نرم افزارحسابداری صدگان

بورس ارز راه‌اندازی می‌شود یا نه؟

0 583

حسابداراپ

با وجود اینکه موضوع راه‌اندازی بورس ارز مدتی است مطرح شده و بسیاری از معامله‌گران هم در انتظار راه‌اندازی این بورس بودند، اما نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی در نشست شوراي گفت‌وگو از خارج شدن راه‌اندازي بورس ارز از دستور كار خبر داد و گفت:

.

طرح‌هاي مكملي در دولت مطرح شده كه با توجه به افزايش درآمد‌هاي ارزي نفتي شهريور نسبت به مرداد‌، اميدواري نسبت به نهايي شدن آنها وجود دارد و با اجراي اين طرح‌هاي مكمل، فعالان اقتصادي مي‌توانند به آينده اطمينان بيشتري داشته و نياز‌هاي خود را برطرف كنند.

.

وی در ادامه گفت: با اجراي اين طرح مشكل اصلي محدود‌ شدن عرضه‌ از سوي بانك مركزي در بازار ارز از بين مي‌رود. نهاوندیان با بيان اينكه در اين طرح نياز‌هاي ارزي اولويت‌هاي هشت‌گانه كالاها (اولويت‌هاي سوم تا دهم) كه پيش از اين متوقف شده بود، برطرف مي‌شود، گفت: نه تنها بلاتكليفي براي توليد‌كنندگان به پايان مي‌رسد، بلكه نياز‌هاي اصلي اين گروه‌ها تامين مي‌شود. البته در اين روز عضو شوراي عالي بورس راه‌اندازي بورس ارز را قطعي دانست و گفت: اين بازار متشكل به عنوان يكي از ساختارها و مكانيزم‌هاي مديريت بازار ارز به زودي راه‌اندازي مي‌شود.

.
در همین حال رییس اداره امور بورس‌ها از منتفی شدن راه‌اندازی بورس ارز ابزار بی‌اطلاعی کرد و گفت: دیروز نامه رسمی مبنی بر آماده بودن همه زیر ساخت‌ها به بانک مرکزی ارائه شد تا به عنوان متصدی اصلی تصمیم‌گیری کند.

.
محمود خواجه نصیری در ارتباط با اعلام ريیس اتاق بازرگانی ایران مبنی بر خارج شدن دستور راه‌اندازی بورس ارز اظهار كرد: از این تصمیم اطلاعی ندارم، ولی دیروز طی نامه رسمی به بانک مرکزی اعلام کردیم سازمان بورس و اوراق بهادار همه زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی بورس ارز را آماده کرده تا به محض اعلام بانک مرکزی، در فاصله کوتاهی معاملات آن انجام شود.

.
وی ادامه داد: بنابراین با توجه به اینکه ريیس کل بانک مرکزی متصدی راه‌اندازی بورس ارز است و می‌تواند تصمیم‌گیری کند، هر زمانی که بانک مرکزی صلاح بداند، سازمان بورس به وظایف خود عمل خواهد کرد.

.
البته برخی از فعالان اقتصادی معتقدند؛ بورس ارز از فرصت‌هاي غيرمنطقي كه براي تعداد محدودي وجود دارد، جلوگيري كرده و به سمت منطقي‌سازي قيمت‌‌ها خواهد رفت. 

.
مصطفي نتاج مدير عامل موسسه مالي و اعتباري مهر در این باره می‌گوید: كاركرد بورس منطقي‌سازي نرخ خريد و فروش است و موجب مي‌شود اقتصاد به سمت واقعي‌شدن پيش برود، البته راه‌اندازي بورس ارز در حالی می‌تواند مشکلات را کاهش دهد که عرضه‌کننده اصلی دولت نباشد و همه فعالان ارز در آن حضور پيدا كنند و همه به اطلاعات يكسان دسترسي داشته باشند.

.
وی در ادامه می گوید: لازم است زمينه‌اي فراهم كنيم كه همه ارز‌هايي كه توسط كل كشور تامين شده و به دست مي‌‌آيد در بورس عرضه شود و متقاضيان ارز مورد نياز خود را از اين بازار تهيه كنند. وی با تاكيد بر اين‌‌كه بايد تعيين نرخ و قيمت‌گذاري ارز حذف شود، گفت: پس از راه‌اندازي بورس ارز لازم است كه ارز‌هاي سهميه‌‌اي به حداقل برسد زيرا مجددا همان اتفاق گذشته رخ مي‌دهد.

.
این کارشناس معتقد است؛ اگر قرار باشد بورس ارز همراه با دخالت‌هاي مقطعي تشكيل شود تنها نهادي ايجاد خواهد شد كه هزينه‌ها را افزايش داده است، اما اگر به درستي و معقولانه در اين بازار حركت كنيم، ضمن جلوگيري از رانت‌هاي غيرمنطقي موجب مي‌شود كه افرادي از درآمد‌هاي نجومي دور شوند و همه امكان استفاده از اين بازار را داشته باشند.

پندار سیستم

.
مدير عامل موسسه مالي و اعتباري مهر در مورد بورس آتي ارز هم معتقد است؛ خوشبختانه راه‌اندازي بورس كالا و آتي زمينه‌ مقدماتي را براي ديگر عرضه‌ها فراهم كرده است و اگر ارز در بورس فعال شود، ارز آتي نيز به دنبال آن راه‌اندازي خواهد شد، اما در هر صورت بايد اجازه دهيم بورس ارز به بلوغ خود برسد و در مسير واقعي فعاليت كند.
.
سكه در كمين دلار
نوسانات بازار ارز و نقدي سكه در شرايطي ديروز ادامه داشت كه تاييد و تكذيب اخبار و گزارش‌هاي مربوط به تزريق و عرضه دلار به بازار مهمترين فاكتوري بود كه به صورت گاه و بيگاه روي تغييرات بازار آتي سكه تاثير گذاشت.

.
كارشناسان بر اين باورند انتشار خبري پيرامون اينكه «بورس ارز از دستور كار خارج شده است» باعث شد در همان ساعات ابتدايي صبح، روند قيمت‌ها با افزايش محسوسي رو به رو شود. البته برخي اخبار پيرامون «ديدار جليلي و اشتون در استانبول روز سه شنبه»، «از سرگيري پرداخت ارز به گروه‌هاي ۸ گانه» و «تكذيب توقف پرداخت ارز واردات كالا» از ديگر پارامترهايي بودند كه روي روند دادوستدها و افت و خيز قيمت‌ها تاثيرگذار بود. 

.
احمد بيات يكي از كارشناسان بازار آتي با بيان اينكه قيمت سكه در شرايط كنوني با وجود افزايش همچنان زير ارزش ذاتي معامله مي‌شود، بر اين باور است ارزش ذاتی سکه با احتساب اونس ۱۷۷۱ دلاری و دلار ۲۵۰۰ تومانی بدون احتساب مالیات و حق ضرب به بالاي يك ميليون تومان مي‌رسد. (اين در شرايطي است كه تا عصر روز گذشته سكه در بازار آزاد تهران با قيمت ۹۵۷ و۹۵۸ هزار تومان دادوستد مي‌شد.)

.
بيات در ادامه با بيان اينكه قيمت سكه در سررسيدهاي دور همچون آذرماه همچنان زير ارزش ذاتي معامله مي‌شود، بر اين باور است كه بازار به اين شرايط عادت كرده و بيشترين دليلي كه روي اين عادت نقش داشته ترس معامله‌گران از تزريق و عرضه دلار به بازار بوده كه باعث شده تصميم اغلب سرمايه‌گذاران با ترديد و احتياط رو به رو شود.

.

اين كارشناس بازار آتي با اشاره به اينكه اگر قيمت دلار طي چند روز آينده تثبيت شود و نوسانات در اين بازار به سطح پايين تري برسد قيمت سكه با افزايش رو به رو خواهد شد، افزود: عدم اطميناني كه در شرايط فعلي در بازار وجود دارد مانع از تحركات مثبت ادامه دار و قابل توجه قيمتي شده و همه به نوعي منتظر مشخص شدن تكليف وضعيت ارز و قيمت دلار هستند.

.

بيات به افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني نيز اشاره اما بر اين موضوع تاكيد كرد كه وزنه تاثيرپذيري فاكتورهاي داخلي همواره از پارامترهاي خارجي بيشتر است به همين دليل نگاه بيشتر سرمايه‌گذاران در روزهاي آينده معطوف به سياست‌هاي دولت در قبال بازار ارز و از سويي تصميمات بانك مركزي در قبال گمانه زني‌هاي پيرامون راه اندازي بورس ارز هستند.

.

براساس تازه‌ترين اطلاعيه بورس كالاي ايران، حداقل تغيير قيمت سفارش قرارداد آتي سكه از ۱۰۰ تومان به ۵۰۰ تومان افزايش يافت كه به نظر مي‌رسد اين ابلاغيه از يكم مهرماه اجرايي مي‌شود؛ همچنين روند قيمت‌ها در سررسيد نزديك مهرماه افزايشي بود؛ اما در سررسيدهاي دورتر تا حدودي نوساني بود.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.