نرم افزارحسابداری صدگان

مسير نزولي دلار و سكه

0 657

حسابداراپ

پس از یک هفته حرکت صعودی قیمت‌ها در بازار روز گذشته، شاخص قیمتی تغییر جهت داد و در مسیر نزولی قرار گرفت. دلار به عنوان نمادی از ارزهای خارجی بیشترین کاهش در هفته‌های اخیر را ثبت کرد. سکه نیز با کاهش قابل‌توجه تا سطح ۹۳۰ هزار تومان پایین آمد. فعالان بازار معتقدند: برخی خبرها در خصوص تغییر مکانیزم مدیریت بازار در کاهش قیمت ارز تاثیر داشته است. افت قیمت سکه نیز تحت تاثير کاهش همزمان قیمت دلار در بازار داخلی و اونس طلا در بازار جهانی بوده است.

.

بازار در سرپاييني قيمتي 
در پی برخی وعده‌های جدید و برگزاری نشست‌هایی در بانک مرکزی، خبر جلسه غیر علنی امروز مسوولان در مجلس و برخی اظهارنظرهای پراکنده در مورد تصمیم‌های آتی برای کنترل قیمت‌ها در بازار ارز، قیمت دلار در بازار در مسیر کاهشی قرار گرفت. قیمت سکه نیز در این راستا کاهش داشت که از افت قیمت جهانی طلا نیز متاثر بود.

.
در این روزها فشار مجلس به سایر بخش‌های غیردولتی برای وادار ساختن مجموعه دولت به تلاش‌هایی برای کاستن از قیمت ارز و برطرف‌کردن برخی نگرانی‌ها ادامه دارد و نمایندگان مجلس هر یک اظهارنظرهای متفاوتی از حیطه بورس ارز گرفته تا پیشنهاد چگونگی فروش ارز ارزان در بازار می‌دهند.

.

رییس پارلمان بخش خصوصی کشور نیز که خود عضو شورای پول و اعتبار است با اینکه راه افتادن بورس ارز را منتفی می‌داند؛ اما به اجرایی شدن برخی برنامه‌ها برای پایین آمدن نرخ ارز در قالب برنامه‌هایی امیدوار است. امروز قرار است وزیر اطلاعات، وزیر اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی و برخی دیگر از مسوولان در مجلس جلسه‌ای غیرعلنی تشکیل دهند تا در مورد راه‌های کاهش قیمت ارز تصمیماتی بگیرند.

.

اوایل این هفته مجلس به دولت یک هفته فرصت داد تا بازار ارز را سامان دهد یا حداقل با تزریق ارز تلاشی در جهت افت قیمت آن انجام دهد. نمایندگان هشدار داده بودند که اگر دولت حرکتی در این زمینه نکند، مجلس خود به برخی حرکت‌های قانون‌گذاری دست خواهد زد. اینکه تلاش یکجانبه مجلس منجر به اتفاق خاصی در بازار شود البته جای تردید دارد، اما این هشدارها بالاخره مسوولان را دوباره در بهارستان جمع کرد.

.
وزیر اقتصاد اوایل این هفته در مجلس حاضر شد و در جواب نمایندگانی که خواهان توضیحاتی در خصوص تلاطمات قیمت در بازار ارز بودند، به صراحت گفت که وی مسوولیتی در این زمینه ندارد و بانک مرکزی را مسوول مستقیم رسیدگی به قیمت ارز دانست و عنوان کرد که هر گونه اظهارنظر در این زمینه را دخالت مستقیم در حوزه کاری این بانک می‌داند و لذا این مساله به وی مربوط نیست.در همین راستا در هفته‌ای که یک روز به پایان آن باقی مانده برخی مقامات نظامی و قضایی نیز نسبت به ورود به موضوع ارز به بیان تصمیمات خود پرداخته‌اند.

پندار سیستم

.
در مجموع می‌توان گفت که از تمامی ظرفیت‌ها برای پایین آوردن قیمت دلار استفاده می‌شود و امید به سامان‌دهی به آنچه دراین روزها مساله مهم اقتصاد خوانده شده می‌رود و عزمی ملی در این باره به وجود آمده است. در همین حال برخی از فعالان بازار معتقدند درصورتی که این تلاش‌ها به هر دلیل به نتایج دلخواه و مورد نظر نرسد، عملا بازار محک بزرگ‌تری را از سر خواهد گذراند.
رییس کل بانک مرکزی نیز باز هم در خصوص رفع نیاز اولویت‌های ۲ به بعد از طریق پرتال ارزی با مشارکت بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک سخنانی مطرح کرد که از آن می‌شد تعبیر به افت قیمت در روزهای آینده داشت.

.
قیمت‌های داخلی 
در بازار اما انتشار ساعت به ساعت اخبار و درز کردن نتایج برخی مذاکرات و اعلام برخی برنامه‌ها چشم‌انداز افت قیمت را برای دلار و سکه به همراه داشت. دیروز تا ساعت ۲ بعدازظهر قیمت دلار با ۱۸ تومان کاهش تا ۲۴۸۷ تومان پایین آمد. تا ساعت ۳ بعدازظهر دلار به ۲۴۷۵ تومان رسید و ۱۲ تومان دیگر ارزان شد. این روند ادامه یافت و تا ساعت ۶ بعدازظهر به ۲۴۳۰ تومان رسید که با ۳۶ تومان افت بیشتر مواجه شد.

.

تا زمان نگارش این گزارش دلار عملا از قیمت ۲۵۰۵ تومان غروب دوشنبه با ۷۵ تومان کاهش روبه‌رو شد. در همین راستا قیمت سکه نیز تا ساعت ۲ بعدازظهر به ۹۴۸ هزار تومان کاهش یافت و ۷ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد. در ادامه تا ساعت ۴ بعداز ظهر سکه به نرخ ۹۳۶ هزار تومان رسید و ۱۲ هزار تومان دیگر افت کرد. بنابراین سکه تا این ساعت مجموعا ۱۹ هزارتومان افت قیمت داشت.

.

تا ساعت ۴ و ۱۵ دقیقه قیمت سکه دوباره تا ۹۳۸ هزار تومان بالارفت. در ادامه سكه تا ۹۳۳ هزار تومان هم افت كرد و كاهش ۲۲ هزار توماني تا غروب را براي آن رقم زد. قیمت سایر ارزها و سکه نیز به ترتیب با همین آهنگ تعدیل شدند. یورو تا بعدازظهر ابتدا تا ۳۲۹۰ تومان کاهش داشت و ۱۰ تومان ارزان شد. دوباره تا ۳۲۴۰ تومان افت کرد که نسبت به قیمت روز دوشنبه ۶۰ تومان ارزان شد. افت و خیز قیمت‌ها در بازار به ویژه در زمانی که هشدارها و اظهارنظرهای متفاوت بازار را فرامی‌گیرد، ادامه می‌یابد و البته پیش‌بینی جهت نوسان قیمت‌ها عموما دشوار است.

.
طلا در بازارهای جهانی 
روز گذشته قیمت طلا در بازارهای جهانی تا کف ۱۷۵۰ دلار در هر اونس پایین آمده بود؛ اما در یک پله تا ۱۷۵۵ و در گام دوم تا ۱۷۵۹ دلار و دوبار در مسیر افزایشی قرار گرفت. نوسان قيمت طلا تا رسيدن آن به نرخ ۱۷۶۳ دلار ادامه يافت. نرخ طلا در بازارهای جهانی روز دوشنبه در اولین روز بازار هفتگی تا ۱۷۷۶ دلار در هر اونس بالارفت که با صف فروش مواجه شد و دوباره تا ۱۷۷۰ دلار افت کرد. روز گذشته نیز قیمت طلا با نوسانی دیگر تا ۱۷۶۳ دلار کاهش یافت که افت۳ دلاری قیمت نفت در بازار نیویورک را دلیل کاهش آن اعلام کردند.

.

گفته شد برخی نگرانی‌ها در خصوص چشم انداز کاهش نرخ اقتصادی در آمریکا و کاهش تقاضا برای نفت دلیل این شرایط اعلام شده است.این در شرایطی است که از هفته گذشته قیمت کالاهای پایه تحت تاثیر خبر به راه افتادن دور سوم استفاده از محرک‌های اقتصادی در آمریکا در مسیر افزایشی قرار داشته و هنوز نیز تاثیر ورود ماهانه ۴۰ میلیارد دلار نقدینگی وعده داده شده بر بالارفتن قیمت‌های فلزات قیمتی و نفت مشهود است. با این حال کاهش مقطعی برای قیمت نفت و طلا را فارغ از این شرایط نمی‌توان تحلیل کرد.در اروپا نیز بازارهای مالی همچنان درگیر بحران هستند و خطر ورشكستگی اقتصاد یونان و برخی کشورهای مشابه بر نگرانی‌های بازارهای مالی سایه افکنده است.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.