سكه با ۳/۰ درصد افزايش روبه‌رو شد.در بازار نفت نيز گمانه‌زني‌ها براي استفاده از ذخاير راهبردي و استراتژيك انرژي از سوي كشورهاي صنعتي و توسعه يافته منجر به افت قيمت نفت برنت درياي شمال شد. اما پس از اعلام سرمايه‌گذاري شركت نفتي رويال داچ‌شل براي اكتشاف نفت در آب‌هاي عميق در سواحل نوا اسكوشيما و توافق اوليه بين يونان و سرمايه‌گذاران خصوصي براي كاهش حجم بدهي‌هاي اين كشور، روز جمعه قيمت نفت برنت درياي شمال افزايش يافت.

.
اما در بازار مسكن آمارهايي خواندني درخصوص وضعيت مسكن منتشر شده است. تا جايي كه براساس گزارش شهرداري تهران با توجه به رشد ۲۶ درصدي تامين مسکن در تهران، ۴۷ درصد از كل هزينه زندگي در پايتخت صرف هزینه تامين مسكن مي‌شود. مركز آمار ايران نيز اعلام کرد که در فصل نخست امسال ميانگين قيمت واحدهاي مسكوني شهر تهران در فصل بهار به‌رغم تورم ۴/۲۲ درصدي آن، ۳۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش يافته است. همچنين قيمت زمين مسكوني نيز در تهران در بهار امسال ۳۶ درصد رشد داشته است.

.

همچنين مركز آمار ايران در گزارش خود آورده است كه متوسط قيمت خريد و فروش هر مترمربع زمين يا ساختمان مسكوني كلنگي نسبت به دوره قبل ۲/۳۵ درصد افزايش و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲/۴۳ درصد كاهش داشته است. در هفته‌اي که سپري شد در بازار بورس اوراق بهادار تهران حجم و ارزش معاملات اوراق بهادار به ترتيب ۵۹ و ۴۷ درصد افزايش يافت، تا بر اين اساس شاخص كل بورس تهران ۴/۲ درصد افزايش يابد.افزون بر اين، در هفته معاملاتي منتهي به بيست‌ونهم شهريورماه امسال پس از افزايش ۵۰ درصدي تعداد خريداران، در بورس يك ميليارد و ۹۶۴ ميليون سهم معامله شد تا ارزش كل معاملات سهام و حق‌تقدم از ارزش ۵ هزار و ۲۶۲ ميليارد ريالي برخوردار شود.

.

اما اين رشد و رونق بورس از ارزش معاملات اختيار فروش تبعي كه به عنوان ابزاري جديد براي پوشش ريسك سرمايه‌گذاران در بازار سرمايه بهره گرفته مي شود، ۹۴ درصد كاسته است. اين روزها در بازار سهام ايران صنايع فرآورده‌هاي نفتي، كك و سوخت، ماشين‌آلات و دستگاه‌هاي برقي، فلزات اساسي، محصولات چوبي، خودرو و ساخت قطعات از صنايع پيشرو در بازار محسوب مي‌شوند.

.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.