- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تشدید حضور پلیس در بازار ارز

رييس پليس آگاهي: با درخواست مسوولان اقدامات پليس در بازار ارز تشديد مي‌شود
مسوولان انتظامي و قضايي به دنبال تحولات تازه در بازار سكه و ارز با اعلام آمادگي نسبت به كمك‌رساني در راستاي جلوگيري از فعاليت «اخلال گران» در بازار ارز به تشريح بخشي از اقدامات خود در اين حوزه پرداختند.

.

در اين راستا رييس پليس آگاهي ناجا عنوان كرد كه بنا به درخواست مسوولان اقدامات پليس در بازار ارز شدت مي‌يابد. سردار حسن بتولي در گفت‌وگو با ايسنا، تصريح كرد: «در زمان حادشدن اوضاع بازار طلا و ارز، منطبق با درخواست‌هاي دولت و مقام‌هاي قضايي اقدامات خود در اين خصوص را تشديد مي‌كنيم.» وي با بيان اينكه اميدواريم كم كاري دلالان دلار و ارز در اين روزها ناشي از ترس از پليس باشد، گفت: «اما به نظر می‌رسد که اين‌گونه نيست، چرا كه در حال حاضر نيز اين خريد و فروش انجام مي‌شود، اما با قيمت بالا كه طبيعي است در اين شرايط عده‌اي احتياط كنند و با اين تصور كه ممكن است در آينده قيمت‌ها افت كند ارز خريد نكنند.»

.
ورود نهادهاي انتظامي و قضايي به عرصه ساماندهي بازار ارز و ياري رساني به نهادهاي اجرايي براي تنظيم اين بازار از زمستان سال گذشته شكل تازه‌اي به خود گرفت. بنابر گفته‌هاي مسوولان نيروي انتظامي، حضور پليس در اين بازار و كنترل معمول مسائل مرتبط با اين حوزه همواره وجود داشته است، اما تحت تاثير تحولات اخير در نرخ ارز اقدامات اين چنيني شدت يافته اند. در اين زمينه فرمانده سپاه پاسداران نيز سه روز قبل اعلام كرد كه براي شناسايي و دستگيري عوامل پشت پرده اخلال در بازار ارز وارد عمل خواهد شد.

.

نهادهاي انتظامي و قضايي قصد دارند با اين روش از تداوم نوسانات در بازار ارز جلوگيري كنند چنانكه در اين مسير از حمايت مسوولان دولتي و بانك مركزي نيز برخوردارند. به عنوان نمونه در دي ماه سال گذشته كه توجه رسانه‌ها به تحولات بازار ارز شدت پيدا كرده بود خبرگزاري فارس مصاحبه‌اي از يك مقام مسوول در بازار ارز منتشر كرد كه بر مبناي آن حضور «جدی‌تر» نیروی انتظامی در بازار ارز به منظور برخورد با دلالان خيابان فردوسي تاييد شد.

.

در آن هنگام مسوولان اقتصادي دولت ابراز اميدواري كردند كه نيروي‌هاي انتظامي و امنيتي بتوانند به موقع با اخلال گران بازار سكه و ارز برخورد كنند. در اين زمينه هشدار نسبت به وجود دلارهاي تقلبي در بازار نيز از ديگر مواردي بوده كه نيروي انتظامي و مسوولان بانك مركزي بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند تا اينكه شهرونداني را كه به هر ترتيب ممكن در پي خريد و فروش دلار هستند را به احتياط در اين زمينه دعوت كنند.

.
درخواست احمدي‌نژاد از سپاه
«یکی از مشکلات اقتصادی که پیش آمد مشکل ارز بود و بالاخره دشمن مسائلی را درست کرده بود، اما مقدار زیادی هم ناشی از آن بود که باندهای داخلی فقط برای اهداف سیاسی و اقتصادی وارد شدند.» اين عبارات بخشي از اظهارات محمود احمدي‌نژاد در مصاحبه تلويزيوني اخيرش بود كه در آن بر دغدغه دولت نسبت به «اخلال گران» در بازار ارز تاكيد شد.

.

چهره‌هاي دولتي كه در اين باره با جديت سخن مي‌گويند همواره عنوان داشته‌اند كه يكي از عمده‌ترين دلايل تحولات ناگهاني در اقتصاد كشور وجود گروه‌هايي بوده كه به قصد سودجويي يا با برنامه‌ريزي‌هاي كلان‌تر اقدام به اخلال در اين حوزه مي‌كنند. اين امر اگر چه مورد قبول برخي از نمايندگان مجلس واقع نشد و از جمله عبدالرضا مصری سخنگوی هیات ريیسه مجلس در واكنش به اظهارات رييس‌جمهور مدعي شد كه وجود «دست‌های پشت پرده‌ اخلال در بازار ارز» اثبات نشده است، اما وجود اخلال‌گران و دلالاني كه به نوسانات بازار ارز دامن مي‌زنند از سوي نهادهاي قضايي و انتظامي در دست بررسي قرار گرفت. اوایل همین هفته فرمانده سپاه در این باره گفت:

.

«به درخواست ريیس‌جمهور، سپاه در حال کمک به دولت برای پیدا کردن عوامل پشت پرده و جریانات مخل بازار سکه و ارز است. اقدامات اطلاعاتی در حال اجراست تا ریشه‌های این موارد کشف شود زیرا حتما دست‌هایی در کار است و عواملی چنین اقداماتی را انجام می‌دهند.»

.
فرمانده سپاه با بيان اين مطلب ابراز امیدواری کرد كه در آینده نزدیک اطلاعاتی به دست آید كه در اختيار رييس‌جمهور به منظور طرح در شورای عالی امنیت ملی قرار خواهد گرفت تا با مسببان اخلال در بازار سکه و ارز برخورد شود. وي تصريح كرده بود: «اینکه ارگان‌هایی به چنین اقداماتی در بازار سکه و ارز دست بزنند صحت ندارد.»

.
دستگاه قضايي براي برخورد منتظر اطلاعات است 
گذشته از اينها همان طور كه مقام‌هاي قضايي در نوسانات سال گذشته بازار سكه ارز به اظهار نظر پرداختند در روزهاي اخيز نيز ديدگاه‌هايي از سوي چهره‌هاي قضائي مطرح شده است.

.

اين امر در شرايطي صورت مي‌گيرد كه سال گذشته نيز شماري از دلالان و اخلال‌كنندگان در اين بازار بازداشت شدند و پرونده آنها در روند بررسي‌هاي قضايي افتاد. در اين زمينه حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي در نشست خبري اين هفته خود در مورد رسيدگي به پرونده مديران سايت مثقال به اتهام اخلال در بازار سكه و ارز نيز اظهاركرد: «اين افراد هنوز محاكمه نشده‌اند و پرونده در حال رسيدگي است.»

.

دادستان كل كشور همچنين در خصوص نحوه مواجهه دستگاه قضايي با تحولات اخير بازار سكه و ارز نيز گفت: «در صورتي که هر يک از دستگاه‌هاي اطلاعاتي يا نظارتي اطلاعاتي را مبني بر اخلال در بازار سکه و ارز به قوه قضائيه ارسال کنند دستگاه قضا يقينا با آنها با قاطعيت برخورد خواهد کرد.» وي با بيان اينكه اگر به اخلال‌گري در بازار ارز و سكه برسيم، ترديد نكنيد كه با قاطعيت برخورد خواهيم كرد، ادامه داد: «دو سه پرونده‌اي که از سوي دستگاه‌هاي نظارتي و اطلاعاتي به دستگاه قضا ارسال شده در حال رسيدگي هستند.»

.
دلالان شناسايي شدند
‎در ميانه اين اظهارنظرها، رييس پليس مبارزه با جرائم اقتصادي پليس آگاهي نيز اعلام كرد كه ماموران پليس با رصد بازار ارز، دلال‌ها را شناسايي كرده‌اند.‏ سرهنگ محمدرضا مقيمي با بيان اين مطلب اظهار کرد: «پليس براساس وظايف خود براي مقابله با اخلال در نظام اقتصادي و برخورد با جرائم آن، کار رصد بازار ارز را انجام مي‌دهد و مخلان و دلالان اين بازار را نيز شناسايي مي‌کند که تاكنون عمليات شناسايي خوبي انجام شده است.» وي با اشاره به حضور نامحسوس ماموران پليس در بازار عنوان كرد كه نيروهاي نامحسوس پليس «اقدامات لازم را براي جلوگيري از سودجويي و التهاب آفريني» در بازار انجام داده‌اند.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.