نرم افزارحسابداری صدگان

واکنش بازار نقدی ارز به مخالفت با بورس ارز

0 631

حسابداراپ

 قیمت در بازارنقدی ارز دیروز در واکنش به مخالفت پارلمان بخش خصوصی اقتصاد به راه‌اندازي بورس ارز افزایش داشت. این شرایط قیمت سایر ارزها و همچنین نرخ سکه را نیز به افزایش واداشت.

.

روند تغییر قیمت‌ها در بازارنقدی ارز و سکه روز گذشته برخلاف روز دوشنبه ابتدا افزایش یافت و دوباره کاهش را ثبت کرد. از این رو قیمت دلار دیروز در خیابان فردوسی به نرخ ۲۲۰۰ تومان هم در ساعت ۵/۱۱ قبل از ظهر بر برخی تابلو‌ها دیده شد. در این سطح قیمت خرید دلار البته ۲۱۸۵ تومان درج شده بود. بر سایر تابلو‌ها دلار به نرخ ۲۱۹۵ تومان و حتی ۲۱۸۵ تومان هم در ادامه بازار دیده شد. تا بعداز ظهر البته قیمت دلار بارها بین ۲۱۹۵ تا ۲۱۷۰ تومان در نوسان بود که در ساعت ۳ بعدازظهر قیمت به ۲۱۸۰ تومان رسید. 

.
از این زمان به بعد نیز بازار شاهد نوسان محدود در همین سطح برای نرخ دلار آمریکا بود. دیروز برخی از صرافان دلارهای فروخته شده به نرخ ۲۱۵۰ تومان روز دوشنبه را با خرید به نرخ ۲۱۸۵ تومان جایگزین کردند تا در این میان هر چند زیان دیدند؛ اما به دنبال افزايش ذخاير دلاري بودند. برخی از آنها با انتقاد از افت و خیز‌های ناگهانی در بازار، از بازیگران این بازار که با پایین آوردن قیمت، دلارها را جمع می‌کنند و با بالابردن دوباره قیمت موجب زیان سایرین می‌شوند، گلایه دارند.

.

پندار سیستم

روز گذشته قیمت حواله دلار در بازار برای مقادیری مثل ۱۰ هزار دلار نیز ۲۲۰۰ تومان اعلام شد. افت و خیز قیمت دلار در روزهای پس از اجلاس در ابتدا در واکنش به سخنان بهمنی رییس کل بانک مرکزی اتفاق افتاد و پس از آن تزریق دلار و کشانده شدن دارندگان ارز به بازار افت قیمت دلار را تشدید کرد. روز گذشته افزایش یافتن دوباره قیمت برای چندمین بار نشان داد که اولتیماتوم‌های صادره تاریخ مصرفی عموما دو سه روزه دارند. برخی که این وضعیت را پیش‌بینی کرده بودند، سیاست‌های نانوشته پولی را در بروز چنین شرایطی دخیل می‌دانند.

.
با این حال روز گذشته نوسان قیمت‌ها در بازار ارز با جلسه اعضای اتاق بازرگانی تهران در مورد راه اندازی بازار بورس ارز همزمان شد. در این جلسه نظرات موافق و مخالف بیان شد که بر اساس اخبار رسیده تعداد مخالفان راه‌اندازی بورس ارز به مراتب بیشتر بوده است. حتی شنیده شده که عده‌ای خواهان به تعویق افتادن راه‌اندازی این بازار بوده‌اند. در این میان یک مقام وزارت اقتصاد از راه‌اندازی آن در نیمه دوم شهریور خبر داده است. تاثیر سخنان، مخالفت‌ها و موافقت‌های بخش خصوصی با این بازار خود به سرعت قیمت‌ها را در بازار جابه‌جا کرد. امروز البته در بازار بورس سهام هم روند افزایشی شاخص‌ها و قیمت‌ها ادامه داشت. 

.
قیمت‌های داخلی 
دیروز دلار در سطح ۲۱۸۰ تومان به یک ثبات تقریبی تا بعد از ظهر دست یافت. در این سطح قیمت یورو هم با ۸ تومان افزایش تا ۲۷۵۸ تومان افزایش یافت. پوند انگلیس هم روز گذشته تا ۳۵۰۰ تومان بالارفت که افزایش به مراتب بیشتری در حدود ۴۰ تومان ثبت کرد. صد ین ژاپن هم با همین میزان افزایش تا ۲۸۰۰ تومان بالارفت. درهم امارات در لحظاتی تا ۶۰۰ تومان هم بالا رفت؛ اما تا بعداز ظهر به ۵۹۴ تومان رسید. روز گذشته قیمت سایر ارزها نیز با افزایش روبه‌رو بود.

.
در بازار سکه قیمت آن با ۷۰۰۰ تومان افزایش تا ۸۴۲ هزار تومان بالارفت. قیمت آن البته در ساعاتی از بازار تا ۸۵۰ هزار تومان هم رسیده بود.
قیمت سکه طرح قدیم هم با ۴۰۰۰ تومان رشد به ۸۴۴ هزار تومان رسید . این در حالی است که نرخ ۸۵۵ هزار تومان نیز برای آن در ساعاتی از بازار قبل از ظهر دیده شد. نیم سکه هم با ۳۰۰۰ تومان افزایش به نرخ
۴۲۱ هزار تومان رسید. برای این سکه نیز رکورد قیمت ۴۲۵ هزار تومان بود. ربع سکه هم که تا ۲۱۳ هزار تومان بالارفته بود تا ۲۱۱ هزار تومان تعدیل شد و در این سطح ۱۰۰۰ تومان افزایش ثبت کرد.

.
در بازار طلا قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۳۹۰۰ تومان و هر گرم ۱۸ عیار ۹۰۰ تومان افزایش داشت. قيمت هر اونس طلا دربازارهای جهانی نیز روز گذشته ۷ دلار افزایش داشت و تا ۱۶۹۳ دلار بالارفت. فعالان بازارهای جهانی طلا همچنان چشم انتظار ۱۲ سپتامبر هستند تا در این روز باردیگر اراده فدرال رزرو آمریکا برای به جریان انداختن محرک‌های کلان اقتصادی محک بخورد. در صورت به راه افتادن دور بعدی تزریق پول به اقتصاد آمریکا قیمت کالاها افزایش خواهد یافت.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.