نرم افزارحسابداری صدگان

طلاي جهاني در مسیر افزایش قیمت؟

0 622

حسابداراپ

 بهای طلا در بازارهای جهانی که در این روزها به بالاترین سطح خود طی ۷ ماه اخیر رسیده است، برای چندمین روز متوالی در مرز ۱۷۷۰ دلار در نوسان است. طلا در اولین روزکاری این هفته ازاین سطح بالاتر رفت و از ۱۷۷۶ دلار نیز فراتر رفت. اما در ادامه به دلیل فروش طلا دراین سطح قیمت آن تعدیل شد و تا ۱۷۶۶ دلار هم افت کرد و مجددا تا ۴ بعداز ظهر به وقت تهران تا ۱۷۶۹ دلار بالا رفت.

.

طلا در این ایام اگرچه از رکورد تاریخی ۱۹۳۲ دلار اواسط سال ۹۰ فاصله زیادی دارد، اما انتظار برای افزایش بیشتر قیمت آن در بازارهای جهانی روز به روز پررنگ‌تر می‌شود. از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ در پی دو دوره تزریق پول به اقتصاد آمریکا و خرید ۳/۲ تریلیون دلار اوراق قرضه جریان نقدینگی دربورس و بازارهای مالی موازی منجر به تقویت تقاضا برای طلا و سایر کالاهای استراتژیک شد.

.

در واقع آثارافزایش نقدینگی از سال ۲۰۰۸ تا پایان سال ۲۰۱۱ در بخش‌های اقتصادی آمریکا، مستقیما با افزایش قیمت طلا در ارتباط بوده است. بالارفتن قیمت نفت و افزایش نرخ رشد اقتصادی در جهان تا پیش از جدی‌تر شدن بحران بدهی‌ها در اروپا موجب بالارفتن قیمت طلا بود. 

.
با پایان یافتن اثرات محرک‌های اقتصادی در آمریکا و بالا گرفتن بحران بدهی‌ها در اروپا، عملا چین بخش بزرگی از مشتریان ویژه خود را از دست داد و در کنار هندوستان شاهد افت نرخ رشد اقتصادی خود بود. بحران مالی در اروپا همچنان لاینحل مانده و آمریکا دور تازه‌ای از مشوق‌های اقتصادی را از سر گرفته است.

.

تازه‌ترین خبرها اینکه نرخ تورم در این کشور رو به افزایش نهاده است. چیزی که برنانکه رییس فدرال رزرو از بیم آن بارها در مقابل دور سوم تسهیل مقداری مقاومت می‌کرد. بالاخره برنانکه به این شرایط تن در داد و از این رو انتظار برای بالاتر رفتن قیمت طلا در جهان در کنار افزایش قیمت نفت ناگزیر است.

.
تاثیر افزایش قیمت طلاموجب افزایش قیمت سکه وطلا در بازار داخلی نیز شده که در همراهی با افزایش قیمت دلار در بازار داخلی، نرخ‌های تازه‌ای برای اقلام سکه و مصنوعات طلا در پی داشته است. 

.
قیمت‌های داخلی 
دیروز قیمت سکه با افزایش ۱۲ هزار تومانی و رسیدن دوباره به ۹۵۵ هزار تومان، افت روزهای قبل را جبران کرد. سکه طرح قدیم هم با همین میزان افزایش تا ۹۵۶ هزار تومان گران شد. نیم سکه تا ۴۷۷ هزار تومان بالارفت و ۶۰۰۰ تومان بر قیمتش افزوده شد. ربع سکه هم تا مرز ۲۴۰ هزار تومان بالارفت که طی دیروز ۳۰۰۰ تومان گران شد. در بازار طلا همچنین قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۴۱۰۰ تومان افزایش تا۴۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان گران شد. قیمت هرگرم طلای ۱۸ عیار هم با بیش از ۹۵۸ تومان افزایش از ۹۷ هزار و۵۰۰ تومان فراتر رفت.

پندار سیستم

.
روز گذشته قیمت‌ها در بازار ارز هم افزایشی بود. دلار باردیگر از ۲۵۰۰ تومان گذر کرد، در بالاترین قیمت تا ۲۵۳۰ تومان هم اعلام شد؛ اما تا بعدازظهر نرخ آن به محدوده ۲۵۰۰ تومان تعدیل شد. در پی افزایش قیمت دلار، یورو نیز دوباره به ۳۳۰۰ تومان رسید و ۸۰ تومان افزایش ثبت کرد. دیروز قیمت پوند انگلیس هم با ۱۰۰ تومان افزایش تا ۴۰۷۰ تومان بالارفت.صد ین ژاپن ۵۰ تومان، ریال عربستان ۱۴ تومان، درهم ۱۰ تومان، دلار کانادا ۶۰ تومان و دلار استرالیا ۵۰ تومان افزایش قیمت داشتند. دینار عراقی دیروز تا مرز ۲۰ تومان ترقی کرد. 

.
سخنان تازه 
دیروز برخی از مقامات اقتصادی و سیاسی در مورد مشکلات بازار ارز باز هم سخنانی ایراد کردند. 
نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران صراحتا گفت که بورس ارز فعلا از دستور کار بانک مرکزی خارج شده است و در اولویت‌های بعدی قرار گرفته و طرح‌های مکمل بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز در روزهای آینده اجرا می‌شود.

.

وی مشکل عمده تلاطم در بازار ارز را عدم عرضه ارز توسط بانک مرکزی اعلام کرد و گفت: وضعیت دریافت ارزهای نفتی در شهریور ماه مناسب‌تر از ماه گذشته بوده است و طرح بانک مرکزی برای افزایش عرضه ارز در چند روز آینده اجرا می‌شود. نظر صریح نهاوندیان در مورد بورس ارز در حالی است که نايب رييس كميسيون اقتصادي مجلس نظر ديگري در اين مورد داشته است.

.
مصباحی‌مقدم هم به فارس گفت که قرار است ارزهای دولتی که متعلق به بانک مرکزی نیست به بازار تزریق شود که البته نیاز به یک امضای مهم دارد. برخی فحواي کلام وی را متوجه منابع صندوق توسعه ملی می‌دانند.

.
در بازار چه خبر 
با وجود این سخنان و برخی سخنان دیگر در راستای آرام‌سازی بازار ارز، قیمت‌ها خیال پایین آمدن ندارند. در بازار سخنان فرمانده کل سپاه اثرات خود را داشته و تا کمرنگ تر شدن آثار آن باید یکی دو روز صبر کرد. خبرهایی نیز که از خلیج فارس می‌رسد و تلاش برای ایران هراسی در منطقه هم بر برخی نوسان‌ها بی‌تاثیر نبوده است.

.

روز گذشته تقاضا برای خرید دلار و فروش سکه البته تداوم داشت. بااین حال قیمت سکه نسبت به روزهای قبل در مسیر فزاینده قرار گرفته است. برخی در بازار از خروج سکه به خارج از کشور خبرهایی می‌دهند. هیچ مقامی در کشور البته هنوز واکنش صریحی به خبرقاچاق سکه از کشور نداشته است.

.

فرمانده سپاه در روزهای اخیر در حالی از تلاش برای کمک به حل مشکلات بحران ارزی در کشور سخن گفته که سخنگوی قوه قضائیه نیز در رسیدگی به برخی پرونده‌ها در این زمینه خبر داده است. از آنجایی که مکانیسم تعیین قیمت ارز بازار کشور طی سال‌های اخیر از امارات نيز تاثير زيادي پذيرفته است در این روزها در راستای رسیدگی به برخی تخلفات نگاه‌ها متوجه صرافان کهنه‌کار ایرانی در این کشور معطوف شده است. مسیری که البته قبلا نیز به نوعی پیموده شد، اما نیمه کاره رها شد.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.