نرم افزارحسابداری صدگان

فرصت دو ماهه بانک مرکزی به تعاونی‌های اعتباری

0 538

حسابداراپ

معاون نظارت رییس کل بانک مرکزی گفت: فرآیند نظارت و ساماندهی تعاونی های اعتبار و موسسه های مالی و اعتباری فاقد مجوز تا سه ماه آینده به اتمام می رسد و نتیجه نهایی آن اعلام خواهد شد.

.

ˈابراهیم درویشیˈ در گفت و گو با خبرنگاران در مشهد افزود: ۸۰ درصد کار ساماندهی و نظارت بر موسسه های مالی و اعتباری و تعاونی های اعتبار درکشور انجام شده و ۲۰ درصد بقیه تا سه ماه آینده به اتمام می رسد.

.

پندار سیستم

وی اظهارداشت: بانک مرکزی نظارت و ساماندهی بر موسسه های مالی و اعتباری و تعاونی های اعتبار فاقد مجوز را از سه سال گذشته تشدید کرده و بر این اساس با هر گونه مراکز فاقد مجوز به طور جدی برخورد می کند.
.
تا دو سال گذشته ۸۶ تعاونی اعتبار و موسسه مالی و اعتباری فاقد مجوز در کشور فعالیت داشتند.

وی اظهار داشت: با فرصت زمانی که به تعاونی و موسسات مالی و اعتباری مذکور برای تطبیق فعالیت هایشان با موازین و سیاستهای بانک مرکزی ، داده شد تعداد آنها از ۸۶ به ۱۲ تعاونی و موسسه مالی و اعتباری کاهش یافت.
.
وی خاطر نشان کرد: برخی از تعاونی های اعتبار و موسسه های مالی و اعتباری بدون آنکه مجوزی از بانک مرکزی دریافت کرده باشند برای جلب مشتری در اقدامی غیر قانونی زیر نام تعاونی و یا موسسه خود عنوان ˈتحت نظارت بانک مرکزیˈ را مطرح می کنند.
.
او بیان کرد: به این تعاونی های اعتبار و موسسه های مالی و اعتباری برای یک بازه زمانی فرصت داده شد که خود را با سیاستها و موازین بانک مرکزی و مقررات پولی و مالی کشور تطبیق دهند.
.
وی اظهار داشت: به تعاونی ها و موسسات مالی و اعتباری که مبلغ سهم آورده آنها از میزان تعیین شده کمتر است نیز فرصت داده شد تا باید یک و یا چند تعاونی دیگر تجمیع و تشکیل یک موسسه و یا بانک جدید را بدهند.
.
درویشی گفت: صندوقهای قرض الحسنه تنها مجاز به پرداخت سپرده قرض الحسنه هستند و نباید حتی در قالب عقود اسلامی تسهیلاتی غیر از قرض الحسنه به متقاضیان پرداخت کنند.
.
معاون رییس کل بانک مرکزی گفت: اگر صندوق قرض الحسنه غیر از سپرده های قرض الحسنه تسهیلات دیگری پرداخت کند، برای بار اول تا سوم اخطار و بعد از آن طبق قانون به عنوان صندوق قرض الحسنه خاطی شناخته شده و با آن برخورد می شود.
.
وی با اشاره به فعالیت حدود پنج هزار صندوق قرض الحسنه در کشور گفت: هیچ یک از صندوقهای قرض الحسنه نباید نام ائمه اطهار (ع) را برای صندوقهای خود انتخاب کنند زیرا تخلف احتمالی برخی از آنها دور از شان آن بزرگواران است.
.
وی در ادامه گفت: طرح ممانعت از نامگذاری ائمه بر روی صندوقهای قرض الحسنه به صورت یک لایحه در آینده نزدیک توسط دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال و با تصویب نهایی مجلس ابلاغ می شود.
.
درویشی افزود: موسسه های مالی و تعاونی های اعتبار تا زمانی که مجوز از بانک مرکزی دریافت نکردند حق هیچگونه تبلیغات ندارند.
.
وی خاطر نشان کرد: برخی مسوولان و دست اندرکاران ۳۰ تعاونی های اعتبار طی سنوات گذشته در اقدامی غیر قانونی حتی مجوزهای این تعاونی ها را خرید و فروش می کردند و بانک مرکزی با تشکیل کمیته ساماندهی مرکب از مسوولان سیاسی و امنیتی کشور، امتیاز این ۳۰ تعاونی را ابطال کرد.
.
وی اظهار داشت: بانک مرکزی به آن دسته از موسسه مالی و اعتباری مجوز می دهد که سرمایه نخستین راه اندازی توسط هیات موسس آن تامین شده باشد و اگر موسسه ای سرمایه نخست راه اندازی خود را از محل سپرده های مردمی تامین کرده باشد، مجوز دریافت نمی کند.
.
معاون رییس کل بانک مرکزی افزود: سرمایه اولیه تشکیل موسسه مالی و اعتباری و تعاونی اعتبار سه هزار میلیارد ریال است که یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن باید توسط هیات موسس تامین شده باشد.
.
وی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی بعد از انجام رد یابی و پول شویی های لازم و تشخیص تامین سرمایه هیات موسس بانک و موسسه مالی و اعتباری و از منابع مالی درست و مجاز و سایر بررسی های لازم مجوز تاسیس را برای موسسه های مالی و اعتباری و تعاونی های اعتبار صادر می کند.
.
او اضافه کرد: هیچ کدام از بانکها و یا موسسه های مالی و اعتباری و تعاونی های اعتبار مجاز به پرداخت تسهیلات بالاتر ازمیزان اعلام شده توسط شورای پول و اعتبار کشور (۲۰ درصد ) نیستند و مردم نباید به آنها اعتماد کنند.
.
وی گفت: اگر بانک و یا موسسه ای بیشتر از میزان اعلام شده توسط شورای پول و اعتبار تسهیلات به متقاضیان پرداخت کند به طور حتم دچار گرفتاری و مشکلاتی است و با پرداخت سود و تسهیلات بیش از حد تعریف شده در صدد رفع گرفتاری خود است.
.
معاون نظارت بانک مرکزی گفت: این منطقی نیست که موسسه و یا بانک وتعاونی اعتباری از یک طرف به سپرده های مشتریان خود ۲۶ درصد سود بدهد و در سویی دیگر تسهیلات با نرخ ۲۳ درصد پرداخت کند.
.
درویشی گفت: این قبیل بانکها، موسسه ها و یا تعاونی های اعتبار بعد از مدتی با بحران مواجه می شوند.

.

منبع : خبرگزاري جمهوري اسلامي

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.