- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

ضربان بازار تند شد

هم جهتی قیمت‌های داخلی با روند جهانی

نوسان قیمت در روز گذشته در واکنش به برخی تحولات منطقه‌ای و مسائل سیاسی بازار ارز و سکه را فراگرفت که در جریان افت‌وخیز قیمت‌ها قدرت عرضه بر تقاضا چربید و قیمت‌ها تا حدودی تعدیل شد. روز گذشته قیمت‌ها در بازار ارز و سکه با افزایش بیشتری همراه شد و نرخ‌های بالاتری کسب کرد، اما بازار درادامه با کاهش قیمت مواجه شد و قدری تعدیل شد. افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی در حالی بود که نرخ طلا در سطح جهانی بامداد دیروز در سطح ۱۶۷۰ دلار بسته شد.

.

قیمت‌های داخلی 
قیمت دلار آمریکا که روز پنج‌شنبه حداکثر به ۲۱۷۰ تومان رسیده بود، دیروز پس از نوسان تا ۲۲۳۰ تومان در ساعاتی از بازار، تا ساعت ۲ بعدازظهر به محدوده ۲۲۰۰ تومان تعدیل شد. در این سطح البته ۳۵ تومان نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه افزایش ثبت کرد. دیروز در ادامه بازار به دلیل نوسان زیاد قیمت‌ها روند ثابتی نداشت و مرتبا در حال تغییر بود، اما در ساعت ۲ بعدازظهر قیمت دلار در بازار ۲۲۰۰ تومان بود که نرخ سایر ارزها نیز بر همین مبنا اعلام شد. 

.
به دنبال افزایش قیمت دلار ، نرخ یورو هم ۴۰ تومان گران شد و ۲۷۶۰تومان فروخته شد. پوند انگلیس نیز ۴۳ تومان افزایش قیمت ثبت کرد و تا ۳۴۸۸ تومان بالارفت. صد ین ژاپن ۶۰ تومان افزایش قیمت ثبت کرد و ۲۸۱۰ تومان فروخته شد. دیروز قیمت ریال عربستان و درهم امارات هم به ترتیب با ۱۳ تومان و ۸ تومان افزایش قیمت روبه‌رو شدند و هر ریال عربستان ۵۸۸ تومان و هر درهم امارات ۵۹۸ تومان فروخته شد. 

.
دلار کانادا و دلار استرالیا هم در این راستا با ۳۹تومان و ۳۵ تومان افزایش به ترتیب ۲۲۴۴ تومان و ۲۳۳۵ تومان فروخته شدند. در این روزها لیرترکیه هم به دلیل افزایش قیمت دلار و هم افزایش تقاضای سفر‌های تابستانی، به ارقام بالاتری دست می‌یابد. البته با رکورد ماه گذشته فاصله دارد.لیر ترکیه ماه پیش در یک روز به رکورد ۱۳۰۰ تومان هم رسید که البته بلافاصله کاهش یافت. با این حال روز گذشته در ادامه روند افزایشی خود، با ۲۳ تومان رشد قیمت به ۱۲۶۸ تومان رسید.

.
یوآن چین در این روزها در مسیر دستیابی به نرخ ۳۶۰ تومان است. هزار دینار عراقی نیز در این روزها ۱۷۴۵ تومان است. در بازار طلا هم قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۷۱۰۰ تومان افزایش و هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت و مالیات بر ارزش افزوده با تقریبا ۱۶۴۰ تومان افزایش به ترتیب ۳۷۴ هزار و ۲۰۰ تومان و همچنین ۸۶ هزار و ۳۸۴ تومان فروخته شدند.

.
در بازار سکه قیمت‌ها همچنان افزایشی هستند و با وجود بسته شدن قیمت اونس جهانی طلا در سطح ۱۶۷۰ دلار، افزایش قیمت کماکان به دلار وابسته است و با نوسان قیمت دلار کم و زیاد می‌شود. دیروز سکه با ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش به ۸۴۶ هزار تومان رسید. قیمت آن البته در ساعاتی از بازار ۸۵۲ هزار تومان هم مشاهده شد.
نرخ سکه طرح قدیم هم با ۲۰ هزار تومان افزایش تا ۸۴۸ هزار تومان رسید. نیم سکه هم ۹۰۰۰ تومان گران شد و به ۴۲۲ هزار تومان رسید. ربع سکه ۵۰۰۰ تومان افزایش یافت و ۲۱۳ هزار تومان فروخته شد.

.
طلا در بازارهای جهانی 
قیمت طلا در یک هفته گذشته تاکنون از ۱۶۱۱ دلار به ۱۶۷۰ دلار رسیده و تقریبا با ۶/۳ درصد افزایش نزدیک به ۶۰ دلار افزایش داشته است. در پایان معاملات هفتگی قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در سطح ۱۶۷۰ دلار بسته شد.
تقاضا برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های امن مانند طلا و نقره در این روزها در کنار افزایش قیمت نفت و برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد به راه‌افتادن دور تازه‌ای از سیاست‌های انبساطی در آمریکا رو به افزایش نهاده است. پیش‌بینی‌ها از هفته‌های پیش برای افزایش قیمت طلا به راه افتاده و مرتبا به طرفداران نظریه افزایش قیمت جهانی طلا افزوده می‌شود.

.
کمیته بازار باز فدرال رزرو قرار است به‌زودی تشکیل جلسه ‌دهد و برای چندمین بار سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان بازار‌های جهانی به گمانه‌زنی احتمال می‌دهند دور سوم سیاست‌های انبساطی اجراشود.
شورای جهانی طلا هم خبر می‌دهد که ۵۰۰ تن طلا در معرض خرید بانک‌های مرکزی قرار گرفته است. دیروز نیز اعلام شده که در ماه گذشته در بازارهای جهانی ۷/۵۱ تن طلا به ارزش ۸/۲ میلیارد دلار با مشارکت صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا خریداری شده است.
با وجود دو روز تعطیلی در بازار داخلی قیمت ارز و سکه در هفته گذشته رشد قابل توجهی داشته است. در هفته منتهی به روز گذشته قیمت دلار از ۲۱۳۰ تومان به ۲۲۰۰ تومان رسید و ۳/۳ درصد افزایش داشت. 

.
یورو نیز در این میان نزدیک به ۵ درصد افزایش ثبت کرد که از ۲۶۳۰ تومان به ۲۷۶۰ تومان رسید.
در این میان همه سکه‌ها با نرخ رشد یکسان ۶/۷ درصدی روبه‌رو بوده‌اند.
سکه از ۷۸۶ هزار تومان به ۸۴۶ هزار تومان رسید و تقریبا ۶۰ هزار تومان بر قیمتش افزوده شد.
نیم سکه ۳۹۲ هزار تومانی با ۳۰ هزار تومان افزایش به ۴۲۲ هزار تومان رسید و ربع سکه با ۱۵ هزار تومان افزایش از نرخ ۱۹۸ هزار تومان تا۲۱۳ هزار تومان بالارفت. در این مدت قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی هم ۶/۳ درصد افزایش یافته است.

.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.