- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

مخالفت صادرکنندگان با بورس ارز

 همزمان با طرح انتقادات اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نسبت به راه‌اندازی بورس ارز، اعضای کنفدراسیون صادرات نیز در نشستی جداگانه، مخالفت خود را با اجرای این طرح اعلام کردند.

.

رييس كنفدراسيون صادرات ايران با بيان اينكه ورود ارز به بورس به صلاح كشور نيست و کنفدراسیون صادرات مخالف راه‌اندازی بورس ارز است، گفت: راه‌اندازي بورس ارز موجب ايجاد نرخ سوم يا چهارم ارزي می‌شود. رضي ميري اظهار كرد: دولت مي‌خواهد بر نرخ ارز كنترل داشته باشد و به همين دليل شرايطي را فراهم مي‌كند كه ارز در بورس كشف قيمت شود، اما اگر بورس ارز اجباری باشد، باعث ایجاد ناهماهنگی و رانت خواهد شد.

.

میری همچنین از عدم پرداخت جوایز صادراتی انتقاد کرد و گفت: سیاست دولت این است تا به جای جایزه نقدی مشوق‌های غیرمستقیم بدهد، اما ما به این موضوع اعتراض داریم؛ زیرا با توجه به افزایش هزینه‌ها و افزایش قیمت تمام شده، دلار صادرکننده از ۲۲۰۰ تومان به ۱۲۰۰ تومان تقلیل پیدا کرده و هزار تومان آن صرف هزینه‌ها می‌شود.

.
محمد لاهوتي، نايب رييس كنفدراسيون صادرات نيز با اشاره به اينكه بر اساس مصوبات‌ شوراي پول و اعتبار و شوراي عالي صادرات، نرخ بهره صادرات نبايد بالاي ۱۱ درصد باشد، خاطرنشان كرد: متاسفانه اين نرخ در تمام بانك‌ها بیش از ۲۱ درصد است. وی افزود: هزینه حمل و نقل ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته و کالاهای صادراتی به دلیل مشکلات حمل و نقل با کشتی بین ۴۰ تا ۵۰ روز در بندرعباس می‌مانند.

.

لاهوتی افزود: بانک مرکزی تورم را ۵/۲۲ درصد اعلام کرده و به همین اندازه باید نرخ مرجع هم افزایش یابد؛ اما هیچ افزایش قیمتی نداشته و از طرفی هیچ یارانه‌ای به واحدهای تولیدی پرداخت نشده تا قیمت تمام شده کالا کاهش پیدا کند. 

.
مظفر عليخاني، دبيركل كنفدراسيون صادرات نیز با بيان اينكه ۳۵ تشكل عضو كنفدراسيون هستند، بيان كرد: استفاده‌ بهينه از داشته‌هاي تشكلات و ايجاد همگرايي بين تشكل‌هاي صادر‌كننده از اهداف كنفدراسيون صادرات ايران است.

.

علیخانی افزود: به لحاظ کیفیت مشکلی برای رقابت با سایر کالاها وجود ندارد؛ اما به لحاظ قیمتی نمی‌توانیم در بازارها رقابت کنیم؛ زیرا در دو دهه گذشته تورم دو رقمی بوده و به همین میزان هر سال ۲۰ درصد به قیمت‌ها اضافه می‌شود که به همین اندازه فرصت صادرات را از بین می‌برد. وی کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی را از دیگر مشکلات صادرات عنوان کرد.

.

رضا نورانی هم در این نشست گفت: از سال ۷۹ هر سال ۲۰ درصد تورم در کشور وجود داشته، اما ۵/۲ درصد بر نرخ ارز افزوده شده و همین عامل باعث شده تا قدرت رقابت در بازار را از دست دهیم. او افزود: به دلیل حذف یارانه‌های سازمان توسعه تجارت، خطوط کشتیرانی بوشهر – بحرین و بوشهر – کویت تعطیل شده است.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.