نرم افزارحسابداری صدگان

مزايا و معايب اوراق اختيار فروش تبعي تشريح شد

0 687

حسابداراپ

سنا- نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت و پوشش ریسک مهم‌ترین مزیت ورود اوراق اختیار فروش تبعی به بازار سرمایه است.

.

محمدرضا پورابراهیمی با تاکید بر اینکه ورود این ابزار جدید معاملاتی به بورس نگرانی سرمایه‌گذاران را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: بر این اساس سهامداران بازار سرمایه دیگر با نوسانات کوچک در بورس برای فروش سهامشان عجله نمی‌کنند.وی با تاکید بر اینکه کاهش قیمت سهام دیگر موضوعی برای نگرانی سهامداران نیست، خاطرنشان کرد: از این پس سهامداران با کاهش قیمت سهام این اطمینان را دارند که سهامشان را با قیمت توافقی در زمان تعیین شده توسط سهامدار عمده به فروش می‌رسانند.

.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر افزایش حجم معاملات در بازار سرمایه با ورود این ابزار جدید به تالار شیشه‌ای اظهار كرد: سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه ذائقه‌های گوناگونی برای استفاده از ابزارهای مالی دارند و این ابزار جدید هم می تواند پاسخگوی نیاز بخشی از سهامداران در تالار شیشه‌ای باشد.عضو شورای عالی بورس سابقه استفاده از این ابزار مالی را در دیگر کشورهای دنیا مدنظر قرار داد و خاطرنشان کرد: این ابزار مالی بر اساس یکی از ابزارهای مالی در دنیا طراحی شده است، اما از نظر کارکردی دارای تفاوت با آن ابزارهاست.وی خاطرنشان کرد: مدیریت و پوشش ریسک مهم‌ترین مزیت ورود این ابزار جدید مالی به بازار سرمایه است.

.
اين كارشناس بازار سرمايه بهبود شرایط بازار را طی روزهای اخیر مد نظر قرار داد و گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق، ورود این ابزار جدید به بازار سرمایه است به طوری‌که دوباره اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار افزایش یافته است.

پندار سیستم

.
پيشنهاد افزايش سقف خرید اوراق اختيار فروش تبعي 
يك كارگزار بورس اوراق بهادار تهران، در گفت‌وگو با ايسنا، در مورد تاثير به كارگيري ابزار جديد اوراق فروش تبعي سهام در بورس تهران گفت: ‌اين ابزار به سرمايه‌گذاران اطمينان مي‌دهد كه سهم از بازدهي ۲۰ درصدي برخوردار است و اين تعهد از سوي سهامدار عمده اجرايي مي‌شود. 

.
وي افزود: حداقل بازدهي ۲۰ درصدي در بازار سرمايه اين مزيت را دارد كه اگر قيمت سهم افزايش يابد، لازم نيست تعهد سهامدار عمده اجرايي شود زيرا خريدار مي‌تواند سهم را در بازار سرمايه به فروش برساند در حالي كه اين كار در سيستم بانكي عملي نيست. وي اظهار كرد: بنابراين تفاوت اساسي بازار پول و سرمايه اين است كه در بازار پول فقط بازدهي ۲۰ درصدي وجود دارد ولي در بازار سرمايه علاوه بر بازدهي ۲۰ درصدي، فرد از مزيت دارا بودن سهم در بورس و فروش آن در صورت افزايش قيمت برخوردار مي‌شود. 

.
به گفته اين فعال بازار سرمايه، حداقل بازدهي ۲۰ درصدي اين ابزار باعث مي‌شود كه افراد علاقمند شده و سهام خريداري كنند و سرمايه خود را در بازار سرمايه بيمه كنند.
وي ادامه داد: اين موضوع مردم را تشويق مي‌كند كه به بازار سرمايه اعتماد داشته باشند و سهم خريداري كنند و از حداقل بازدهي ۲۰ درصدي تضمين شده برخوردار شوند. 

.
اين كارگزار بورس تهران خاطرنشان كرد: با مرور زمان تعداد شركت‌هاي استفاده‌كننده از اين ابزار افزايش يافته و حجم معاملات بورس اضافه مي‌شود. وي يكي از ايرادهاي اوراق اختيار فروش تبعي سهام را مورد توجه قرار داد و گفت: يكي از ايرادهاي كوچك اين ابزار محدود كردن آن به ۵۰ هزار سهم است يعني سقف خرید اين اوراق برای هر کد معاملاتی حقیقی ۵۰ هزار اختیار فروش است كه اين ميزان بايد افزايش پيدا كند.

.

وي تاكيد كرد: ‌در اين راستا بايد بازار سرمايه مورد مطالعه قرار گيرد و حد متوسط هر سهم بررسي شود و ميزاني تعيين شود كه افراد علاقه‌مند شوند اين در حالي است كه تعهد ۵۰ هزار سهم توسط سهامدارعمده قابل توجه نيست. وي با بيان اينكه شركت‌هاي سرمايه‌گذاري بزرگ و افراد حقوقي به اين ابزار نيازي ندارند، توضيح داد: ‌حقوقي‌ها كارشناس دارند و تشخيص مي‌دهند كه كدام سهم مطلوب است ولي اشخاص حقيقي كه اطلاعاتي ندارند و نمي‌توانند به تجزيه و تحليل بپردازند، نياز به كمك و تضمين دارند. 

به گفته اين فعال بازار سرمايه، استفاده از اين ابزار به اشخاص حقيقي كمك مي‌كند كه به بازار سرمايه علاقه‌مند شوند.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.