نرم افزارحسابداری صدگان

دم و بازدم قيمت در بازار

0 672

حسابداراپ

در حالی که قیمت ارز در یکی دو روز گذشته تحت‌تاثیر اخبار مختلف پیرامون راه‌اندازی بورس ارز، تعطیلی چند روزه و حتی افزایش عرضه، تا حدودی کنترل شده؛ قیمت سکه با تاثیرپذیری از قیمت جهانی طلا با نوسان بیشتری روبه‌رو است. روز گذشته با ادامه روند صعودی قیمت طلا در بازارهای جهانی، هر اونس طلا هزار و ۶۴۱ دلار معامله شد تا این موضوع بر بازار داخلی تاثیرگذار باشد و قیمت انواع سکه تا ظهر دیروز رو به افزایش برود. هر چند که با نزدیک شدن به ساعات پایانی دیروز از نوسان رو به بالای قیمت‌ها کاسته شد.

.

تقاضای جهانی برای خرید طلا اوج می‌گیرد؟
دم و باز دم قیمت‌ها در بازار 

قیمت ارز در بازار روز گذشته در حالی کمترین نوسان را رقم زد که سکه همچنان با افزایش قیمت روبه‌رو است. قیمت طلا دربازار‌های جهانی افزایشی است که به بالا رفتن قیمت سکه در بازار داخلی کمک عمده‌ای کرده است. از بورس ارز خبری نیست و مسوولان همچنان به اظهار نظرهای کارشناسی می‌پردازند.
روز گذشته در حالی که دلار برای ساعاتی ۲۱۳۵ تومان را ثبت کرده بود، در ادامه، قیمت آن تا ۲۱۳۰ تومان تعدیل شد که عملا نسبت به قیمت روز سه‌شنبه تفاوت چندانی ثبت نکرده است. با این حال بالارفتن قیمت دلار تا این سطح خود در کنار تقویت قیمت جهانی طلا تا مرز۱۶۴۰ دلار، کف ۸۰۰ هزار تومان رابرای سکه بهار آزادی رقم زده است.

.
دلار در این روزها در بازار داخلی به شدت تحت تاثیر افزایش عرضه، کنترل شده است. قیمت دلار در بازار گاهی نیاز به تزریق و ورود دلارهای زیادی دارد، اما در این روزها با یکی دو میلیون دلار هم می‌توان از بالاتر رفتن قیمت دلار از سطح ۲۱۳۰ تومان جلوگیری کرد.
این شرایط البته تا ظهر و زمان اداری امکان ثبات دارد و عموما تا غروب با نوسان بیشتری هم روبه‌رو می‌شود.
دلار ۲۱۳۰ تومانی و اونس ۱۶۴۰ تومانی طلا پتانسیل افزایش قیمت سکه را نیز داراست. تحویل سکه‌های پیش فروش شده و خروج ۵۴ هزار میلیارد ریال نقدینگی از بازار تقاضای سکه از اواخر سال قبل تاکنون مانعی جدی برای بالارفتن قیمت آن بوده است. بااین حال با پایان یافتن تدریجی میزان وزمان تحویل این سکه‌ها در حالی که بانک کارگشایی نیز تعطیل است، تقاضا به مرور به بازار سکه باز می‌گردد و در این روزها شاهد آن هستیم که برخی دلار‌های خود را به سکه تبدیل می‌کنند.

.
با احتساب دلار ۲۱۳۰ تومانی و اونس طلای ۱۶۴۰ دلاری، ارزش طلای خالص موجود در سکه تقریبا ۸۲۲ هزار و ۱۹۳ تومان است. این میزان به علاوه ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده قیمت سکه را تا ۸۶۳ هزار تومان بالاتر می‌برد و اگر ۱۰ هزار تومان هم بابت حق‌الضرب، بیمه حمل و نقل و سایر کارمزدها به آن بیفزاییم قیمت آن بالاتر هم می‌رود.

.
قیمت‌های داخلی 
روز گذشته با وجود نوسان کم قیمت دلار، یورو با ۲۵ تومان افزایش تا ۲۶۶۵ تومان بالارفت. پوند انگلیس و صد ین ژاپن هم هر یک با ۲۰ تومان افزیش به ترتیب ۳۳۷۰ تومان و ۲۷۰۰ تومان فروخته شدند. ریال عربستان تغییری نداشت، اما درهم امارات يك تومان گران شد و ۵۸۱ تومان فروخته شد. دلار کانادا بدون تغییر ۲۱۷۰ تومان اما دلار استرالیا با دو تومان افزایش ۲۲۶۲ تومان فروخته شد.
در بازار سکه قیمت آن بین ۸۰۰ تا ۸۰۳ هزار تومان در نوسان بود که البته افزایش ۵۰۰۰ تومانی را دیروز در کارنامه خود ثبت کرد. سکه طرح قدیم هم با ۷۰۰۰ تومان افزایش قیمت به نرخ ۸۰۵ هزار تومان فروخته شد. در بازار دیروز برخی سکه طرح جدید را ۷۹۰ تا ۷۹۲ هزار تومان از مردم خریدند. نیم سکه و ربع سکه هر یک با ۲۰۰۰ تومان افزایش به ترتیب ۴۰۰ هزار تومان و ۲۰۲ هزار تومان فروخته شدند. در بازار طلا هم هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۲۷۰۰ تومان افزایش به ۳۵۴هزار و ۷۰۰ تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با ۶۲۳ تومان افزایش از ۸۱ هزار و ۸۰۰ تومان فراتر رفت. 

پندار سیستم

.
بازار شایعات هنوز داغ است
در بازار داخلی ارز و سکه همچنان شایعات جولان می‌دهند و از چانه‌زنی بر سر مواضع ایران در مذاکرات روز جمعه آژانس با ایران گرفته تا برخی تیترهای شتاب زده تک نرخی شدن ارز و حتی تحلیل‌های ناشیانه تهدیدهای منطقه‌ای دلایلی می‌شود برای افت‌وخیز قیمت‌ها تا برخی از آب گل آلود ماهی دلاری بگیرند.
در این راستا خبرگزاري رويترز گزارش داد: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در بيانيه‌اي تاييد كرد كه روز جمعه با مقامات ايران در محل نمايندگي ديپلماتيك جمهوري اسلامي ايران در وين ديدار خواهد كرد.
پيش از اين بيانيه، رويترز به نقل از ديپلمات‌ها گزارش داده بود كه انتظار مي‌رود دو طرف روز جمعه با يكديگر مذاكره كنند. با اين حال ديپلمات‌هاي غربي گفتند كه انتظار ندارند پيشرفتي در اين نشست حاصل شود.
در عين حال، خبرگزاري آمريكايي آسوشيتد پرس نيز گزارش داد: آژانس اعلام كرده است كه نشست روز جمعه «براي حل مسائل مربوط به برنامه هسته‌اي ايران» برنامه‌ريزي شده است.

.
طلا در بازارهای جهانی 
در این روزها زمزمه‌هایی نیز در بازار‌های جهانی برای افزایش قیمت طلا مطرح می‌شود که البته به غیر از مسائلی که مربوط به افزایش هزینه استحصال طلا در معادن و خبرهایی از کشتار معدنچیان در آفریقا به گوش می‌رسد، مابقی از نوعی هیجان کاذب نشات می‌گیرد که اساس آنها را خوش‌بینی زودگذر به بهبود اوضاع اقتصادی در اروپا و آمریکا است.
از جمله نشانه‌های آن هم نبود قطعیت در تداوم افزایش قیمت است. به طوری که به عنوان مثال طلا در سطح ۱۶۴۵ دلار با صف فروش مواجه شده است. این نشان می‌دهد که انتظار جدی برای بالاماندن قیمت طلا وجود ندارد. 

.
برخی از دلایل پایه آن البته به نوسان قیمت نفت مربوط است. در بازارهای جهانی قیمت نفت به دلیل نگرانی از کاهش عرضه در تقابل با افت تقاضا به بالاترین سطح خود در ۲ ماه اخیر رسیده است. فارغ از کاهش تولید نفت و فروش نفت ایران، اخبار آزاد سازی منابع بزرگی از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا که در روزهای اخیر در صدر اخبار رسانه‌های اقتصادی دنیا بود نیز نتوانست قیمت نفت را کاهش دهد. این در حالی است که برخی از کارشناسان داخلی نیز در تحلیلی امکان افت مدت دار قیمت نفت را حتی با این اقدام آمریکا چندان عملی نمی‌دانند. در این روزها کشورهای مصرف کننده نفت در حال تجمیع ذخایر نفتی برای مصارف فصل سرد هستند.

.
در اروپا نیز اگرچه برخی خوش‌بینی‌ها به فروش اوراق قرضه اسپانیا و سخنان خوش‌بینانه رییس‌جمهور ایتالیا قدری بازار‌های بورس را به تحرک واداشت اما واقعیت این است که اروپا آماده خروج یونان از یورو است و آلمان حداقل ۸۰ میلیارد یورو از این بابت زیان خواهد دید.
گرانی سوخت در اروپا مساله‌ای نگران‌کننده است و افزایش نرخ بیکاری و تورم در این حوزه مساله‌ای جدی برای اقتصاد اروپا است همان طور که پیش‌تر هم اشاره شده تا سال ۲۰۱۴ ادامه خواهد یافت. با این حال برخی از افراد مانند جورج سوروس که تقریبا ۶ماه پیش با اعلام اینکه طلا به زمان زوال ارزش خود رسیده و بحران اروپا هم چشم‌اندازی برای بهبود ندارد تقریبا تمام دارایی‌های طلایی خود را فروخت که موج بزرگی از کاهش قیمت را متوجه بازار طلا کرد.
او در این روزها دوباره تصمیم به خرید طلا دارد که پس از انجام آن قطعا به افزایش هیجانی قیمت آن از طریق رسانه‌های تحت اختیار خود دامن خواهد زد.
در این میان خبرهایی نیز از افزایش تمایل خرید در میان بانک‌های مرکزی دنیا منتشر شده است که انتظار می‌رود بر افزایش قیمت طلا تاثیرگذار باشد.

.
بانک‌های مرکزی جهان امسال ۵۰۰ تن طلا می‌خرند 
شورای جهانی طلا در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد بانک‌های مرکزی جهان امسال بیش از ۵۰۰ تن طلا خریداری خواهند کرد.
به گزارش بلومبرگ، بانک‌های مرکزی جهان از سال ۲۰۰۹ میلادی به خریدار خالص طلا تبدیل شده‌اند.
بر اساس آمارهای شورای جهانی طلا روند صعودی خریداری طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان امسال نیز ادامه خواهد داشت.
بانک‌های مرکزی جهان در شش ماه نخست امسال نیز بیش از ۲۵۴.۲ تن طلا خریداری کرده‌اند. بر این اساس، بانک‌های مرکزی روسیه و کره جنوبی تا کنون رسما از افزایش ذخایر طلای خود خبر داده‌اند.
شورای جهانی طلا افزود: بحران مالی و بدهی منطقه یورو و کشورهای اروپایی تاثیر زیادی بر کاهش تقاضای طلا در سه ماه دوم ۲۰۱۲ داشته است و موجب شده تا تقاضای طلا در این مدت با افت ۷/۱ درصدی روبه‌رو شود.
میزان واردات طلای هند نیز در سه ماه دوم امسال با ۵۶ درصد کاهش به کمتر از ۱۳۱ تن رسیده است.
میزان فروش سکه طلا در آمریکا نیز در ماه گذشته با ۴۹ درصد کاهش به کمتر از ۳۰۵۰۰ اونس رسیده است که این پایین‌ترین رقم از ماه آوریل به شمار می‌رود.
دیروز قیمت طلا در محدوده ۱۶۴۱ دلار باقی ماند که البته نسبت به قیمت روز سه‌شنبه تقریبا يك دلار افزایش داشته است. با این حال قیمت آن در ساعاتی از معاملات بازار لندن تا ۱۶۴۵ دلار هم بالارفته بود.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.