نرم افزارحسابداری صدگان

سكه آتی پس از تحولات جدید

0 664

حسابداراپ

انتشار اخبار و گزارش‌هاي مثبت سياسي، بازارها را آرام مي‌كند
اگر چه نوسان بازارهاي نقدي و آتي سكه طي هفته گذشته به پايين‌ترين سطح ممكن رسيد؛ اما افزايش قيمت طلاي جهاني و رسيدن به مرز يك هزار و ۷۰۰ دلار به ازاي هر اونس در بامداد روز شنبه و آرامش بازارها به تاثير از اخبار و گزارش‌هاي مثبت سياسي روند دادوستدهاي امروز را هيجاني كرده است.

.

نگاه به طلا مثبت است
دادوستدهاي بازار جهاني طلا هفته گذشته در روز پاياني با افزايش ۳۶ دلار و ۳۰ سنت به ازاي هر اونس همراه شد. سخنراني بن برنانكه پيرامون سياست‌هاي پولي جديد و تاكيد بر انجام دور جديدي از تزريق نقدينگي‌ها معروف به QE3 يكي از عواملي بود كه قيمت طلا را با روندي صعودي همراه كرد. به باور تحليلگران اين تنها دليل افزايش قيمت‌ها نبود، بلكه انتشار اخباري پيرامون سخنراني ماريو دراگي رييس بانك مركزي اتحاديه اروپا و سيگنال‌هاي مثبت و روشن دور جديدي از سياست‌هاي پولي باعث شده گمانه‌زني‌ها پيرامون تحركات قيمتي ادامه يابد. البته در يك ماه اخير گزارش‌هايي پيرامون اينكه كره جنوبي به بالاترين ذخاير طلاي جهان دست يافته منتشر شده كه روي نگاه سرمايه‌گذاران به استفاده از طلا به عنوان ذخيره مطمئن تاثيرگذار بوده است. كارشناسان بر اين باورند حداقل در كوتاه مدت قيمت‌ها سير صعودي به خود مي‌گيرد، زيرا با اخبار مثبت از ايالات‌متحده و اروپا بيشتر سرمايه‌گذاران وضعيت را متفاوت مي‌بينند. 

.
همه چيز به اجلاس غيرمتعهدها ختم شد
بازارهاي داخلي طي هفته گذشته به دليل برگزاري اجلاس سران غيرمتعهدها در شرايط نيمه تعطيلي به سر بردند. در هفته گذشته اخبار مثبت و اميدوار‌كننده‌اي از داخل شنيده شد؛ توافقات اصولي در نشست ۶ روزه غير متعهدها و اظهار رضايت ميهمانان و ميزبان از دستور كار نشست و نحوه برگزاري آن يكي از موضوعاتي بوده كه آرامش را حداقل براي يك هفته براي بازارها ايجاد خواهد كرد، انتشار گزارش آژانس انرژي اتمي پيرامون پرونده هسته‌اي ايران و تاكيد كاخ سفيد مبني بر اينكه رويكرد ديپلماتيك در قبال كشورمان ادامه خواهد يافت از ديگر اخبار اميدواركننده طي يك هفته گذشته بود. 

.
اين در شرايطي است كه خبرگزاري‌هاي رسمي و روزنامه‌هاي معتبر ايالات‌متحده از اختلافات این کشور و رژيم اشغالگر قدس بر سر ايران خبر مي‌دهند، زيرا آمريكا برخلاف اسرائيل خواهان نرمش و انعطاف بيشتري در قبال پرونده هسته‌اي است.
در ادامه گزارش‌هاي مثبت درباره پرونده هسته‌اي ايران خبرها حاكي از اين است كه نماينده گروه ۱+۵ اشتون با نماينده ايران جليلي قرار است به زودي مذاكراتي را انجام دهد.
فعالان بازار به همين موضوع بسنده نمي كنند و ديگر اخبار و گزارش‌هاي اميدوار‌كننده همچون پايبند بودن ايران بر ادامه همكاري‌ها با آژانس و گمانه‌زني‌ها پيرامون اينكه ايران از محدوديت‌هاي نفتی اروپا در حال عبور است را از پارامترهاي تغيير‌دهنده در وضعيت بازار قلمداد مي‌كنند.

.
كارشناسان، روند معاملات در بازارهاي امروز را علاوه بر پارامترهاي رواني موجود و عوامل برونزاي سياسي به تغييرات طلاي جهاني مربوط مي‌دانند و بر اين باورند معامله‌گران امروز بيشتر به بازارهاي جهاني نگاه خواهد كرد؛ بنابراين احتمال افزايش قيمت‌ها دور از انتظار نخواهد بود، البته با توجه به جو مثبت و فضاي آرام سياسي احتمال اينكه تغييرات قيمتي زياد قابل توجه نباشد، وجود دارد.

پندار سیستم

.
نوسان سكه به زير نيم درصد رسيد
قيمت سكه در قراردادهاي آتي بورس كالاي ايران اگر چه در روزهاي ابتدايي با افزايش محسوسي دنبال شد؛ اما با نزديك شدن به اجلاس سران غيرمتعهدها نوسانات به پايين‌ترين سطح ممكن رسيد. البته اين وضعيت به دليل انتشار برخي اخبار و انتظارات سرمايه‌گذاران گاهي اوقات با تغييرات محسوسي همراه بود. به نظر مي‌رسد روند دادوستدها در بازار امروز براي هر يك از سررسيدها به تبع از بازار نقدي و اخبار اميدوار‌كننده سياسي با آرامش همراه شود؛ اما افزايش قيمت طلاي جهاني مي‌تواند به عنوان پارامتر تغيير‌دهنده مسير مبادلات را عوض كند. 

.
در مجموع در بازار آتي طي سه روز كاري هفته گذشته، ۳۳ هزار و ۳۵۳ قرارداد به ارزش ۲ تريليون و ۹۱۰ ميليارد و ۳۶۹ ميليون و ۶۶۰ هزار ريال معامله شد.
براي سررسيدهاي شهريورماه ۱۸ هزار و ۲۳۷ قرارداد به ارزش يك تريليون و ۵۳۴ ميليارد و ۸۹۷ ميليون و ۶۱۰ هزار ريال، سررسيدهاي مهرماه ۶۱۴ قرارداد به ارزش ۵۳ ميليارد و ۳۹۹ ميليون و ۱۹۰ هزار ريال، سررسيدهاي آبان‌ماه ۱۲ هزار و ۹۴۷ قرارداد به ارزش يك تريليون و ۱۷۶ ميليارد و ۴۹۳ ميليون و ۴۳۰ هزار ريال و سررسيدهاي آذرماه يك هزار و ۵۵۵ قرارداد به ارزش ۱۴۵ ميليارد و ۶۰۹ ميليون و ۴۳۰ هزار ريال دادوستد شد. 

.
روند قيمت‌ها در سررسيد ابتدايي به دليل اميدواري‌ها به افزايش در كوتاه‌مدت و اختلاف اندك قيمت‌ها با بازار نقدي با تحركات مثبت همراه شد؛ به طوري كه قيمت سكه سررسيد شهريورماه ۱۹۰ تومان (۰۲/۰ درصد) افزایش و سررسيد مهرماه ۴ هزار و ۷۱ تومان (۴۷/۰ درصد) سكه سررسيد آبان‌ماه ۴ هزار و ۹۳۱ تومان (۵۴/۰ درصد) و سكه سررسيد آذرماه ۲ هزار و ۲۱ تومان (۲۲/۰ درصد) كاهش يافت.
.
سخنراني بن برنانكه
سرمايه‌گذاران بازار طلا خوشحال شدند
بامداد روز شنبه دادوستدهاي طلا در بازار اسپات جهاني در شرايطي روي قيمت يك هزار و ۶۹۱ دلار و ۶۰ سنت به ازاي هر اونس بسته شد كه مهم‌ترين دليل افزايش قيمت‌ها سخنراني بن برنانكه رييس فدرال رزرو پيرامون اجراي سياست‌هاي پولي در بامداد روز جمعه بود. وی در اين سخنراني تاكيد كرد به منظور كمك به پايين آوردن نرخ بيكاري در ايالات‌متحده و دستورهاي دوگانه براي حفظ تورم و تثبيت اشتغال، احتمال انجام دور جديدي از سياست‌هاي پولي محرك در آينده نزديك وجود دارد؛ اما همه اما و اگرها و جزئيات پيرامون سياست‌هاي پولي جديد باز هم به نشست روز ۱۳ سپتامبر كميته FOMC موكول شد.

.

كارشناسان بر اين باورند سخنراني بن برنانكه يكي از مهم‌ترين دلايل افزايش قيمت‌ها در بازارها بوده زيرا اميدواري سرمايه‌گذاران به استفاده از طلا به عنوان دارايي جايگزين و بازدارنده در قبال نرخ تورم بيشتر شده است. البته عوامل ديگري براي تحريك قيمت‌ها عنوان شده؛ اما همه فعالان با اشاره به اينكه در هفته گذشته خوش بيني‌ها شدت گرفته است، معتقدند در هفته پيش رو دادوستدها بالاي نرخ يك هزار و ۷۰۰ دلار به ازاي هر اونس پيگيري مي‌شود. نظرسنجي‌ها از سايت كيتكو و بلومبرگ نيز نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاران بازار طلا ادامه افزايش قيمت‌ها را به عنوان دورنماي كوتاه مدت تلقي مي‌كنند.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.