نرم افزارحسابداری صدگان

نزول و صعود سكه و دلار

0 718

حسابداراپ

چرا ارزش طلاي جهاني بالا رفت؟
بازار ارز وسكه ديروز تحت تاثير وعده‌هاي بانك مركزي از يك سو و تحولات طلاي جهاني از سوي ديگر شاهد نوسان كم سابقه‌اي بود. همزمان، بانک مرکزی در گزارشی، دلایل اوج‌گیری قیمت طلا در بازارهای جهانی را بررسی کرده که در آن سه عامل به عنوان دلایل رشد قیمت طلا ذکر شده است. گرچه رشد فروش «خانه‌های قولنامه‌ای» در آمریکا به عنوان یکی از این عوامل ذکر شده، اما از دیدگاه بانک مرکزی کاهش نگرانی‌ها از توقف رشد اقتصادی در آمریکا و وعده فدرال رزرو برای تزریق نقدینگی به بخش‌های مختلف اقتصادی با هدف کاهش بیکاری سهم بالاتري دارد.

.

نوسان هیجانی بازار
افت و خیز قیمت ارز و سکه دیروز در بازار داخلی شوک تازه‌ای به قیمت‌های موجود وارد کرد. اگرچه برخی تاثیر سخنان رییس کل بانک مرکزی را بر افت قیمت‌ها دخیل می‌دانند اما برخی دیگر از ورود ارزهای ارزان‌تر به بازار سخن می‌گویند. در این میان شاید افزایش توجه به بازار سهام و خروج ریال از بازار ارز به سوی بازار بورس دلیلی برای این افت و خیز باشد. 

.
روز گذشته ۳۲۰ واحد و روز یکشنبه ۶۵ واحد بر شاخص کل بازار بورس افزوده شد. کارشناسان با احتمال اینکه افراد حقیقی بیشتر در این بازار خرید کرده باشند، افزایش اقبال به بورس را پس از تعطیلات امری معمول دانسته و معتقدند که به احتمال قوی نگرانی خاصی تا میان مدت متوجه بازار سهام نبوده و ازاین رو بورس وضعیت مثبتی به خود گرفته است. به گفته یکی از کارشناسان اگر سهامداری در هفته‌های گذشته سبدی از سهام را با مطالعه خریداری کرده بود در این هفته حداقل۲۵ درصد سود برده است. گفته شده به غیر سهام برخی بانک‌ها و بیمه‌ها قیمت سهام برخی سهام از جمله فولادی‌ها و معدنی‌ها و حتی سهام خودرویی‌ها نیز با افزایش قیمت مواجه بوده است. 

.
رونق در بازار سرمایه به طور سنتی سوپاپی برای تخلیه فشار قیمتی در بازار ارز و سکه مورد استفاده قرار گرفته است. در صورتی که افزایش شاخص‌ها و افزایش تقاضا در این بازار بر اساس یک نرم منطقی دنبال شده باشد شاید بتوان با جرات بیشتری از تعدیل قیمت‌ها در بازار ارز و سکه در آینده سخن گفت.

.
روز گذشته قیمت دلار در پایین‌ترین سطح تا قبل ازظهر به ۲۱۳۰ تومان در کف بازار نیز رسید، اما در ادامه تا ۲۱۷۰ تومان بالارفت. صرافان نيز قیمت ۲۱۷۵ تومان را برای آن بر تابلوهای خود درج کردند. در این سطح دلار عملا نسبت به روز یکشنبه افت قيمت ثبت نکرد، اما نوسان قیمت در بازار وجود داشت. افت و خیز قیمت دلار در روز گذشته تا قبل از ظهر قیمت سکه را نیز در ابتدا با ۱۲ هزار تومان کاهش تا ۸۲۸ هزار تومان پایین آورد، اما در ادامه بازار قیمت سکه دوباره تا۸۳۵ هزار تومان بالارفت. 

.
روز گذشته تقریبا در بازار ارز اغلب فروشنده بودند. این شرایط که معنی افزایش عرضه دارد در پی سخنان بهمنی و ورود دلارهای ارزان‌تر به بازار، بخشی از ارزهای خانگی را نیز به چرخه معامله کشید که در افزایش عرضه و افت قیمت تا قبل از ظهر تاثیر داشت. این شرایط البته تا ساعت ۲ بعدازظهر پایدار نماند و با خبر اینکه در بازار «جنس نیست»، تقاضای دوباره برای خرید در مرز ۲۱۴۰ تومان قرار گرفت و در کمتر از نیم ساعت قیمت دلار تا محدوده ۲۱۷۵ تومان افزایش یافت.

پندار سیستم

.
سایر قیمت‌ها 
روز گذشته قیمت یورو نیز تا قبل ازظهر ۱۰ تومان کاهش داشت و به ۲۷۴ تومان رسید اما تا غروب تا ۲۷۵۰ تومان افزايش يافت. پوند انگلیس در محدوده ۳۴۶۰ تومان تقریبا تغییری نداشت. صد ین ژاپن اما با ۳۰ تومان افزایش تا ۲۷۶۰ تومان بالا رفت. در بازار قبل از ظهر دیروز، ریال عربستان ۱۰ تومان و درهم امارات ۹ تومان کاهش قیمت داشتند که به ترتیب ۵۷۵ تومان و ۵۸۶ تومان فروخته شدند. در بازار ارز در حالی که لیر ترکیه ۲۰ تومان گران شده و تا ۱۲۳۰ تومان افزایش یافته بود، قیمت هر دلار استرالیا با ۱۰ تومان کاهش تا ۲۲۸۰ تومان افت کرد. دیروز قیمت دلار کانادا نیز کاهش قیمت ثبت کرد. هزاردینار عراقی هم با ۱۱ تومان افت و یوآن چین با ۵ تومان کاهش قیمت به ترتیب ۱۷۰۵ تومان و ۳۴۵ تومان فروخته شدند.

.
در بازار سکه قیمت هر سکه طرح قدیم تا قبل از ظهر با ۱۵ هزار تومان کاهش به ۸۳۰ هزار تومان رسیده بود اما در ادامه بازار تا ۸۴۰ هزار تومان بالارفت. نیم سکه دیروز در سطح ۴۱۸ هزار تومان تقریبا ثابت بود. ربع سکه نیز با ۱۰۰۰ تومان افزایش ۲۱۰ هزار تومان فروخته شد. در بازار طلا اما قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۱۴۰۰ توما کاهش به ۳۶۸ هزار و ۳۰۰ تومان رسيد. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با ۳۲۴ تومان کاهش به ۸۵ هزار تومان نزدیک شد.

.
طلا در بازارهای جهانی 
روز گذشته با وجود انتظار برای افزایش قیمت بیشتر طلا در بازارهای جهانی، نرخ آن با ۶ دلار کاهش تقریبا تا ۱۶۸۶ دلار افت کرد. در پي افت قیمت نفت و افزایش نگرانی‌ها از محل بروز برخی اشکالات در خلیج مکزیک با گسترده‌تر شدن تبعات توفان ایزاک قیمت طلا نیز تا حدودی کاهش داشت. 

.
در واقع تاثیر موقت سخنان برنانکه در جلسه نشست بانکداران آمریکایی در جکسون هول در اولین روز کاری بازارهای جهانی در این هفته بر طرف شده و تا دو هفته دیگر تا زمان برگزاری جلسه کمیته بازار باز فدرال رزرو و تصویب احتمالی تزریق منابع جدید پولی به اقتصاد آمریکا انگیزه‌ها برای افزایش قیمت طلا کمرنگ شده است. افت قیمت در این گونه مواقع از فروش عمده در سقف قیمتی نیز اثر پذیر است.

با این حال انتظار برای تصویب تسهیل مقداری دور سوم در آمریکا و افزایش تقاضا برای مصرف طلا، نفت و سایر کالاها انتظاری منطقی است که بازارهای مالی جهان را دلمشغول خود ساخته است.

.
پس از بحرن مالی ۲۰۰۸ در این کشور تا کنون در دو دوره ۳/۲ تریلیون دلار به اقتصاد آمریکا تزریق شد و با این وجود نرخ بیکاری بالای ۸ درصد نگرانی جدی برای مقامات مسوول و دولت آمریکا به وجود آورده است. تاکنون در جلسات مختلف برنانکه رییس فدرال رزرو هر بار به شیوه‌ای محتاطانه از اجرایی کردن دور سوم تسهیل مقداری شانه خالی کرده است. بیم از افزایش تورم و افزایش تقاضا برای استفاده از بیمه بیکاری در کنار افزایش قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی از جمله ذرت، گندم و سویا موانعی برای به جریان انداختن نقدینگی بیشتر در جامعه آمریکا است. خشکسالی‌های سال اخیر دراین کشور به نوعی به مانعی برای اجرایی شدن سیاست‌های انبساطی پولی تبدیل شده است.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.