نرم افزارحسابداری صدگان

تشریح جزئیات بسته دلاري جدید

0 516

حسابداراپ

مجلس باز هم یک جلسه «غیرعلنی» دیگر با موضوع مسائل «اقتصادی» و «ارزی» با حضور مردان اقتصادی دولت برگزار کرد. جلسه‌ای ۱۰۰ دقیقه ای با حضور وزرای اقتصاد و نفت و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ريیس‌جمهور. این بار هم دولتمردان آمدند و «راهکارهای بهبود وضعیت ارزی و اقتصادی» ارائه کردند و قول دادند که هفته آینده این حرف‌ها را به عمل نزدیک کنند.

.

اما آنچه از پشت درهای بسته بهارستان درز کرد این بود که «وضعيت بازار ارز در شش ماهه دوم بهبود می‌يابد»، «ارز مسافرتی باز می‌گردد» و «ريیس‌جمهور موافق مدیریت جدید ارزی است و دولت طی هفته آینده، بازار ارز را مدیریت می‌کند.» همان حرف‌هایی که وزیر اقتصاد بعدا در مصاحبه ای تلویزیونی هم بر آنها تاکید کرد. بهارستان نشینان در مصاحبه‌های جسته گریخته‌شان از جلسه غیرعلنی همچنین گفتند که وزیر نفت از بهبود درآمدهای نفتی در شهریور ماه و افزایش فروش روزانه نفت به ۵/۱ میلیون بشکه خبر داده است. محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی و حیدر مصلحی وزیر اطلاعات اما برخلاف اعلام قبلی، در این جلسه حاضر نشدند. نمایندگان مجلس در چند ماهه گذشته در پی نوسانات بازار ارز بارها در جلسات غیرعلنی و علنی مجلس و حتی کمیسیون‌های تخصصی، وزرای اقتصادی دولت را مورد سوال قرار دادند اما این جلسات تاکنون نتیجه محسوسی در بر نداشته است. بازار ارز در هفته اخیر با نوسانات بی‌سابقه‌ای مواجه شد که برخی نمایندگان آن را ناشی از سوء‌مدیریت دولت و عدم تزریق ارز به مدت سه هفته عنوان کردند.

.
لاریجانی: جلسات ادامه خواهد داشت
علی لاریجانی رييس‌ مجلس پس از پایان جلسه غیرعلنی مجلس با مردان اقتصادی دولت و در ابتدای جلسه علنی گفت که در این جلسه شرایط اقتصادی و ارزی کشور و راهکارهای بهبود این شرایط بررسی شد و همچنین درباره راهکارهای ارائه تسهیلات ارزی به بخش‌های تولید، صنعت و کشاورزی و دامداری که باید امسال رونق پیدا کند، بحث و تبادل نظر شد. وی ادامه داد: در این جلسه غیرعلنی بحث‌های خوبی انجام شد که در آینده نیز ادامه می‌یابد تا وضعیت اقتصادی کشور با ثبات شود.

.
در جلسه غیرعلنی مجلس چه گذشت؟
اما قاسم عزیزی عضو كميسيون برنامه و بودجه با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه غيرعلني گفت: وزير نفت در سخناني از افزايش صادرات نفت و درآمدهاي نفتي طي ماه جاري نسبت به مردادماه خبر داد. وی در گفت‌وگو‌ با ایسنا افزود: قاسمي همچنين اعلام کرد در صورت تامين اعتبار ۶۵ هزار ميليارد توماني تا پايان سال آينده ميزان برداشت از ميادين مشترك با قطر معادل طرف قطري خواهد شد به اين ترتيب درآمدهاي نفتي ايران به دليل اين افزايش برداشت، افزايش خواهد يافت. خبرگزاری مهر هم به نقل از یک نماینده مجلس نوشت که وزیر نفت در این جلسه از افزایش فروش روزانه نفت ایران به ۵/۱ میلیون بشکه‌ خبر داده و اعلام کرده که در فصل سرما فروش نفت ایران و به تبع آن درآمدهای ارزی باز هم افزایش می‌یابد.

.
هادی قوامی، نايب رييس كميسيون بودجه مجلس نیز گفت که در اين جلسه تفاهمي بين مجلس و دولت براي كاهش مشكلات اقتصادي انجام شد و پيش‌بيني شد كه وضعيت بازار ارز، فضاي توليد و كسب و كار و درآمدهاي كشور در شش ماه دوم سال نسبت به شش ماه اول سال بهبود يابد. وی در گفت‌وگو‌ با «ايسنا» افزود: در اين جلسه تاكيد شد كه به نوعي مسائل تحريم در حال رفع شدن است و وضعيت خوبي را در درآمدهاي ارزي و ايجاد منابع ديگر براي پروژه‌هاي عمراني خواهيم داشت.

پندار سیستم

.
تحقق ۱۰۰هزار میلیارد از درآمد بودجه
محمدعلی عبدالله زاده نیز درباره جلسه دیروز گفت: معاون برنامه ریزی و نظارت و راهبردی ریاست جمهوری در این جلسه گزارشی از وضعیت تحقق درآمدها و میزان هزینه‌های بودجه ۱۳۹۱ ارائه داد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو‌ با مهر افزود: براساس اظهارات بهروز مرادی، حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای بودجه ۹۱ قابل تحقق است. بر اساس این گزارش، سقف بودجه عمومی دولت در سال ۹۱ معادل ۱۷۰ هزار میلیارد تومان تصویب شده است.

.

تایید رسمی طرح ۲ درصد زیر قیمت بازار
سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: با اجرای طرح جدید مدیریت بازار ارز علاوه بر آنکه کنترل بانک مرکزی بر بازار ارز افزایش می‌یابد، قیمت انواع ارز شفاف‌تر و بازار از ثبات بیشتری برخوردار می‌شود.
شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگويي تلويزيوني با اشاره به اینکه قیمت مبنا در شبکه بانکی ۲ درصد کمتر از قیمت غیررسمی ارز است، گفت: عرضه‌کنندگان ارز در طرح جدید، بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، شرکت‌های تابع وزارت نفت و کلا آنهایی که مشمول بند ۲۷ قانون بودجه ۹۱ هستند، خواهند بود. حسینی گفت: متقاضیان ارز نیز وارد‌کنندگان کالا با اولویت‌های ۳ تا ۵ که گروه کالاهای تولیدی را شامل می‌شود، به همراه مسافران سفرهای خارجی هستند.

.
سخنگوی اقتصادی دولت افزود: به زودی بانک مرکزی بانک‌های عامل و شعب منتخب برای مبادله ارزی را معرفی خواهد کرد و صرافی‌ها هم می‌توانند در انتقال ارز با بانک‌های معین همکاری کنند. وزیر اقتصاد ادامه داد: علاوه بر این معاملات ارزی حتما در شبکه الکترونیکی و قابل ردگیری انجام می‌شود و کمیته‌ای با مسوولیت بانک مرکزی نیز به طور پیوسته شرایط بازار ارز را رصد خواهد کرد. حسینی اظهار امیدواری کرد: با اجرای طرح جدید از رانت ارزی جلوگیری شود و حتی الامکان نرخ ارز روند نزولی در پیش گیرد.

.
وزیر اقتصاد گفت: کمیته‌ای به مسوولیت بانک مرکزی و عضویت دستگاه‌های مرتبط تشکیل می‌شود تا بازار را پایش و رصد کنند و امیدواریم با راه‌اندازی این بازار از یک طرف از رانتی که ممکن است به وجود آید پیشگیری شود و اشراف بانک مرکزی بر بازار ارز بیشتر شود. حسینی افزود: افرادی هم هستند که نیاز واقعی به ارز دارند و باید بازار رسمی در دسترس داشته باشد که تلاش بانک مرکزی و دستگاه‌های مرتبط این است این طرح با موفقیت اجرا شود. وی درباره زمان اجرای این طرح اظهار کرد: از نظر دولت این کار می‌تواند از هر ساعتی که بانک مرکزی اراده کند عملی شود؛ اما در صحبتی که با آقای بهمنی ريیس کل بانک مرکزی داشتم، برداشتم این است که تا چند روز آینده این کار انجام می‌شود و بعید می‌دانم دیرتر از هفته آینده باشد.

.
نحوه کشف قیمت جدید
وزیر اقتصاد افزود: درباره روش کشف نرخ بازار غیررسمی باید گفت: این موضوع در بدو امر مهم است و در ادامه جریان اهمیت کمتری خواهد داشت. وی گفت: دو سه گزینه وجود دارد که یکی گرفتن آخرین معاملات روز قبل است دیگری اینکه به شیوه‌هایی همچون متوسط‌گیری و لحاظ کردن حجم معاملات نرخ مبنا را استخراج کنند و بانک مرکزی در تلاش است که بهترین گزینه را انتخاب کند، اما آنچه که مسلم است این است که به هر حال معاملات در همین بازار باتوجه به اینکه حجم عرضه‌ها و معاملات بزرگ بیشتر خواهد بود باید بتواند آن نرخ بازار غیر‌رسمی را پایین بیاورد. حسینی شکل‌گیری نرخ سوم ارز را رد کرد و گفت: ممکن است میان عمده فروشی و خرده‌فروشی ارز فاصله ایجاد شود؛ اما توزیع‌کننده نرخ سوم نخواهد بود.

.
حسینی افزود: بورس ارز یا راه‌اندازی معاملات گواهی ارزی به منظور ایجاد بازار شفاف در معاملات ارزی مطرح بود که در همین کمیته مورد تفاهم قرار گرفت، اما برخی دستگاه‌ها ملاحظاتی مطرح کردند که قرار شد این کار از بخش بانکی آغاز شود و این کار هم قطعی شده است که از نظر منطقی هم با طرح قبلی یعنی بورس ارز سازگاری دارد و این دو طرح در طول هم قرار دارند.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.