- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بازگشت بورس به مدار رشد

توصيه‌هاي تحليلگران به سهامداران
بورس تهران دیروز پس از استراحتی یک روزه بار دیگر به مدار رشد بازگشت، تا جایی که شاخص این بازار با ۲۵۳ واحد رشد؛ یعنی معادل ۹۶/۰ درصد افزایش در سطح ۲۶ هزار و ۴۷۰ واحدی جا خوش کرد.

.

در پی رشد دیروز دماسنج بازار سهام، بازدهی بورس از ابتدای سال‌جاری تاکنون به ۱/۲ درصد بالغ شد؛ اما در این شرایط تحلیلگران خبره بازار به سرمایه‌گذاران حقیقی توصیه کرده‌اند که با سناريوهاي محتاطانه و محافظه‌كارانه در بازار عمل كنند. هر چند به اعتقاد آنها، بخشي از رشد كنوني بازار به دلايل بدبینی‌‌هاي گذشته منطقي است و قيمت‌ها هنوز حبابي نيست.

.

جنب پل حافظ
بازگشت بازار سهام به مدار رشد
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته همچون هفته قبل پس‌از يك روز منفي، بار دیگر به مدار رشد بازگشت.
در بازار دیروز شاخص کل نزدیک به یک درصد دیگر رشد کرد، در این میان ارزش معاملات هم به مدد معاملات بلوکی به مرز ۱۱۸میلیارد تومان رسید كه می‌تواند نشانه‌ای از بازگشت نقدینگی به بازار سهام باشد.

.
در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات مهم سیاسی شاهد اعلام ناگهانی سفر دکتر جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به ترکیه بودند. در این سفر جلیلی در کنار دیدار با کاترین اشتون كميسر سیاست خارجی اتحاديه اروپا، دیدارهایي را نیز با مسوولان ترک خواهد داشت. کارشناسان امیدوارند این دیدار بتواند راه را براي دیدارهای گروه ۱+۵ با تهران که اینک متوقف شده است، بگشاید.

.
بورس ارز از دستور كار خارج شد
در همین حال دیروز وضعیت بازار ارز و طلا نیز پیش روی معامله‌گران قرار داشت که در این بخش اعلام عدم راه‌اندازی بورس ارز نکته جالب توجه بود. دیروز ريیس اتاق بازرگانی ایران گفت: راه‌اندازی بورس ارز از دستور کار خارج شده است.محمد نهاوندیان بعد از جلسه شورای گفت‌‌وگو در جمع خبرنگاران گفت: بورس ارز از دستور کار بانک مرکزی خارج شد و در اولویت‌های بعدی قرار گرفته است.وی ادامه داد: طی چند روز آینده عرضه ارز افزایش پیدا می‌کند، این امر در شرایطی است که راه‌اندازی بورس ارز می‌توانست روند تخصیص ارز به متقاضیان و نرخ فروش ارز شرکت‌ها را شفاف کرده و راه سود‌جویی‌ها را ببندد.

.
در بازار دیروز رشد پیوسته بازار زمینه ساز توجه مدیران بازار به عرضه‌های اولیه را فراهم آورده است. هر چند در این بخش کارشناسان هرگونه عرضه بیش از اندازه سهام از جمله عرضه پرتعداد شرکت‌هایي نظیر هلدینگ خلیج فارس را برای بازار نامناسب ارزیابی می‌کنند، اما تاکید دارند در صورت عرضه محدود سهام بازار می‌تواند رونق بیشتر و ورود نقدینگی جدید را تجربه کند. در حال حاضر به نظر می‌رسد فرابورس عرضه حداقل سه شرکت و بورس اوراق بهادار نیز عرضه ۲شرکت را در دستور کار خود دارد.

.
دیروز مدیر پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اعلام بررسی پذیرش شرکت‌های جدید برای ورود به بازار سهام، از عرضه نخستین بار سهام دو شرکت هلدینگ خلیج فارس و سیمان آبیک در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
اسماعیل درگاهی در گفت‌وگو‌ با مهر اعلام کرد: هم اکنون عملیات آماده سازی واگذاری شرکت هلدینگ خلیج فارس از طریق بورس به اتمام رسیده و به زودی پنج درصد از سهام این شرکت ۲۴ هزار و ۶۲۸ میلیارد تومانی از طریق بازار دوم بورس تهران به عموم متقاضیان سهام عرضه خواهد شد.

.
وی با بیان اینکه عرضه اولیه سهام هلدینگ خلیج فارس به محض انتشار گزارش‌های مالی اصلی و تلفیقی سال مالی اخیر آن در چند روز آینده کلید خواهد خورد، عنوان کرد: این هلدینگ با برخورداری از ۱۳ شرکت فعال در صنعت پتروشیمی و صنایع وابسته به آن دارای ساختاری متفاوت با سایر شرکت‌های بورسی بوده و از این‌رو، فرآیند گزارشگری اطلاعات مالی آن باید با دستورالعمل افشای اطلاعات در بازار سهام تطبیق داده شود.
این مقام مسوول با پیش‌بینی انتشار گزارش‌های مالی هلدینگ خلیج فارس از هفته آینده، اظهار داشت: هم‌اکنون بررسی گزارش‌های مالی این شرکت از سوی حسابرس مستقل مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

.
خروج ايران‌خودرو از پارسيان كليد خورد 
دیروز در گروه خودرویی هم شایعات موجود در مورد فروش سهام بانک پارسیان توسط گروه ایران‌خودرو با تایید رسمی همراه شد. دیروز معاون اقتصادی ایران خودرو از عرضه سهام بلوکی۳۳/۷۶ درصدی سهام بانک پارسیان خبر داد.
به گزارش بورس۲۴، علی مهری افزود: تعداد سهام گروه صنعتی ایران خودرو بالغ بر چهار میلیون و ۴۰۰ هزار سهم معادل ۳۳/۷۶ درصد سهام بانک پارسیان است.

.
وی اظهار کرد: باتوجه به تعداد و درصد سهام حداقل سه کرسی هیات مدیره و در مواردی نیز با توجه به ترکیب سهامداران حاضر در مجمع و هماهنگی سایر سهامداران، چهار کرسی هیات مدیره در اختیار دارنده سهام مذکور قرار می‌گیرد.او با اشاره به مبادله موافقت‌نامه فروش سهام با یک خریدار اظهار کرد: پس از آماده‌سازی سهام و رفع موانع عرضه و نیز تجمیع کدهای سهامداری مختلف گروه، نسبت به آگهی عرضه سهام از طریق بورس تا ۱۵ مهرماه سال جاری اقدام خواهد شد.

.
در همین رابطه امیرحمزه مالمیر درگفت‌وگو با فارس، در برابر این سوال‌ ‌که با توجه به قطعی شدن تصمیم ایران خودرو برای فروش بلوک ۷۶/۳۳ درصدی بانک پارسیان (که ديروز از سوی معاون اقتصادی ایران خودرو تایید و اعلام شد)، آیا نماد این شرکت به دلیل اثر سودآوری بسته می‌شود یا خیر؟ اظهار داشت: فعلا خیر. چرا که پیش از این هم یکی دو بار بحث فروش این بلوک توسط ایران خودرو مطرح شده بود، اما به دلایلی انجام نشد.

.
در همین حال وضعیت نامناسب صنعت خودرو دیروز نیز در رسانه‌ها منعکس بود.
دبیر انجمن خودروسازان ایران از اقدام نکردن سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای ابلاغ قیمت‌های جدید برخی محصولات پارس خودرو انتقاد کرد.
احمد نعمت‌بخش اظهار کرد: شرکت پارس خودرو از بیستم اردیبهشت ماه امسال در مکاتباتی با سازمان حمایت درخواست افزایش قیمت برخی محصولاتش را ارسال کرده است.

.
وی ادامه داد: در نهایت در جلسه کمیته قیمت‌گذاری خودرو در ۲۵ مرداد ماه به دلیل وجود نقص در برخی اطلاعات شرکت پارس خودرو، این کمیته موافقت کرد که در تاریخ ۲۸ مرداد شرکت پارس خودرو این اطلاعات را ارائه و پس از آن قیمت‌های جدید برخی محصولات این شرکت اعلام و ابلاغ شود.
دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: در این شرایط با وجود گذشت حدود یک ماه از آن زمان تاکنون این وعده محقق نشده و سازمان حمایت از ابلاغ قیمت‌های جدید برخی محصولات پارس خودرو خودداری کرده است.

.
وی اظهار کرد: در حال حاضر تولید برخی محصولات شرکت پارس خودرو از جمله وانت پیکاپ و تندر۹۰ با قیمت‌های فعلی ضررده شده است و از آن سو نیز با وجود اعلام قیمت‌های جدید خودروهای تیانا و قشقایی از سوی این شرکت، این قیمت‌ها هنوز در سامانه ۱۲۴ ثبت و اعلام رسمی نشده است. همچنین انتشار آمار جدید در مورد تولید خودرو در کشور نشان از تداوم افت تولید داشت. طبق این آمار، تولید خودرو درمردادماه امسال ۴/۴۳ درصد و در مجموع پنج ماهه امسال ۳۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.در مرداد امسال در مجموع ۵۷ هزار و ۱۱۰ دستگاه خودروی سواری تولید شده که در مقایسه با مرداد سال قبل ۴۲ درصد و نسبت به تیرماه امسال ۱۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.در پنج ماهه امسال در مجموع ۳۵۰ هزار و ۷۰۳ دستگاه خودرو سواری در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶/۳۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

.
مرداد‌ماه امسال مجموع تولید خودرو سواری در گروه صنعتی ایران خودرو ۲۵ هزار و ۵۵۹ دستگاه بوده که نسبت به مرداد سال قبل ۵/۳۶ درصد و نسبت به تیرماه امسال ۳۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در این ماه مجموع تولید سواری در گروه خودروسازی سایپا نیز ۱۴ هزار و ۷۳۵ دستگاه بوده که نسبت به مرداد سال قبل ۷/۵۱ درصد و نسبت به تیرماه امسال ۱۳ درصد کاهش داشته است.

.
طبق آمار انجمن خودروسازان ایران، شرکت‌های خودروسازان بم، تاپکو، بن‌رو، زاگرس خودرو و سناباد خودرو توس و مرتب در مرداد ماه امسال تولید نداشته‌اند. در مرداد ماه امسال خودروسازی راین ۳۸ دستگاه خودرو سواری تولید کرده که نسبت به مرداد سال قبل ۴/۷۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.
در گروه خودرویی دیروز نماد ایران خودرو شاهد یک معامله بلوکی بود که این معامله احتمالا توسط سرمایه‌گذاری رنا و با هدف تجمیع سهام این شرکت در ایران خودرو انجام شده است.

.
بانك ملت ساختمان مي‌فروشد 
در بازار دیروز و در گروه بانکی معاون مدیرعامل در امور سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بانک ملت از شروع پیش‌فروش پروژه‌های ساختمانی بزرگ این بانک از نیمه دوم سال جاری خبر داد.
به گزارش ایسنا، حبیب الله بوربور با بیان این نکته که بانک ملت چند پروژه بزرگ ساختمانی در تهران در دست ساخت دارد، افزود: این پروژه‌ها از لحاظ اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است و ارزش افزوده زیادی برای بانک در پی خواهد داشت.

.
وی با تاکید بر این نکته که برخی از این پروژه‌ها بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع زیربنا دارند یادآور شد: پروژه‌های اتوبانک در خیابان شریعتی، لتمال کن در انتهای بزرگراه همت، الهیه در منطقه الهیه، جمشیدیه در حوالی پارک جمشیدیه و شهاب در خیابان استاد معین تهران از مهم‌ترین این پروژه‌ها هستند.بوربورپیش‌بینی کرد که این پروژه‌ها سود قابل توجهی را نصیب بانک ملت و سهامداران آن خواهد کرد و ارزش افزوده مطلوبی را نیز برای پیش خریداران به همراه خواهد داشت.

.
درگروه سیمانی نیز دیروز شایعات در مورد تغییر قریب الوقوع قیمت سیمان به تشکیل صف خرید در نمادهای سیمانی و هلدینگی‌های سیمانی منجر شد. دیروز نماد‌های سرمایه‌گذاری دارای سهام سیمانی نیز بهبود شرایط معاملاتی را تجربه کردند. شرکت‌های غدیر،گروه توسعه ملی و سرمایه‌گذاری ملی و امید بیشترین سهام سیمانی مرغوب را در خود دارند.
در گروه ساختمانی دیروز اعلام شد، دو بلوک ۹/۴ درصدی سهام شرکت آ‌س‌پ متعلق به شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور از طریق بازار فرابورس عرضه می‌شود.

.
تعداد سهام مورد عرضه هر بلوک شرکت آ س پ ۹میلیون و ۸۰۰ هزار سهم معادل بلوک ۹/۴ درصدی سهام این شرکت است و قیمت پایه هر سهم آن ۴ هزار و ۸۰۰ ریال و ارزش کل هر بلوک آن ۴۷ میلیارد و ۴۰ میلیون ریال تعیین شده است.

.
همچنین امروز دو بلوک ۹/۴ درصدی سهام شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه متعلق به شرکت بین المللی توسعه ساختمان در بازار فرابورس با شرایط نقد عرضه می‌شود. تعداد سهام هر بلوک باغمیشه ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار سهم به قیمت هر سهم ۳ هزار و ۵۰۰ ریال و قیمت پایه کل ۱۳۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است.

.
عرضه‌ها به صورت یکجا و در بازار اول فرابورس و با شرایط نقد است. همچنین کارگزار عرضه کننده کارگزاری کارآمد است.در گروه فلزی و معدنی دیروز دو نماد توسعه معادن روی و کالسیمین شاهد جابه‌جا‌یی بلوکی درون گروه توسعه معادن روی بودند. این معاملات احتمالا از سوی شرکت تجلی سامانه برنامه‌ریزی شده بود. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص با ۹/۲۵۳ واحد رشد به ۲۶هزار و ۴۷۰واحد رسید. از۲۳۲نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۷۹نماد با کاهش قیمت و ۱۴۹نماد با رشد ارزش همراه شدند، ضمن اينكه مابقي نمادها هم بدون تغيير روز معاملاتي خود را سپري كردند.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.