نرم افزارحسابداری صدگان

خیز جهانی طلا

0 703

حسابداراپ

 قیمت جهانی طلا بالاخره در پایان معاملات هفتگی پس از ثبت سقف قیمت ۱۷۴۰ دلار، در سطح ۱۷۳۵ دلار بسته شد که نسبت به قیمت غروب جمعه باز هم ۵ دلار افزایش داشت. در بازار داخلی همان طور که در گزارش روز گذشته اشاره شد، قیمت سکه و طلا تاثیرات جدی از افزایش قیمت جهانی طلا به خود دیدند.

.

تا جایی که قیمت سکه طرح قدیم باردیگر بخشی از رکوردهای سال گذشته خود را تکرار کرد و تا ۹۰۰ هزار تومان بالا رفت. در بازار ارز نیز دلار آمریکا رکوردهای تازه‌ای می‌شکند. برای لحظاتی در بازار روز گذشته قیمت ۲۳۰۰ تومانی برای دلار بر تابلوها نقش بست؛ اما تا ۳ بعدازظهر تا ۲۲۸۰ تومان تعدیل شد. قیمت سکه طرح جدید هم ۸۹۸ هزار تومان راثبت کرد. در بخش‌های مختلف بازار تهران قیمت‌های متفاوتی نیز برای سکه و دلار عنوان می‌شود که در مواقع هیجانی بازار غیر قابل اجتناب بوده و باید تا غروب برای ثبات قیمت آنها صبر کرد.

.
روز گذشته در جلسه مقامات بورس توپ راه نیفتادن بورس ارز به زمین بانک مرکزی شوت شد ضمن اینکه تاکید کردند که بورس برای ایجاد بورس ارز آمادگی دارد. این بورس که البته با انتقادات شدید بخش خصوصی همراه بوده مدافعان دولتی زیادی دارد و البته مقامات بورس نیز به راه افتادن آن علاقه دارند؛ اما بانک مرکزی به ظاهر علاقه‌ای برای واگذاری بازار ارز به دستگاه‌های موازی آن هم بازار بورس با محوریت بورس سکه ندارد.

.
افزایش قیمت سکه که از روز چهارشنبه به دنبال افزایش ۴۲ دلاری اونس جهانی طلا و افزایش حداقل ۷۰ تومانی قیمت دلار داخلی، با تقریبا ۵۰ هزار تومان افزایش مواجه شده است، بانک مرکزی را وادار ساخت تا از ثبت‌نام‌کنندگان سکه و دارندگان حواله دریافت سکه (پته) بخواهد سکه‌های خود را قبل از پایان یافتن سال جاری دریافت کنند. به نظر می رسد این اطلاعیه تلاشی در راستای افزایش عرضه سکه و افت قیمت‌های داخلی باشد.

.
پیش‌خرید‌کنندگان و دارندگان حواله سکه به شعب بانک ملی مراجعه کنند
بانک مرکزی در اطلاعیه ای اعلام کرد که با توجه به عملکرد‌ موفق بانک مرکزی در زمینه اجرای تعهدات طرح پیش فروش سکه در سال جاری و پایان‌یافتن موعد تحویل سکه‌های پیش فروش شده با سررسید چهار و شش ماهه که منتج به ایفای بیش از ۹۰ درصد از کل تعهدات این بانک در زمینه پیش‌فروش سکه شد، از کلیه هموطنانی که موعد تحویل سکه‌های پیش خریدی‌ آنان فرارسیده؛ اما تاکنون جهت دریافت سکه‌های خود به شعب بانک ملی مراجعه نکرده‌اند، درخواست می‌شود در اولین فرصت ممکن برای دریافت سکه‌های خود مراجعه کنند.

.

به گزارش روابط‌ عمومی بانک مرکزی، پیش‌خرید‌کنندگان سکه حداکثر تا ۲ ماه پس از موعد تحویل سکه می‌توانند به شعب ثبت‌نام‌‌کننده مراجعه کنند و پس از اتمام مدت مزبور باید به سرپرستی امور شعب بانک ملی ایران در استان مورد نظر مراجعه و پس از پرداخت مالیات ارزش افزوده و هزینه نگهداری و حفظ اشیای گرانبهای امانی که متناسب با مدت زمان تاخیر خواهد بود، سکه‌های خود را دریافت کنند.

پندار سیستم

.
این گزارش می‌افزاید: به هموطنان عزیزی که به عوض دریافت سکه، حواله سکه(پته) دریافت كرده‌اند، یادآوری می‌شود مدت اعتبار پذیرش حواله‌ها در تمامی شعب بانک ملی تا پایان سال ۱۳۹۱ بوده و پس از اتمام مدت مزبور حواله‌های یادشده صرفا ‌در شعب صادرکننده دارای اعتبار هستند. از این روی، به این دسته از هموطنان توصیه می‌شود طی ماه‌های آینده و قبل از پایان سال جاری برای دریافت سکه‌های خود به شعب بانک ملی ایران مراجعه کنند.

.
قیمت‌های داخلی 
دیروزقیمت دلار پس از ثبت نرخ ۲۳۰۰ تومانی بر تابلو برخی صرافان، تا بعدازظهر به ۲۲۸۰ تومان رسید که در یک روز ۶۰ تومان افزایش قیمت داشت. یورو دیروز به عنوان پر‌جهش‌ترین ارز با ۱۱۳ تومان افزایش تا ۲۹۴۳ تومان افزایش قیمت یافت. پوند انگلیس دیروز ۱۰۴ تومان افزایش ثبت کرد و به ۳۶۵۴ تومان رسید. صد ین ژاپن ۴۰ تومان، ریال عربستان ۱۳ تومان، درهم امارات ۱۶ تومان، دلار کانادا ۵۰ تومان و دلار استرالیا ۶۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

.
در بازار همچنین قیمت سکه طرح جدید با ۳۵ هزار تومان افزایش ۸۹۸ هزار تومان و سکه طرح قدیم با ۳۷ هزار تومان افزایش ۹۰۰ هزار تومان فروخته شدند. نیم سکه ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان و ربع سکه ۸۰۰۰ تومان گران شدند. در بازار طلا هم قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۶۴۷ تومان و قیمت هر مثقال ۱۷ عیار ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش ثبت کرد. 

.
طلا در بازارهای جهانی 
قیمت طلا تا ۱۷۳۵ دلار در هر اونس افزایش یافت. نرخ بیکاری در آمریکا برای ماه آگوست اگرچه ۲ دهم درصد کاهش داشت، اما همچنان بالای ۸ درصد است. از پیش‌بینی ایجاد ۱۳۰ هزار شغل جدید در آمریکا در این ماه تنها ۹۶ هزار شغل محقق شد و ازاین نظر چشم‌انداز و انتظار برای تصویب دور بعدی محرک‌های اقتصادی در آمریکا در جلسه کمیته بازار باز فدرال رزرو در بعدازظهر چهارشنبه این هفته افزایش یافته که بر قیمت طلا افزوده است. در اروپا نیز آلمان و ایتالیا از طرح خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی اروپا حمایت کرده‌اند که بر افزایش شاخص‌های بورس و امید به افزایش قیمت کالاها افزوده است.

.
تولیدات صنعتی آلمان افزایش یافت
همچنین وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرده میزان تولیدات صنعتی این کشور در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۳/۱ درصدی روبه‌رو شده است. از این رو نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا تا ۲۸/۱ افزایش داشته است.
وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد میزان تولیدات صنعتی بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه یورو طی ماه جولای با افزایش روبه‌رو شده است که این مساله نشانگر مقاومت این کشور در برابر تاثیرات منفی بحران مالی و بدهی منطقه یورو است.

.
بر این اساس میزان صادرات آلمان در این مدت با رشد ۵/۰ درصدی روبه‌رو شده است و میزان واردات نیز بیش از ۹/۰ درصد افزایش یافته است . موسسه آمار آلمان اعلام کرد مازاد تجاری آلمان در ماه جولای به کمتر از ۱/۱۶ میلیارد یورو رسیده است . این رقم در ماه ژوئن به بیش از ۳/۱۶ میلیارد یورو رسیده بود . رشد اقتصادی آلمان در سه ماه دوم ۲۰۱۲ میلادی به کمتر از ۳/۰ درصد رسیده است.

.
نخست وزیر ایتالیا نیز ضمن استقبال از تصمیم اخیر بانک مرکزی اروپا برای خریداری اوراق قرضه و بدهی منطقه یورو تاکید کرد این تصمیم یک گام بسیار مهم به جلو خواهد بود.
ماریو مونتی تصریح کرد: تصمیم بانک مرکزی اروپا برای خریداری اوراق قرضه و بدهی منطقه یورو یک گام بزرگ و مهم رو به جلو است .

.
بر اساس این گزارش وی افزود: اکنون شاهد پیشرفت زیادی برای مقابله با بحران مالی و بدهی منطقه یورو هستیم. اتخاذ سیاست‌های جدید از سوی بانک مرکزی اروپا موجب افزایش رضایت از نحوه مدیریت اقتصادی منطقه یورو خواهد شد.
ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا در تازه‌ترین نشست این بانک از تصویب طرح جدید خریداری اوراق قرضه منطقه یورو با هدف کاهش نرخ بهره استقراض در ایتالیا و اسپانیا خبر داده است.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.