نرم افزارحسابداری صدگان

خیز جهاني طلا برای جهش

0 667

حسابداراپ

طي دو هفته اخير، روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوسان همراه بود

به گزارش سايت شركت كارگزاري سي ولكس كالا، به طور کلي طلا در دو هفته گذشته روندي صعودي داشت. قيمت طلا در هفته گذشته از میانگين ۳۷۵/۱۶۲۲ دلار به ازاي هر اونس در ۱۳ آگوست، با عبور از مقاومت قيمتي ۱۶۴۰ دلار، به ميانگين قيمت ۷۵/۱۶۶۶ دلار به ازاي هر اونس در ۲۴ آگوست رسيد و رشدي ۷/۲ درصدي را طي دو هفته گذشته تجربه كرد.

.

اهم اتفاقاتی که در هفته اخير در بازارهاي جهاني افتاده و بازار طلا را تحت‌تاثير قرار داده، به شرح زير است:

.
به گزارش خبرگزاري رويترز، افزايش نرخ بيكاري در كشورهاي عضو ناحيه يورو نظير اسپانيا، فرانسه و هلند باعث شد ارزش نرخ برابري يورو در برابر دلار آمريكا با افت همراه شود.
با تشدید بحران مالی و بدهی منطقه یورو و احتمال نياز به كمك‌هاي مالي بيشتر از سوي اسپانيا، اين امر باعث شد اين نگراني در بين معامله‌گران بين‌المللي به وجود آيد كه حوزه يورو، توانايي مقابله با بحران مالي و بدهي اين منطقه را نخواهد داشت. براساس اين موضوع، با رويكرد سرمايه گذاران و معامله‌گران به فلزات گرانبها مانند طلا به عنوان كالايي كم ريسك و سرمايه‌اي، قيمت طلا در هفته گذشته روندي صعودي يافت. 

.
به گزارش بلومبرگ، در اوايل هفته گذشته صدر اعظم آلمان اعلام كرداين كشور تمام كوشش خود را براي حل مشكلات مالي و بدهي به كار خواهد بست، از اين رو با افزايش احتمال عدم خروج يونان از منطقه يورو، اميدواري‌هايي نسبت به بهبود اوضاع اقتصادي در اين منطقه به وجود آمد همين موضوع باعث شد ارزش نرخ برابري يورو در برابر دلار آمريكا با افزايش همراه و به دنبال آن با افزايش تقاضاي فيزيكي طلا در بازارهاي جهاني، بهاي اين فلز رنگين با افزايش قيمت در هفته قبل مواجه شود.

.
به گزارش سايت كيتكو، همزماني با فصول ازدواج و فستيوال‌هاي هند از ديگر عواملي است كه افزايش تقاضاي سفته‌بازان و سوداگران به منظور كسب سود را در پي داشته است. هند بزرگ‌ترين مصرف‌كننده طلاي جهان تا كنون محسوب مي‌شود و افزايش ميزان تقاضاي هند تاثير بسزايي در رشد بهاي طلا در بازارهاي جهاني داشته و اين در حالي است كه به دنبال افزايش بهاي نفت با افزايش اعمال محدوديت‌هاي آمريكا و اروپا بر ايران، بهاي طلا در بازارهاي جهاني تقويت شده است. 

.
بهاي طلاي آتي تحويل ماه دسامبر، با افزايشي ۳/۳ درصدي در روز جمعه هفته قبل به قيمت ۱۶۷۲/۹۰ دلار به ازاي هر اونس، در بورس فلزات نيويورک معامله شد. به گزارش گروه تحقیقات سايت كيتكو، از بین نظرسنجی انجام شده از بین ۲۴ نفر كه در نظرسنجی‌ها شرکت كردند ۱۳ نفر پیش‌بینی افزايش قیمت برای طلا، ۵ نفر پیش‌بینی كاهش قیمت و ۶ نفر نظري خنثي را برای طلا در هفته آينده داشته‌اند.

.
روند معاملات طلاي جهاني در حالي پي‌گرفته مي‌شود که مهم‌ترين عوامل تاثيرگذار بر قيمت طلا در هفته‌هاي آتي، سياست‌هاي بانک مرکزي اروپا در افزايش يا ثبات نرخ بهره بانکي، نحوه اقدام اتحاديه اروپا در مقابله با بحران بدهي به وجود آمده در کشورهاي اين منطقه، سياست‌هاي تورم‌زدايي چين و نيز آمار داده‌هاي اقتصادي اين کشور، فستيوال‌هاي كشور چين و هند، نرخ بهره بانکي فدرال رزرو آمريکا و گزارش اداره کار آمريکا، بروز بلاياي طبيعي، بهاي نفت در بازارهاي جهاني و همچنين بروز تنش‌هاي سياسي در کشورهاي جهان خواهد بود.

.

پندار سیستم

.

سكه روي دست انداز قيمتي
معاملات قراردادهاي آتي سكه در شرايطي كه مي‌رفت در اولين روز هفته جاري با افزايش همراه شود، با كم شدن هيجان بازار ارز و افت دوباره قيمت دلار به زير ۲ هزار و ۲۰۰ تومان، شرايط براي كاهش اندك قيمت‌ها در بعدازظهر هموار شد. 

.
فاطمه بهارمست كارشناس بازار آتي با اشاره به اينكه روند معاملات در بازار آتي همچنان آرام است، اظهار كرد: با وجود اختلاف قيمت در هر يك از سررسيدها نسبت به بازار نقدي، اما افزايش قيمت‌ها در بازار طلاي جهاني و تحركات بازار ارز باعث شده روند قيمت‌ها همچنان با حباب منفي مواجه باشد. (براساس محاسبات انجام شده و تخمين‌هاي صورت گرفته ارزش واقعي سكه در محدوده ۸۷۰ بدون احتساب هزينه‌ها و ۹۱۰ هزار تومان با احتساب كارمزد، ماليات و ساير هزينه‌ها است، در شرايطي كه سكه زير ۸۵۰ هزار تومان معامله مي‌شود.)

.

بهارمست در ادامه صحبت‌هايش افزود: گاهي اوقات بازار نقدي پشت سر بازار آتي قرار مي‌گيرد، اما در مجموع اغلب سرمايه‌گذاران بر اين باورند ممكن است در صورت توافقات صورت گرفته در جلسه روز جمعه آژانس و ايران و بعد از نشست سران غير متعهد در تهران، روند معاملات با افت همراه شود، اين در شرايطي است كه تحركات بازار ارز و افزايش قيمت طلاي جهاني طي چند روز گذشته روند دادوستدها را تغيير داده است.

.

اين كارگزار بورس كالا با بيان اينكه معلوم نيست چرا سرمايه‌گذاران اصرار دارند قيمت سكه پايين بيايد، بر اين باور است كه رفتار معامله‌گران در هفته‌هاي گذشته و هفته پيش رو با احتياط رو به رو بوده، اما بررسي رفتار بازار نشان مي‌دهد كه تصميم‌گيري‌هاي سرمايه‌گذاران همچنان غيرحرفه‌اي است؛ به همين دليل به اغلب معامله‌گران توصيه مي‌شود تا زماني كه پيش زمينه‌اي از سرمايه‌گذاري نداشته باشند به اين بازار به هيچ وجه وارد نشوند زيرا ريسك بازار آتي بسيار بيشتر از ريسك بازار سهام است.

.

بهارمست با اشاره به اينكه در نيمه دوم شهريورماه و قبل از بازگشايي مدارس همواره شاهد تغيير نرخ تورم بوده‌ايم، بر اين باور است كه علاوه بر پارامترهاي داخلي كه روي روند مبادلات تاثيرگذار است تغييرات قيمت طلاي جهاني نيز رو به بالا است كه همين مي‌تواند در صعودي شدن قيمت‌ها تا پايان شهريورماه تاثيرگذار باشد. به باور اين كارشناس، سرمايه‌گذاران بايد تصميمات بانك مركزي در قبال بازار ارز و بورس ارز را به دقت پيگيري كنند، زيرا تغيير در اين فاكتورها مي‌تواند روال معاملات را عوض كند.

.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.