نرم افزارحسابداری صدگان

شروعي دوباره

0 1,027

حسابداراپ

حجم و ارزش مبادلات قراردادهاي سكه آتي ۸۰ درصد افزايش داشت

تحليلگران پيش‌بيني مي‌كنند قيمت جهاني طلا در سطحي بالا باقي مي‌ماند
مبادلات سكه بازار آتي بورس كالاي ايران در شرايطي طي هفته گذشته با افزايش نزديك ۸۰ درصدي حجم و ارزش روبه‌رو بود كه طی آن، افزايش قيمت‌ها به بالاي ۲ درصد رسيد.

.

طلا صعودی مي‌ماند؟
قيمت طلا در بازارهاي جهاني اگرچه در روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه به تاثير از سخنراني ماريو دراگي پيرامون خريد اوراق قرضه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا با افزايش قابل توجهي رو‌به‌رو شد؛ اما از بامداد روز جمعه با گمانه‌زني‌ها پيرامون انتشار گزارش اشتغال ماهانه غير كشاورزي و تحركات مثبت شاخص دلار تغيير جهت داد و دادوستدها مسير ديگري را دنبال كرد.

.
در سخنراني روز پنج‌شنبه بانك مركزي اتحاديه اروپا، ماريو دراگي رييس اين بانك تاكيد كرده بود بانك مركزي در چارچوب دستور كارش عمل مي‌كند و هدف از اين طرح، كاستن ابعاد بحران بدهي در منطقه يورو عنوان شده است. البته در شرايطي بانك مركزي از صندوق بين‌المللي پول خواسته بر اين طرح نظارت كند كه دولت اسپانيا تلويحا اعلام كرد: هزينه استقراض پس از اين اعلاميه به شدت كاهش يافته است. در همين حال برخي اخبار حاكي از اين است كه اغلب بازارها و سرمايه‌گذاران نسبت به اجراي اين طرح و كمك به اسپانيا خوش بين هستند.

.

قيمت طلا نيز به تاثير از اين تحولات و افزايش بهاي يورو در برابر دلار با افزايش قابل توجهي همراه شد و به تبع از اين وضعيت، طلا نيز به بالاي مدار يك هزار و ۷۰۰ دلار به ازاي هر اونس رسيد. اين در شرايطي است كه بانك مركزي انگليس اعلام كرد: سياست‌هاي پولي اين كشور تغيير نمي‌كند. علاوه بر رويدادهاي اروپا و ايالات‌متحده در چند روز گذشته، گزارش توليد معادن طلای آفريقاي جنوبي (نزديك ۷۰ درصد توليد در معادن جهان در غرب آفريقا انجام مي‌شود) از جمله اخبار و گزارش‌هاي منتشر شده بخش طلا بودند. در مجموع به نظر مي‌رسد، شرايط براي صعود قيمت طلا در روزهاي آينده بستگي به حركت دلار و تغييرات يورو دارد.

.
سكه تحت‌تاثير اتفاقات رواني
مبادلات طلا و سكه در بازار نقدي در روزهاي ابتدايي هفته گذشته با نوسان اندكي همراه بود، اما در ادامه با افزايش قيمت دلار كه بيشتر متاثر از گمانه‌زني‌هاي راه‌اندازي بورس ارز است و از سويي گزارش‌هاي پيراموني اخبار مربوط به اختلاف‌نظر ايالات‌متحده و رژيم صهيونيستي بر سر ايران، روند دادوستدها تحت‌تاثير قرار گرفت. در شرايطي شايعات روزانه، بازار را دستخوش تغيير قرار داده كه تازه‌ترين تحولات از روند مبادلات حاكي از صعودي شدن قيمت‌ها و ادامه دار بودن تحركات مثبت است، زيرا علاوه بر عوامل برون‌زاي سياسي مي‌توان به گزارش‌هاي اقتصادي بانك مركزي پيرامون نرخ تورم و حجم نقدينگي و تحركات ادامه دار نرخ تورم در ماه شهريور قبل از بازگشايي مدارس به عنوان فاكتورهاي تاثيرگذار و مثبت اشاره كرد.

پندار سیستم

.
ارزش معاملات به ۵ تريليون ريال رسيد
بازار آتي بورس كالاي ايران نيز در حالي دنبال شد كه براي بازار، قيمت‌ها در دامنه نوسان زير ۲ درصد دنبال شد و معامله‌گران بيشتر با حالت انتظار دادوستدها را دنبال كردند.
روند مبادلات به گونه‌اي بود كه سررسيدهاي شهريورماه همچنان با افزايش موقعيت‌هاي خريد همراه و سررسيدهاي دور نيز به دليل افزايش اختلافات با موقعيت‌هاي فروش مواجه است. اين در شرايطي است كه پيش‌بيني‌ها از اين حكايت دارد كه ادامه موقعيت‌هاي خريد در سررسيدهاي نزديك بهتر است تغيير يابد و حتي برخي توصيه مي‌كنند سرمايه‌گذاران از موقعيت‌هاي نزديك به دليل موعد معاملاتي و نزديك شدن قيمت‌ها با قيمت بازار نقدي خارج شوند و براي كسب سود و نوسان‌گيري به سررسيدهاي دور توجه كنند.

.
در مجموع در بازار آتي تعداد ۵۸ هزار و ۸۲۹ قرارداد به ارزش ۵ تريليون و ۲۳۵ ميليارد و ۷۹۱ ميليون ريال معامله شد كه به لحاظ حجم و ارزش به ترتيب ۳۸/۷۶ و ۹۰/۷۹ درصد افزايش را نشان مي‌دهد. البته علاوه بر حضور دوباره سرمايه‌گذاران در بازار پس از اجلاس سران، باز شدن معاملات نيز روي افزايش حجم و ارزش مبادلات تاثيرگذار بود. به همين دليل اغلب سرمايه‌گذاران بر اين باورند روزهاي آينده قيمت‌ها تحت‌تاثير دلار و سكه بيشتر روال صعودي به خود مي‌گيرد.

.

قيمت‌ها در بازار نيز به گونه‌اي بود كه در پايان روز پنج شنبه هفته گذشته نسبت به روز شنبه روند افزايشي بود؛ به طوري كه قيمت سكه سررسيد شهريورماه ۱۸ هزار و ۷۲۴ تومان (۱۸/۲ درصد)، سررسيد مهرماه ۱۷ هزار و ۲۳۵ تومان (۹۶/۱ درصد)، سررسيد آبان‌ماه ۱۵ هزار و ۶۶۵ تومان (۷۰/۱ درصد) و سررسيد شهريورماه ۱۳ هزار و ۷۸۶ تومان (۴۷/۱ درصد) افزايش يافت.

.

.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.