نرم افزارحسابداری صدگان

افزايش قيمت سكه در بازار آتي طي هفته گذشته به بيش از ۳ درصد رسيد

0 673

حسابداراپ

به يكباره، بازار رنگ عوض كرد

تغييرات طلاي جهاني و ادامه هيجان بازار ارز؛ عوامل تحريك قيمت‌ها
در حالي كه بازار سكه و ارز داخلي با آرامش دنبال مي‌شود افزايش قيمت طلاي جهاني باعث شد دادوستد قراردادهاي آتي سكه در روز پنج‌شنبه هفته گذشته با تحركات خاصي ادامه پيدا كند، به طوري كه سكه نزديك ۳ درصد گران شد و حجم و ارزش مبادلات به رقم قابل توجهي رسيد. 



طلا به بالاترين قيمت از ماه مارس تاكنون رسيد

قيمت طلا روز چهارشنبه به سطحي رسيد كه از ماه مارس تاكنون بي سابقه بود؛ قيمت يك هزار و ۶۷۳ دلاري هر اونس طلا در شرايطي كه مهم‌ترين موضوع مطرح شده در روزهاي اخير، بیانیه كميته مركزي بانك‌هاي مركزي ايالات‌متحده (FOMC) در روز چهارشنبه بود روز جمعه با نوسان رو به پاييني دنبال شد. تحليل‌ها حاكي از آن است كه سطوح قيمت‌ها شايد در روز پاياني هفته پشت سر گذاشته شده در همان محدوده باقي بماند؛ اما كاهش دوباره غير‌محتمل نيست. 

.
البته انتشار برخي شاخص‌هاي هفتگي در ايالات‌متحده همچون شاخص بيكاري و تعداد خانه‌هاي خريداري شده روي افت قيمت دلار تاثيرگذار بود، اين در شرايطي است كه ارزش يورو در برابر دلار طي چند ماه گذشته به بالاترين سطح ممكن رسيد. براساس گفته تحليلگران، آنچه در شرايط كنوني بيشترين تاثير را روي بازارهاي طلا دارد، تصميم بانك‌هاي مركزي جهان در خصوص تدابير جديد و اعلام سياست‌هاي پولي براي تحريك در بازارها بوده است.

.

در چين برخي اخبار حاكي از آن است كه انتشار شاخص‌هاي اقتصادي و چشم‌انداز كاهشي از بهبود وضعيت اقتصاد زمزمه‌هايي را مبني بر تاكيد دولت بر تسريع در سياست‌هاي محرك پولي و دور جديدي از بسته‌هاي جديدي حمايتي در سه ماهه چهارم سال جاري ميلادي به دنبال داشته است. در اروپا اگر چه رهبران آلمان، فرانسه و يونان و گروه سه‌گانه نظارت بر بازپرداخت وام‌ها و تسهيلات اعطا شده به يونان (تروئيكا) دور هم جمع شده‌اند تا تازه‌ترين راه‌حل‌هاي ممكن را بررسي كنند؛ اما گمانه‌زني‌ها حاكي از آن است كه قلب بحران بدهي اروپا با وجود تمامي رويكردهاي فشار، با ضربان كندي در شرايط نگران كننده‌اي به سر مي‌برد.

.

گزارش‌هاي اخير از وضعيت اقتصاد ايتاليا و گزارش‌هاي مربوط به ميزان بازدهي اوراق قرضه اسپانيا روي ارزش يورو و روند مبادلات در بازارهاي مالي و كالايي اروپا تاثيرگذار بودند. با اين اوصاف رهبران اروپايي هنوز در تلاش براي مهار بحران بدهي‌ها هستند.
افزايش سطح خريد توسط صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در اروپا و نزديك شدن به سطح تقاضاي خرده فروشي در چين و هند از جمله مواردي است كه برخي را نسبت به گرفتن موقعيت‌هاي خريد در بازار ترغيب كرده، اما نبايد از ياد برد كه تغييرات بازار طلاي جهاني موقتي است و در عين حال كه افزايش قيمت‌ها دور از انتظار نيست كاهش قيمت‌ها هم محتمل است. 

.
آرامش بازار داخلي تا پنج شنبه دوام آورد؟
بازار داخلي طي هفته گذشته به دليل تعطيلات عيد فطر و از سويي در پيش رو بودن اجلاس تهران با آرامش خاصي دنبال شد اين در حالي بود كه روز پنج شنبه هفته سپري شده، روند مبادلات بازار ارز و سكه با تحركات مثبتي همه را هيجان زده كرد. افزايش قيمت سكه و رسيدن به سطح ۸۳۰ هزار تومان و از سويي رسيدن قيمت دلار به مرز ۲ هزار و ۱۷۰ تومان بيشتر بازارها را تحت‌تاثير قرار داد. كارشناسان مهم‌ترين عاملي را كه باعث شده بازار شاهد تحركات مثبت قيمتي باشد تغييرات قيمت طلاي جهاني دانستند؛ به باور آنان بخش عمده‌اي از اين افزايش قيمت به دليل دورنماي مثبت از قيمت طلا در جهان است.

.

البته شايعات و گمانه‌زني‌هاي سياسي به عنوان فاكتورهاي رواني همواره بخشي از تغييرات را ایجاد کرده است. اخبار مربوط به مذاكرات ايران و آژانس در وين و تحولات منطقه باعث شده همچنان سرمايه‌گذاران نسبت به روزهاي بعد در انتظار باشند. تدابير بانك مركزي در خصوص تامين تقاضاي ارز مورد نياز و موكول شدن اين تصميمات به بعد از راه اندازي بورس ارز، يكي از موضوعاتي است كه حركت بازار را كج‌دار و‌مريز كرده. تحليلگران معتقدند فرصت نزديك دو ماه تا زمان تحويل سكه‌هاي ۸ ماهه مي‌تواند شرايط را براي اصلاح قيمت‌ها و متناسب شدن آن با بازار طلاي جهاني و بازار ارز داخلي فراهم كند. 

.
ارزش بازار در هفته نيمه تعطيل۲ تريليون ريال
روند قيمت‌ها در بازار قراردادهاي آتي سكه متناسب با تغييرات بازار نقدي و آرامش بازار طلاي جهاني در هفته گذشته با نوسان زير يك درصد پی گرفته شد، البته اين دامنه نوسان اندك تنها تا روز پنج شنبه دوام آورد و با افزايش قيمت طلاي جهاني و افت و خيز قيمت دلار، اين دامنه نوسان به بيش از ۳ درصد هم رسيد و براي اولين بار طي پنج ماه اخير ارزش مبادلات در روز پاياني هفته (معمولا در روزهاي پنج شنبه آخر هر هفته به دليل طبيعت بازار، حجم و ارزش مبادلات زير ۳۰ ميليارد تومان بوده است) به بيش از ۵۰ ميليارد تومان رسيد.

.

پندار سیستم

افزايش موقعيت‌هاي خريد در سررسيدهاي نزديك همچون شهريور و مهرماه كه از چند روز قبل در بازار آغاز شده بود در روز پنج‌شنبه به اوج رسيد و حتي برخي بر اين باورند با توجه به پارامترهاي سياسي ادامه تحركات مثبت قيمتي دور از انتظار نخواهد بود. البته برخي تاكيد مي‌كنند در سررسيدهاي نزديك به دليل اختلاف اندك قيمت با بازار نقدي شرايط براي خريد بهتر است؛ اما به دليل اختلاف زياد قيمت سكه در سررسيدهاي دور با بازار نقدي، گرفتن موقعيت‌هاي خريد بايد با احتياط سرمايه‌گذاران همراه باشد. برخي با اشاره به تحركات مثبت قيمتي و احتمال دور جديدي از خريدها در هفته پيش رو احتمال مي‌دهند قيمت‌ها با افزايش محسوسي دنبال شود؛ اما در هر صورت با توجه به اجلاس سران، تغييرات عمده‌اي پيش بيني نمي‌شود. 

.
در مجموع در بازار طي هفته گذشته تعداد ۲۸ هزار و ۸۷۴ قرارداد به ارزش ۲ تريليون و ۱۹۳ ميليارد و ۶۵۸ ميليون و ۸۹۲ هزار ريال معامله شد كه نسبت به هفته‌هاي قبل كاهش محسوسي داشت كه البته با توجه به تعطيلات اخير طبيعي است. براي سررسيدهاي شهريورماه ۱۵ هزار و ۷۹۶ قرارداد به ارزش يك تريليون و ۲۷ ميليارد و ۵۲۰ ميليون و ۳۳۲ هزار ريال، سررسيدهاي مهرماه ۴۷۹ قرارداد به ارزش ۴۰ ميليارد و ۸۶۲ ميليون و ۳۴۰ هزار ريال، سررسيدهاي آبان‌ماه ۱۱ هزار و ۱۳۵ قرارداد به ارزش ۹۹۱ ميليارد و ۱۲۱ ميليون و ۸۴۰ هزار ريال و سررسيدهاي آذرماه يك هزار و ۴۶۴ قرارداد به ارزش ۱۳۴ ميليارد و ۱۵۴ ميليون و ۳۸۰ هزار ريال دادوستد شد. روند قيمت‌ها نيز در حالي كه تا پايان روز چهارشنبه تغيير محسوسي را شاهد نبود در روز پنج شنبه نسبت به روز شنبه شاهد افزايش قابل‌توجهي بود؛ به طوري كه سكه سررسيد شهريورماه ۲۴ هزار و ۴۷۱ تومان (۰۳/۳ درصد)، سررسيد مهرماه ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان (۰۳/۳ درصد)، سررسيد آبان‌ماه ۲۳ هزار و ۲۹۰ تومان (۶۴/۲ درصد) و سررسيد آذرماه ۲۳ هزار و ۳۸۲ تومان ( ۵۸/۲ درصد) افزايش يافت.

.

.

چرا طلا گران شد؟

تغييرات طلا در دو روز پاياني هفته گذشته، افزايش بالايي را تجربه كرد كه مهم‌ترين دليل اين وضعيت، گمانه‌زني‌ها پيرامون سياست‌هاي پولي از سوي فدرال رزرو است.
به گزارش بلومبرگ، شرايط كنوني مي‌تواند فرصت مناسبي براي معامله‌گران در جهت خريد طلا باشد. براساس گزارش‌هاي منتشر شده، بیانیه روز چهارشنبه فدرال رزرو بيشتر پيرامون جزئيات اجراي دور سوم سياست‌هاي تزريق نقدينگي و سياست‌هاي پولي جديد معروف به QE3 گذشت و شايد همين يكي از عوامل اصلي تغييرات مثبت قيمت طلا در دو روز پاياني هفته گذشته باشد. به باور تحليلگران، بیانیه FOMC به نفع سياست‌گذاران بوده است؛ زيرا تاكيد شده براي تقويت رشد اقتصادي و گسترش اين وضعيت، اجراي سياست‌هاي پولي تحريك‌دهنده لازم‌الاجرا است.

.

به نظر مي‌رسد اقدامات بيشتر كميته مركزي بازار آزاد در جهت عدم اطمينان نسبت به نشانه‌هاي بهبود قابل‌توجه و پايدار در داده‌هاي اقتصادي باشد. اگرچه روز چهارشنبه تقاضاي سرمايه‌گذاري مطمئن و امن براي دو كالاي طلا و نقره بيش از پيش تقويت شد؛ اما صحبت‌هاي ميت رامني كانديداي رياست‌جمهوري در ايالات‌متحده در رابطه با فدرال رزرو و تاكيد بر حفظ ثبات پولي توسط اين كميته، اخبار را تحت‌تاثير قرار داد. جلسه بعدي كميته FOMC روزهاي ۱۲ و ۱۳ سپتامبر برگزار مي‌شود كه به احتمال قوي ارائه جزئيات بيشتر در تشريح سياست‌هاي پولي ايالات‌متحده را در دستور كار قرار خواهد داد.

.

كارشناسان بر اين باورند با توجه به تصميم‌هاي مختلف از سوي بانك‌هاي مركزي جهان كه در راستاي حفظ و تقويت رشد اقتصادي جهان صورت مي‌گيرد سيگنال‌هاي بازار، نشان‌دهنده صعود قيمت طلا در بلندمدت است. كاهش ارزش پول و سرعت بخشيدن به افزايش تورم در بسياري از كشورها باعث شده جذابيت طلا بيش از پيش براي سرمايه‌گذاران آشكار شود.

.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.