نرم افزارحسابداری صدگان

صعود بورس تا كجا…؟

0 662

حسابداراپ

رشد شاخص بورس اوراق بهادار تهران اين روزها بيشتر بر پايه شرکت‌هاي صادراتي و معدني استوار شده است؛ اجراي سياست‌هاي انبساطي و تزريق منابع مالي به برخي از اعضاي اتحاديه اروپا براي نجات اقتصاد بحران زده اروپا، تقويت يورو را در پي داشت.

.

به طوري که اين دست از اقدامات، نرخ برابري يورو را نسبت به دلار از ۲/۱ به ۳/۱ افزايش داد تا به اين واسطه بر قيمت جهاني فلزات رنگين نيز افزوده شود. از سوي ديگر اجراي سياست‌هاي انبساطي و خريد اوراق قرضه به طور ماهانه ۴۰ ميليارد دلار از سوي بانک مرکزي آمريکا براي ايجاد تحرك بخشي به اقتصاد اين کشور و جلوگيري از افزايش نرخ بيکاري در آن، سرمايه‌گذاران را نسبت به رشد اقتصاد جهاني اميدوار کرده است؛ به طوري که اين مسائل بازار سرمايه را تحت تاثير قرار داده است. در اين ميان روند منفي حاکم بر بورس اوراق بهادار تهران که به نوعي ارزان فروشي را در سهام ناشران بورسي نسبت به در آمدهاي آنها حاکم کرده، فرصت مناسبي را پيش روي سرمايه‌گذاران حقيقي و حقوقي قرار داده است. 

.
در ميان صنايع مختلف بورسي و شرکت‌هاي حاضر در بورس، صنايع معدني و پتروشيمي به مدد رشد قيمت‌هاي جهاني فرآورده‌هايشان، از جذابيت بالاتري براي سرمايه‌گذاري برخوردار شده‌اند. اگرچه کشورهاي غربي با تنگ تر کردن عرصه بر شرکت‌هاي ايراني تلاش دارند تا از انتقال وجوه ناشي از فروش محصولات صادراتي ايراني به کشور جلوگيري کنند، اما تجربه چندين ساله شرکت‌ها به منظور دور زدن تحريم‌ها و استفاده از صرافي‌ها، ريسک انتقال ارز به داخل را به رغم بالا بودن هزينه‌ها کم کرده تا در نهايت با انتقال ارز به داخل کشور از شيريني ناشي از افزايش قيمت‌هاي جهاني محصولات فلزي و پتروشيمي نکاهد. بر اين اساس قابل پيش‌بيني است که با انتشار گزارش‌هاي مالي واقعي شش ماهه شرکت‌ها به ويژه شرکت‌هاي صادرکننده که تا پايان مهر ماه امسال حجم و روند معاملات بازار رونق‌دار باشد. 

پندار سیستم

.
در اين ميان وضوح موجود در ترسيم چشم انداز سودآوري شرکت‌هاي معدني صادراتي برخي از مسوولان را بر آن داشت تا با طرح موضوع جلوگيري از خام فروشي مواد معدني و ايجاد ارزش افزوده با فرآوري مواد خام در داخل کشور و ايجاد اشتغال، عوارضي را براي صادرات مواد خام معدني تعيين کنند تا به اين بهانه در سود آوري مواد معدني دولت نيز مشارکت يابد؛ اگرچه اتخاذ اين نوع از تصميمات تاکتيکي مي تواند منجر به ملتهب شدن فضاي فعاليت شرکت‌هاي صادر‌کننده شود. در اين ميان حداقل اميد مي رود صنعت سيمان موفق به دريافت مجوز افزايش قيمت شود که با توجه به مصرف داخلي و فروش صادراتي و رشد قيمت دلار به ويژه شرکت‌هايي که در مناطق مرزي و نزديکي به بازارهاي صادراتي قرار دارند، وضعيت مناسبي پيش روي اين صنعت قرار گيرد. 

.
اما درميان نمادهاي بورسي، تنها شرکت‌هاي واردات محور هستند که با توجه به افزايش قيمت دلار و افزايش قيمت تمام شده محصولات و کشش پايين بازار براي هر گونه افزايشي در قيمت نهايي آنها، مهجور خواهند ماند که بعضا با کاهش حجم معاملات در بورس نيز مواجه خواهند شد.
بر اين اساس در تحليل شرايط موجود مي‌توان اين گونه پيش‌بيني كرد كه اگر در عرصه سياسي و ديگر متغيرهاي مهم اتفاقي خاص رخ ندهد مي‌توان به ادامه صعودها و ركوردشكني‌هاي بورس تهران اميدوار بود. 

.

فريبرز پرنا – مديرعامل كارگزاري اميدسهم

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.