نرم افزارحسابداری صدگان

چرا ارزش طلا بالا رفت

0 585

حسابداراپ

اداره مطالعات و سازمان‌های بین‌المللی بانک مرکزی گزارش بررسی وضعیت اقتصادی ارزی کشورهای عمده را در هفته منتهی به دهم شهریور ماه منتشر کرد. در این گزارش با اشاره به اینکه بهبود بازنگري اول توليد ناخالص داخلي آمريكا در سه ماهه دوم عنوان شد: پیش از این رشد توليد ناخالص داخلي آمریکا در سه ماهه دوم ۵/۱ درصد اعلام شده بود كه در بازنگري جديد به ۷/۱ درصد افزايش يافته است.

.

بر اساس گزارش جديد، مخارج مصرف‌كننده در سه ماهه دوم آنقدر كه در بار نخست اعلام شده بود ضعيف نبوده است. رشد موجودي انبار نيز كمتر از ميزاني بوده كه قبلا تصور مي‌شده است. بنا به این گزارش، رشد كمتر موجودي انبار در سه ماهه دوم، فضاي بيشتري براي رشد اين متغير مهم در سه ماهه سوم فراهم خواهد ساخت و به همين دليل دورنماي رشد اقتصادي آمریکا در سه ماهه سوم را ارتقا مي‌بخشد. بنا به گزارش بانک مرکزی، شاخص اعتماد مصرف‌كننده در آمریکا طی ماه اوت (مرداد ماه) كاهش غيرمنتظره‌اي داشت و ۸/۴ درصد كاهش يافته است.

.
بالا گرفتن مذاکرات برای بسته نجات ایتالیا و اسپانیا
در بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی با اشاره به وضعیت فعلی اقتصاد در منطقه یورو اضافه شده است: در آن سوي آتلانتيك، منطقه كاتالونيا (بزرگ‌ترين منطقه در اسپانيا) از دولت مركزي در مادريد درخواست كمك كرده است. اطلاعات اخير نيز نشان مي‌دهد که اسپانیا همچنان در ركود قرار دارد. در همین حال مذاكرات براي تهيه بسته نجات مالي براي ايتاليا و اسپانيا بالا گرفته است. بانك مركزي اروپا به رهبري دراگي در تلاش است تا طرح تازه‌اي از خريد اوراق قرضه دولتي در اين دو كشور را به اجرا گذارد. از اين رو جلسه پنج‌شنبه جاري شوراي سياست‌گذاري بانك مركزي اروپا و سخنان دراگي از اهميت زيادي برخوردار است. 

.
کاهش تولیدات صنعتی در ژاپن 
بانک مرکزی در گزارش خود از بررسی وضعیت اقتصادی ارزی کشورهای عمده در هفته منتهی به دهم شهریور ماه به اقتصاد آسیا پرداخته و می افزاید: در ژاپن اخبار اقتصادي همچون هفته‌هاي ماقبل ناخوشايند بود. بنا به این گزارش، توليدات صنعتي و خرده‌فروشي در ماه ژوئيه (تیرماه) كاهش يافت. تورم هم براي دومين ماه متوالي كاهش پیدا کرد و ترس از تورم منفي را در ژاپن تشديد ساخت. تحولات اخير دور جديدي از خريد دارايي‌ها توسط بانك مركزي ژاپن را تشديد کرده است. 

.
تضعیف دلار در مقابل یورو
بنا به این گزارش بانک مرکزی از هفته منتهی به دهم شهریور ماه ، در بازار ارز نيز گمانه‌زني‌ها در مورد تصميم فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) دراجراي دور سوم خريد دارايي‌ها خبر عمده در اكثر روزهاي هفته بوده است. با پر رنگ شدن احتمال اجراي اين سياست در آخر هفته يورو توانست به بالاترين سطح دو ماهه خود ، ۲۶۳۰/۱ در برابر دلار دست یابد.

.

پندار سیستم

ضعف دلار در برابر يورو روي برابري اين ارز در برابر ساير اسعار عمده از جمله ين، فرانك و تا حدودي پوند استرلينگ تاثيرگذار بود و آن را تضعيف کرد. ضعف دلار و افزايش احتمال اجراي سياست‌هاي فوق انبساطي در آمريكا چين و اروپا موجب افزايش قيمت طلا در هفته گذشته شد. قیمت نفت در طول هفته نوسان چنداني نداشت تنها در روز جمعه پس از صحبت‌هاي برنانكه (ريیس فدرال رزرو آمریکا) و تقويت احتمال دور جديد خريد دارايي‌ها، قيمت نفت اندكي افزايش يافت.

.
طلا
بنا به گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به دهم شهریور ماه، نوسانات قیمت طلا در بازار نيويورك در محدوده هزار و ۶۵۵ دلار و ۴۵ سنت تا هزار و ۶۸۵ دلار و ۸۹ سنت براي هر اونس در نرخ‌هاي پاياني ثبت شد. در ابتداي هفته و پس از اينكه در اواخر هفته ماقبل فلز زرد موفق به ثبت بالاترين سطح چهار ماه و نیم گذشته خود شد، قیمت طلا روز دوشنبه ۳۷ صدم درصد تضعیف شد. به نظر می‌رسد چند روز قبل از برگزاري نشست سالانه فدرال رزرو در «جكسون هال ايالت وايومينگ» كه انتظار مي‌رود در آن برنانكه رييس فدرال رزرو بر از سرگيري سياست‌هاي فوق انبساطي تاكيد كند، فعالان طلا ترجيح دادند از نرخ‌هاي قبلي سود جسته و دست به فروش طلا زدند.

.

انتظار مي‌رفت بعد از نشست مذكور در روز جمعه و در صورت اعلام ادامه سياست‌هاي فوق انبساطي از سوي روساي بانك مركزي آمريكا و اروپا، فلزات گرانبها با افزايش ارزش روبه‌رو شوند. اما در روز سه شنبه بازهم روند رشد قيمت طلا در بازارهاي جهاني ادامه یافت. در عین حال شاخص اعتماد مصرف‌كنندگان آمريكا بر خلاف انتظار در ماه اوت كاهش يافت كه تعجب فعالان بازار را برانگیخت. اين مساله بعد از احتمال اعلام سياست‌هاي جديد انبساطي در نشست روساي بانك‌هاي مركزي در روز جمعه مهم‌ترين عامل رشد قيمت طلا بود. در اين روز دلار نيز در مقابل ساير ارزهای معتبر و جهانی از جمله يورو، پوند و حتي ين ژاپن تضعيف شد كه به تقويت طلا كمك کرد.

.
در روز چهارشنبه بعد از اينكه رشد اقتصادي آمريكا در فصل دوم ۲۰۱۲ مطابق انتظارات و البته با تجديد نظر صعودي منتشر شد، نگراني‌ها درمورد رشد كمتر از انتظار اين اقتصاد پايان يافت و همزمان با رشد ارزش دلار در مقابل يورو، طلا نيز در مقابل دلار در حدود ۶۴ صدم درصد از ارزش خود را از دست داد. بنا به این گزارش يكي ديگر از عواملي كه سبب شد تا دلار در مقابل طلا بيشتر تقويت شود رشد بالاتر از انتظار فروش خانه‌هاي «قول‌نامه‌اي» بود. اما در روز پنج‌شنبه و يك روز قبل از نشست سران بانك‌هاي مركزي و با توجه به شيوع شايعاتي مبني بر احتمال عدم اشاره به سياست‌هاي فوق انبساطي توسط رييس فدرال رزرو آمريكا، فعالان بازار ترجيح دادند معاملات محدودي انجام دهند كه موجب شد تا نوسانات طلا به شدت كاهش يابد.

.
در روز جمعه برنانكه رييس فدرال رزرو در نشست سالانه «جكسون هال» بيكاري را يك نگراني مهم در اقتصاد آمريكا خواند و بيان داشت كه اقتصاد اين كشور با چالش نگران‌كننده‌اي روبه‌رو است و فدرال رزرو آمادگي دارد در صورت نياز براي تقويت روند بهبود اقتصادي اين كشور وارد عمل شود. اين خبر كه از سوي فعالان بازار به احتمال اعمال سياست‌هاي جديد فوق انبساطي تعبير شد، تقويت ۱۱/۲ درصدي طلا را به همراه داشت.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.