نرم افزارحسابداری صدگان

کاهش یک ماهه ماندگاری سپرده‌ها

0 570

حسابداراپ

مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به کاهش یک ماهه ماندگاری سپرده‌ها در سیستم بانکی گفت: ریشه اصلی تورم فعلی تخلیه اثرات اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی و نوسانات بازار ارز بوده است.

.

 ابوالفضل اکرمی با اشاره به کاهش یک ماهه ماندگاری سپرده‌ها در سیستم بانکی به فارس اظهار داشت: ماندگاری سپرده از ۳۰.۹ ماه به ۲۹.۹ ماه کاهش یافته که افزایش نرخ تورم در چند ماه اخیر در کاهش آن تاثیرگذار بوده است.

.

پندار سیستم

وی ادامه داد: البته رقم ۲۹.۹ ماه رقم خوبی است و نسبت به زمانی که نرخ سود سپرده‌ها تغییر نکرده بود بسیار بهتر است؛ حتی در برخی سال‌ها میزان ماندگاری سپرده‌ها تا ۱۹.۷ ماه هم رسیده بود. مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه ماندگاری زیاد سپرده‌ها در سیستم بانکی چندان مناسب نیست، گفت: به توجه به اینکه امکان دارد در دوره‌های بعدی با کاهش نرخ تورم، نرخ سود سپرده کاهش یابد که در این صورت تعهدات بانک‌ها به سپرده‌های قبلی باقی می‌ماند، به همین دلیل افزایش بیش‌ از پیش ماندگاری سپرده‌ها چندان مطلوب نیست.

.

وی در پاسخ به این سوال که در سال‌های گذشته ریشه اصلی تورم، رشد نقدینگی بوده با توجه به شرایط اقتصادی آیا در یک سال گذشته افزایش نرخ تورم بیشتر ناشی از افزایش فشار هزینه بوده اظهار داشت: بعد از اجرای قانون هدفمندی شاخص تولید‌کننده افزایش یافت اما قیمت کالاها متناسب با آن افزایش نیافته بود؛ بنابراین بخشی از تورم فعلی ناشی از فشار هزینه تولید است.

.

 اکرمی افزود: از طرف دیگر نوسانات ارز هم بر قیمت‌ها و انتظارات تورمی موثر بوده است. وی در پاسخ به این سوال که اگر تورم فعلی بیشتر ناشی از افزایش قیمت ارز باشد آیا بانک مرکزی سهم بخشی‌های مختلف از تورم را محاسبه کرده گفت: به این سادگی نمی‌توان محاسبه کرد که چقدر از کالاهای تولیدی و وارداتی با ارز ۱۲۲۶ تومانی تولید و وارد شده و چه میزان هم با قیمت آزاد به دست مصرف کننده رسیده است. مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: آنچه که مشخص است بانک مرکزی کالاهای کمتری را با ارز مرجع تامین کرده و کالاهای کمتری با این قیمت ارز به دست مصرف‌کننده رسیده است.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.