نرم افزارحسابداری صدگان

سازو کار بیمه‌ای پوشش نوسان نرخ ارز

0 683

حسابداراپ

رییس کل بیمه مرکزی با اعلام جزئیات بیمه پوشش ریسک نوسان نرخ ارز گفت: آیین‌نامه این بخش تصویب شده که براساس آن نوسان ۲۵ درصدی نرخ ارز توسط شرکت‌ها پوشش داده می‌شود و تنها ۳ درصد نوسان را با عنوان حق بیمه در نظر گرفته‌ایم.

.

وی در ادامه گفت: ما آيين‌نامه اين بيمه را تدوين كرده‌ايم البته در دنيا چنين بيمه‌نامه‌اي متداول نيست يا انجام نمي‌شود و اگر بخواهند پوشش بدهند به صورت شريكي انجام مي‌شود. وي تاکید كرد: در آيين‌نامه‌اي كه در مورد نوسانات نرخ ارز تدوين و ابلاغ شده است، عنوان شده تنها ۲۵ درصد مثبت و منفي نوسانات نرخ ارز پوشش داده مي‌شود و بيشتر از آن پوشش داده نمي‌شود. كريمي خاطرنشان كرد: همچنين ۳ درصد به عنوان حق بيمه در نظر گرفته‌ايم كه اگر نرخ ارز افزايش پيدا كند صادركنندگان بيمه سود خواهند كرد. بر همين اساس نيز با توجه به اينكه نرخ ارز افزايش داشته تاكنون استقبال زيادي از اين بيمه‌نامه نشده است و در واقع براي تجار نمي‌صرفد كه اين حق بيمه را پرداخت كنند.

.
وی با اعلام اینکه تحریم بیمه‌نامه‌های نفتکش‌های ایرانی در سال گذشته توسط آمریکا باعث صرفه‌جویی ارزی به میزان ۷۰۰ میلیون دلار و جلوگیری از خروج این مبالغ از کشور شد، گفت: خوشبختانه شرکت‌های بیمه داخلی به خوبی توانستند پوشش‌های لازم برای نفتکش‌ها و هواپیماهای کشور ایجاد کنند و حتی اعلام کردیم شناورهای خارجی در آب‌های ایران را نیز می‌توانیم پوشش بیمه‌ای بدهیم.

.
وی یکی از رویکردهای جدی بیمه مرکزی را توجه به «بیمه زندگی» و تلاش برای فراگیر شدن این نوع بیمه در کشور خواند. برخورداری زنان خانه‌دار از مستمری، موضوع دیگری بود که رییس‌کل بیمه مرکزی آن را در زمره‌ برنامه‌های جاری بیمه مرکزی ذکر کرد. وی در این باره از اعطای مجوز به یک شرکت خبر داد و اعلام کرد که فعالیت این شرکت به زودی آغاز می‌شود. کریمی در ادامه با تاکید بر اینکه باید فرهنگ بیمه در کشور توسعه پیدا کند، بیمه را یک «سرمایه‌گذاری» و نه یک «هزینه» عنوان کرد و با توجه به سابقه‌ هشتاد ساله‌ صنعت بیمه در ایران، به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، نفوذ بیمه در جامعه را به حد کافی ندانست.

.
رییس‌کل بیمه مرکزی به تشریح اقدامات صورت گرفته و دستاوردهای صنعت بیمه در سال‌های اخیر پرداخت. وی با اعلام افزایش قابل توجه در مقدار حق بیمه‌ تولیدی، میزان خسارت دریافتی و ذخایر مورد نظر بیمه مرکزی برای استفاده در شرایط فاجعه آمیز، از رشد قابل توجه در تعداد شرکت‌های بیمه خبر داد. وی با اعلام اینکه در سال ۸۳ تعداد ۱۵ شرکت بیمه‌ای در کشور فعالیت داشتند، از افزایش این شرکت‌ها به ۲۵ مورد خبر داد و افزود: همچنین تعداد نمایندگان شبکه فروش بیمه در سال ۸۳ نیز ۶ هزار و ۶۰۰ نمایندگی بود که امروز به ۲۵ هزار نمایندگی و شبکه فروش افزایش یافته است. هم‌چنین نسبت خسارت نیز به‌رغم دو افزایش عمده در نرخ دیه، ثابت مانده است که به اعتقاد وی دستاورد مثبتی برای صنعت بیمه است.

پندار سیستم

.
کریمی در ادامه با اشاره به اینکه صنعت بیمه بنا به قانون مصوب، موظف است که به بعضی نهادهای حاکمیتی مبالغی را پرداخت کند، میزان مبلغ پرداخت شده به نیروی انتظامی از زمان تصویب این قانون را تاکنون ۷۶۶ میلیارد تومان و به وزارت بهداشت ۱۳۰۰ میلیارد تومان گزارش داد. وی اظهار کرد که در نتیجه‌ قانون، بیمارستان‌ها موظف هستند که به همه‌ مصدومان حوادث رانندگی، چه با بیمه و چه بی‌بیمه، خدمات رایگان ارائه دهند.

.
البته وی اشاره‌ای به اعتراض بعضی از فعالان صنعت بیمه در مورد دوبار پرداخت شدن هزینه‌های درمانی توسط شرکت‌های بیمه نکرد. وی البته هزینه درمان را خیلی بیشتر دانست و تاکید کرد که بقیه‌ مبلغ آن را دولت پرداخت می‌کند.

او همچنین در گزارش چهارماهه‌ ۹۱ صنعت بیمه، از رشد حق بیمه تولیدی، میزان خسارات دریافتی و شبکه فروش در این سال اطلاع داد. علاوه بر این رییس کل بیمه مرکزی از تصویب مجوز دو شرکت جدید بیمه توسط شورای عالی بیمه خبر داد. رییس کل بیمه مرکزی، نهاد زیرمجموعه‌ خود را در زمره‌ آن‌ گروه از موسسات دولتی‌ دانست که احکام برنامه‌ پنجم توسعه را تقریبا کامل اجرا کرده است.

.
وی در توضیح دیگر اقدامات در دست اجرا، از ارزیابی رضایت مشتریان بیمه، توسط پژوهشکده بیمه خبر داد. به گفته‌ وی نتایج این ارزیابی قرار است برای رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین آیین‌نامه‌ توانگری مالی که سال گذشته ابلاغ شد و قرار است امسال اجرایی شود، در رتبه‌بندی شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. توسعه صنعت IT در حوزه‌ بیمه و فراگیر کردن سامانه‌ یکپارچه‌ای که اطلاعات همه‌ شرکت‌ها و بیمه‌گذاران در آن ثبت باشد، از دیگر اقدامات مهم در دستور کار بیمه مرکزی عنوان شد. به گفته‌ کریمی، هر بیمه‌گذاری می‌تواند وضعیت خود را در این سامانه ببیند و اطلاعات پرداخت‌ها در آن ثبت می‌شود. امری که هم به بیمه‌گذار و هم به نظارت کمک زیادی می‌کند. همچنین استعلام خودرو برای اعتبار بیمه‌نامه هم از این طریق، بهتر انجام می‌شود.

.
کریمی در انتها از تایید مجوز دو شرکت بیمه‌ جدید به نام‌های بیمه دانش و خاورمیانه خبر داد. به گفته وی سرمایه اولیه شرکت بیمه دانش ۲۵۰ میلیارد تومان و سرمایه اولیه شرکت خاورمیانه از آنجا که به صورت تخصصی در حوزه بیمه زندگی فعالیت خواهد کرد، ۱۲۰ میلیارد تومان است. او در انتها در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد ساز وکار و مسائل پیش آمده در حوزه‌ بیمه‌ ترابری پس از تحریم‌ها، از پاسخ دادن خودداری کرد و با اعلام موفقیت طرح‌های بیمه مرکزی برای مقابله با تحریم شرکت‌های بیمه، اعلام جزئیات را به خاطر شناسایی و تحریم شرکت‌های جدید، به صلاح ندانست.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.