نرم افزارحسابداری صدگان

افت و خیز قیمت‌ها در اولین روزکاری بازار داخلی

0 627

حسابداراپ

بازار روز گذشته به عنوان اولین روز کاری پس از تعطیلات برگزاری اجلاس سران کشورهای غیر متعهد در تهران، روز پر نوسانی را به خود دید. قیمت دلار در حالی در ساعاتی از معاملات روز تا ۲۱۷۰ تومان افت کرد که قیمت سکه در پی بالارفتن قیمت طلا در بازارهای بین المللی با افزایش روبه‌رو بود.

.

در چهارراه استانبول قیمت سکه ۸۴۰ هزار تومان هم اعلام شد.در اولین روز کاری پس از تقریبا دو هفته بازار غیرمتمرکز، به گفته برخی فعالان بازار، تا بعدازظهر دیروز هنوز بازار روند منطقی به خود نگرفته بود. 

.
برخی اظهارنظرها که صحت و سقم آنها هنوز در ابهام است، موجب شد تا قیمت دلار به سرعت در مسیر کاهشی قرار گیرد. با افزایش مجدد قیمت دلار برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد تغییر یافتن دستوری قیمت ارز در بازار با تردید مواجه شد.

.

روز گذشته دو خبر به نقل از رییس کل بانک مرکزی در مورد تغییر یافتن قیمت ارز از سوی دو خبرگزاری مطرح کشور منتشر شد که در یکی خبر از کاهش قیمت ارز تا۱۵۰۰ تومان داده شده بود و در دیگری خبر افزایش قیمت رسمی ارز به ۱۵۰۰ تومان گزارش شده بود. در عین حال به نقل از رییس کل هم اعلام شده بود که قیمت ارز مرجع تغییر نخواهد یافت و هم گفته شده بود که از رانت خواری در بازار ارز جلوگیری می‌شود و نباید برخی با قیمت مرجع ۱۲۲۶ تومانی ارز دولتی بگیرند و کالا را به نرخ بالای ۲۰۰۰ تومان بفروشند. که به نوعی از اهتمام بانک مرکزی برای کاستن از فاصله قیمت ارز مرجع و ارز بازار آزاد خبر می‌داد.

.

ضمن آنکه از قول وی گفته شده بود که راه افتادن بازار بورس ارز قیمت جدیدی برای ارز مرجع تعیین می‌کند. اینکه هر دو خبرگزاری سخنان وی را به طور شفاف منتشر نکرده بودند موجب شد تا درساعات اول قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار بگیرد و در ادامه بازار قدری از کاهش قیمت‌ها جبران شود.
البته رییس کل بانک مرکزی روز جمعه هم در خبری از احتمال کاهش قیمت دلار و سکه خبر داده بود. 

.
به هر حال روز گذشته با کاهش یافتن قیمت دلار تقاضا برای خرید آن در مرز ۲۱۷۰ تومان افزایش یافت. همین خبر کاهش قیمت دلار در آینده برخی را امروز برای خریدهای زیر قیمت راهی بازار دلار کرد.
در واقع اظهارنظرهای مثبت برای کاسته شدن از شکاف قیمت ارز و آرام‌بخشی بازار نه تنها نتیجه کاملی در برندارد، بلکه اغلب سفته‌بازان و معامله‌گران را به سوی بازار فرامی خواند.

.

پندار سیستم

علاوه بر موارد تاثیرگذار ذکر شده، ديروز برخی خبرها از توقف برخی حواله‌ها از مسیر ترکیه حکایت داشت. گفته شد که هالک بانک ترکیه و ایش بانک این کشور با ایجاد کارشکنی برای انتقال ارز و گشایش اعتبارات اسنادی مشکلات محدودی را فراهم کرده‌اند که البته قرار است انتقال ارز با واسطه‌گری لیر این کشور از سر گرفته شود.

.
محدودیت انتقال دلار آمریکا موجب شده بود که یورو تا مدت‌ها نقش محوری را در واسطه‌گری ارزی بین ریال و سایر ارزها بازی کند. با بروز برخی مشکلات و نظر موافق دولت برای استفاده از ارز خاص هر کشور در مبادلات تجاری و ارزی تلاش شده تا ازاین شرایط به بهترین وجه در دورزدن برخی محدودیت‌های منطقه‌ای بهره‌برداری شود.

.
این گونه خبرهای تایید نشده در حالی در بازار ارز به گوش می‌رسد که خبرگزاری فارس گزارش داد: اداره آمار ترکیه با اشاره به افزایش ۵ برابری صادرات طلای این کشور در ۷ ماه نخست ۲۰۱۲ اعلام کرد ترکیه در این مدت ۶/۲۳ میلیارد دلار طلا به ایران صادر کرده است.این گزارش به نقل از روزنامه حریت چاپ آنکارا می‌افزاید: صادرات طلای ترکیه به ایران طی ماه‌های اخیر با افزایش قابل ملاحظه‌ای مواجه شده است.

.

اداره آمار ترکیه اعلام کرد این کشور تنها در ماه جولای ۱/۸۳ میلیارد دلار طلا به ایران صادر کرده است. در ۷ ماه نخست سال جاری میلادی نیز کل صادرات طلای ترکیه به ایران بالغ بر ۶/۲۳ میلیارد دلار اعلام شده است. صادرات جهانی طلای ترکیه در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ برابر شده است که این رشد تا حد زیادی به دلیل افزایش صادرات به ایران بوده است.

.
قیمت‌های داخلی 
دیروز نرخ دلار در بازار آزاد تا ساعت ۲ بعدازظهر به ۲۱۷۰ تومان رسید که در این ساعت نسبت به نرخ ۲۱۹۴ تومان قبل از تعطیلات ۲۴ تومان کاهش نشان داد. با کاهش یافتن قیمت دلار تا این سطح نرخ سایر ارزها نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت. یورو ۱۲ تومان، پوند انگلیس ۱۰ تومان، صد ین ژاپن ۷۰ تومان و دلار استرالیا ۲۴ تومان نسبت به قیمت‌های قبل از تعطیلات کاهش یافتند.

.
لیر ترکیه هم در این روز با ۳۶ تومان کاهش قیمت ارزان‌تر شد. در بازار سکه اما قیمت‌ها به دلیل افزایش قیمت جهانی طلا تا سطح ۱۶۹۲ دلار پایان معاملات هفتگی، قدری افزایش یافت. سکه، در ساعت ۲ بعدازظهر در صرافی‌های چهار راه استانبول با ۴۰۰۰ تومان افزایش به نرخ ۸۴۰ هزار تومان بر تابلوها قیمت خورد. سکه طرح قدیم هم با ۷۰۰۰ تومان افزایش ۸۴۵ هزار تومان اعلام شد.

.

در این صرافی‌ها نیم سکه ۵۰۰ تومان گران شد و ۴۱۸هزار تومان فروخته شد. دیروز ربع‌سکه البته تغییری نداشت و در سطح ۲۰۹ هزار تومان باقی ماند. در بازار طلا اما قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۱۳۰۰ تومان افت قیمت در ساعت ۲بعدازظهر به ۳۶۹ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. در زمان دریافت قیمت‌های بازار هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۳۰۰ تومان کاهش تا ۸۵ هزار و ۳۴۶ تومان کاهش یافت.

.
افت و خیز قیمت‌ها در بازار داخلی پس از برگزاری اجلاس غیر متعهدها در تهران ادامه دارد و واکنش‌ها به تبعات و نتایج آن در این هفته بازار را متاثر خواهد کرد.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.