- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

رقابتي نشدن قيمت ارز در بورس موجب چند نرخي شدن ارز مي‌شود

مديرعامل موسسه اعتباري توسعه تصريح كرد: اگر دولت و بانک مرکزی بخواهند با حفظ نرخ ارز مرجع به بخشی از تقاضاهای ارزی مدنظر خود پاسخ دهند و باقی نیازهای ارزی کشور را به سمت بورس ارز سوق دهند، باید قبول کرد که به سمت تک‌نرخی‌ شدن ارز حرکت نخواهیم کرد.

.
دكتر حيدر مستخدمين حسيني در گفت‌و‌گو با ايسنا تاكيد كرد: سنگ بنای موفقیت بورس ارز باید رقابت آزاد باشد و در غیراین‌صورت شاهد دو یا چند نرخی شدن ارز خواهیم بود.

.

وي گفت: نبايد بورس ارز را محلی فرض کنیم که افزایش نرخ ارز را در قالب آن توجیه کنیم و دولت و بانک مرکزی بگویند نرخ ارز در نتیجه عرضه و تقاضا در بورس ارز افزایش یافته است.

.
وي با بيان اينكه در شرایط فعلی در کشور بازاری به‌ معنای بازار ارز واقعی نداریم، گفت: در حال حاضر که شرایط ایجاب کرده تا نگاه جدی‌تری به تحولات ارزی داشته باشیم، راه‌اندازی بورس ارز را که در سال‌های گذشته هم مطرح شد و مورد استقبال قرار نگرفت و شاید ضرورت آن درک نشد باید یک امر خیر بدانیم و آگاهانه تصمیم‌گیری کنیم تا به نابسامانی‌های ارزی پایان دهیم.

.
مديرعامل موسسه اعتباري توسعه با بيان اينكه بانک مرکزی این اختیار را دارد که با حفظ مسوولیت قانونی خود، سازوکارهای نوینی را طراحی کند و با پذیرش مسوولیت ناشی از آن به بازار ارز سروسامان دهد، ابراز كرد: از این منظر تشکیل بورس ارز از جمله تصمیم‌های مهمی است که با حوصله و در نظر گرفتن جمیع نظرات کارشناسی باید اجرایی شود.

.
وي تاكيدكرد: بايد به فکر راه‌اندازی بورس ارز جامع باشیم، به‌نحوی که کلیه متقاضیان ارز، نیاز خود را در این بورس ارزی پیگیری کنند و تمام عوامل عرضه‌کننده ارز و دارندگان منابع ارزی هم وارد بورس ارز شوند، آنگاه در نتیجه عرضه و تقاضای واقعی شاهد تعیین نرخ واقعی ارز و اصلاح رفتارهای نادرست ارزی در یکی دو سال گذشته خواهیم بود.

.
مستخدمين حسيني پيشنهاد داد: اگر دولت بخواهد به بخشی از فعالیت‌های اقتصادی نظیر تامین دارو و کالاهای اساسی در قالب تخصیص ارز با نرخ پایین‌تر کمک کند، پیشنهاد می‌کنم همین نیاز ارزی از طریق بورس ارز با قیمت رقابتی پوشش داده شود و به جای آن دولت به این بخش‌های اقتصادی یا نیازمندان ارزی در قالب پرداخت مابه‌التفاوت ریالی کمک کند.

.
وي ادامه داد: در این شرایط دولت به جای اعلام نرخ مرجع ارزی، یک نرخ فرضی برای مرجع در نظر بگیرد و مابه‌التفاوت ریالی آن تا نرخ واقعی ارز را به تامین نیازهای حمایتی مدنظر خود اختصاص دهد.

.
وي با بيان اينكه متاسفانه ۸۰ درصد اقتصاد ایران وابسته به نفت و درآمدهای نفتی است، ابراز كرد: وقتی وزن اصلی تامین ارز کشور با درآمدهای نفتی است و بیشترین نیاز ارزی به نهاد دولت برمی‌گردد، دولت هم تسلط خود بر بازار ارز را حفظ خواهد کرد؛ بنابراین استقلال بانک مرکزی با در نظر گرفتن نقش و سهم دولت در بازار و اقتصاد مفهوم پیدا می‌کند و از این منظر در یک اقتصاد نفتی مثل ایران نباید انتظار داشته باشیم بانک مرکزی به‌صورت مستقل از دولت درباره سیاست‌های پولی و ارزی تصمیم‌گیری کند.

.

مديرعامل موسسه اعتباري توسعه با بيان اينكه راز موفقیت بورس ارز را باید در نقش آفرینی همه بازیگران ارزی در چارچوب رقابتی دید، گفت: همه طرف‌های عرضه و تقاضای بازار ارز از دولت و دستگاه‌های دولتی تا فعالان بخش خصوصی باید الزام داشته باشند تا به بورس ارز ورود پیدا کنند.

.