- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

آتي دست نگه داشت

بازار آتي بورس كالاي ايران همانند بازار نقدي در ساعات ابتدايي شاهد افزايش محسوسي به تاثير از افزايش قيمت طلاي جهاني بود؛ اما در ادامه صحبت‌هاي رییس کل بانک مرکزی مبني بر کاهش قیمت دلار در روزهای آتی، مسير مبادلات را عوض كرد.

.

محمود بهمنی روز گذشته در سخناني اعلام كرد: با تدابیر اتخاذ شده و عملیاتی شدن بورس، كاهش قيمت ارز در روزهاي آينده تحقق خواهد يافت. بورس ارز قرار بود از آخر مردادماه راه‌اندازي شود؛ اما با توجه به برگزاری نشست کشورهای غیرمتعهد در تهران ایجاد آن به تعويق افتاد. تصميم‌گيرندگان بر اين باورند هدف بورس ارز شفاف شدن قیمت‌ها در بازار غیررسمی و حذف تقاضای سفته‌بازی است. 

.
براساس تحليل كارشناسان، اگر چه بيشتر كارشناسان با توجه به شرايط موجود از اينكه قيمت‌ها سير صعودي به خود گيرد زياد متعجب نيستند؛ اما صحبت‌هاي رييس بانك مركزي شرايط را تا حدودي تغيير داد؛ ولي به نظر اغلب سرمايه‌گذاران نزولي شدن بازار موقتي خواهد بود و نمي‌تواند به عنوان دورنماي بلندمدت تلقي شود؛ زيرا در هر صورت فاكتورهاي داخلي و خارجي شرايط را براي تحركات قيمتي باز مي‌گذارد.

.

استدلال بيشتر معامله‌گران حكايت از اين دارد كه دادوستدها به تاثير از شرايط موجود و تحركات نرخ تورم و ميزان حجم نقدينگي سير صعودي به خود خواهد گرفت؛ اما تصميمات بانك مركزي مي‌تواند روند كاهشي را در كوتاه‌مدت دنبال كند. براساس تازه‌ترين اطلاعيه بورس كالاي ايران، قرار است از روز دوشنبه ۱۳ شهريورماه سال‌جاري ميزان وجه تضمين قراردادهاي آتي سكه ۲ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان شود كه به اضافه ۳۰۰ هزار تومان وجه مازاد اين رقم به ۳ ميليون تومان مي‌رسد.

.

به نظر مي‌رسد دورنماي بازارها همچنان با افزايش موقعيت‌هاي خريد در سررسيدهاي نزديك و كاهش اين موقعيت‌ها در سررسيدهاي دور دنبال مي‌شود؛ زيرا در ماه شهريور همواره به صورت طبيعي تحركات قيمتي ادامه‌دار بوده است. در هر حال اغلب سرمايه‌گذاران سعي كردند دست نگه دارند تا ببينند تحولات طلاي جهاني در بامداد امروز چگونه پيگيري مي‌شود و براساس تغييرات بازار جهاني و تصميمات بانك مركزي در قبال راه‌اندازي بورس ارز، رفتار نهايي را انجام دهند. در مجموع دادوستدهاي امروز با تحركات مثبت قيمتي در صبح و كاهش قيمت‌ها در عصر پي گرفته شد. 

.
سكه سررسيد شهريورماه با افزايش ۴۴/۰ درصدي در مبادلات صبح و افزايش ۶۹/۰ درصدي در مبادلات عصر در محدوده ۸۳۷ تا ۸۴۷ هزار تومان، سررسيد مهرماه با افزايش ۲۰/۰ درصدي در مبادلات صبح و كاهش ۴۷/۰ درصدي در مبادلات عصر در محدوده ۸۶۳ تا ۸۶۹ هزار تومان، سررسيد آبان‌ماه با افزايش ۸۱/۰ درصدي در مبادلات صبح و كاهش ۵۰/۰ درصدي در مبادلات عصر در محدوده ۹۰۲ تا ۹۱۴ هزار تومان و سررسيد آذرماه با افزايش ۸۹/۱ درصدي در مبادلات صبح و كاهش ۹۳/۰ درصدي در مبادلات عصر در محدوده ۹۲۷ تا ۹۵۴ هزار تومان قرار گرفت.

.
پيش‌بيني از روند آتي طلا
بن برنانکه، رییس بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد: پیشرفت اقتصاد آمریکا در کاهش نرخ بیکاری کم بوده و بانک مرکزی هر زمان لازم باشد برای تقویت اقتصاد آمریکا وارد عمل خواهد شد. به گزارش رویترز، سخنرانی بن برنانکه درها را برای یک سیاست تسهیل کمی در جلسه کمیته بانک فدرال رزرو در سپتامبر یا در آینده‌ای نزدیک باز کرد.

.

بازارهاي جهاني طلا سخنان وی را این گونه تحلیل کردند؛ در شرايطي كه تعداد زیادی از معامله‌گران آمریکایی و کانادایی در ساعات اولیه روز به دنبال خروج از بازار بودند؛ اما در ادامه ناگهان معاملات طلا با استقبال مواجه شد و قیمت طلا بالا رفت. رویترز این سخنرانی را حتی ضعیف‌تر از سخنرانی قبلی برنانکه در ۳۱ جولای در جهت اجرای سیاست‌های پولی انبساطی دانست و اضافه کرد:

.

فدرال رزرو دوباره همه چیز را به داده‌های آتی مرتبط کرد که پیش از ۱۲و۱۳ سپتامبر منتشر می‌شوند؛ بنابراین واکنش بانک مرکزی پیش از ۱۳ سپتامبر می‌تواند معجونی از انجام دور سوم تسهیل کمی يا عدم انجام سیاست خاصی باشد. كارشناسان بر اين باورند برنانکه در این سخنرانی از سیاست تسهیل کمی دفاع کرد و ریسک‌های مرتبط با این سیاست را اندک دانست.

.

وی اعلام کرد: این سیاست بر ایجاد رونق اقتصادی موثر است و می‌تواند باعث ایجاد شغل‌های جدید شود. اين در حالي است كه کیتکو گزارش داده سخنرانی برنانکه در جکسون‌هال، هیچ نشانی از اجرای سیاست‌های پولی غیر متعارف و جدید آمریکا نداشت؛ اما زمینه را برای اجرای چنین سیاست‌هایی در آینده ایجاد کرد.

.

به نظر می‌رسد برخلاف نظر اولیه بازار در احتیاط در معامله طلا، فعالان به این نتیجه رسیدند که حرف‌های برنانکه امیدبخش بوده است، هر چند هیچ نشانه آشکاری از سیاست انبساطی در آن دیده نمی‌شود؛ اما نشان از اجرای این سیاست‌ها در جلسه آتی دارد.

.

همچنین رویترز گزارش داد کارشناسان هنوز بر سر اجرا یا عدم اجرای سیاست‌های انبساطی دو دسته اند و عده‌ای اعتقاد دارند این سیاست‌ها اجرا نخواهند شد. کیتکو پیش‌بینی کرد قیمت طلا در هفته آتی افزایش خواهد یافت.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.