نرم افزارحسابداری صدگان

آتي به انتظار بورس ارز نشسته است

0 652

حسابداراپ

بازار آتي بورس كالاي ايران چند روزي است كه با كسادي حجم و ارزش معاملات رو به رو است و دليل عمده اين وضعيت نيز خروج عده‌اي از بازيگران بازار و تعطيلات مبادلات بورس كالا به دليل برگزاري اجلاس سران در روزهاي ۷ تا ۱۱ شهريورماه است.

.

آنچه اين روزها تحليلگران از آن به عنوان مهم‌ترين عامل تاثيرگذار روي روند دادوستدها نام مي‌برند بحث راه‌اندازي بورس ارز و از سويي ابهامات در خصوص تاسيس اين بازار است؛ به طوري كه مصاحبه روز گذشته پورابراهيمي رييس كميسيون اقتصادي مجلس در رابطه با بورس ارز و اشاره به اين موضوع كه ارز با منشأ خارجي به غير از فروش نفت خام وارد بورس مي‌شود تا حدودي روي افزايش اندك قيمت‌ها در دادوستدهاي بعدازظهر تاثيرگذار بود.

.

همچنين برخي اخبار و گزارش‌ها حاكي از اين است كه بورس ارز همانند معاملات رينگ پتروشيمي بورس كالا با سامانه‌اي همانند ثبت سفارش رو به رو است كه به نظر مي‌رسد بيشتر بازيگران اين بازار شركت‌هاي دولتي و واردكنندگان باشند؛ زيرا بانك مركزي قصد دارد عمده‌ترين متقاضيان بورس ارز، واردكنندگان باشند و خريد ارز در قالب سرمايه‌گذاري به خارج از اين بازار انتقال پيدا كند. استدلال رييس بانك مركزي هم اين است كه بيش از حد نياز به بازار ارز تزريق شده و بهتر است با راه‌اندازي بورس با مشاركت بانك مركزي، وضعيت عرضه و تقاضا سامان يابد.

پندار سیستم

.
همچنين پايان سفرهاي تابستاني مي‌تواند در تغيير ارزهاي مسافرتي و از سويي روند عرضه و تقاضا در بازار ارز تاثيرگذار باشد و در صورت عرضه ارز از سوي دولت و پاسخ به تامين نياز متقاضيان، شرايط قيمتي تغيير مي‌كند، اما بانك مركزي در شرايط كنوني ترجيح مي‌دهد منتظر راه‌اندازي بورس ارز باشد.

.
سياوش سليماني يكي از كارشناسان بازار آتي با اشاره به اينكه شرايط كنوني، روند صعودي قيمت‌ها را تثبيت مي‌كند، بر اين باور است كه با توجه به اختلاف قيمتي اندك ۱۷ هزار توماني سررسيدهاي شهريورماه و بازار نقدي و از سويي حباب منفي ۲۰ هزار توماني قيمت سكه، همچنان گرفتن موقعيت‌هاي خريد در سررسيدهاي شهريورماه بهترين استراتژي معاملاتي است. اين در شرايطي است كه فاصله قيمتي زياد ديگر سررسيدهاي معاملاتي همچون مهر، آبان و آذرماه با قيمت سكه بازار نقدي روي تصميم به فروش اين سررسيدها تاثيرگذار است. 

.
البته دورنماي بلندمدت بازار در صورت ادامه فاكتورهاي بازار داخلي صعودي است. شرايط بازار جهاني طلا نيز در تحركات مثبت قيمتي سكه تاثيرگذار بوده؛ تحليلگران تكنيكال آينده بازار طلا را منوط به تعيين سياست‌هاي پولي بانك‌هاي مركزي جهان مي‌دانند. به باور آنان اگر قيمت طلا نزولي شود سطح قيمتي آن در كوتاه مدت به يك هزار و ۵۹۲ دلار به ازاي هر اونس مي‌رسد و در صورت تداوم آن در بلندمدت اين سطح قيمتي به يك هزار و ۵۵۹ دلار به ازاي هر اونس مي‌رسد. همچنين اگر قيمت طلا افزايش يابد سطح مقاومتي قيمت‌ها يك هزار و ۶۴۶ دلار تا يك هزار و ۶۵۰ دلار به ازاي هر اونس خواهد بود كه ممكن است تا پايان ماه اوت اين وضعيت پايدار باقي بماند.

.
ادامه دار بودن حركت صعودي قيمت‌ها در بازار طلاي جهاني مي‌تواند قيمت اين كالا را به يك هزار و ۶۷۸ تا يك هزار و ۷۰۴ دلار به ازاي هر اونس نيز برساند.
در بازار آتي روز گذشته، قيمت سكه سررسيد شهريورماه با كاهش ۵۹/۰ درصدي در مبادلات صبح و افزايش ۲۴/۰ درصدي در مبادلات عصر در محدوده ۸۰۲ تا ۸۰۸ هزار تومان، سررسيد مهرماه با كاهش ۲۵ درصدي در مبادلات صبح و افزايش ۳۲/۰ درصدي در مبادلات عصر در محدوده ۸۳۵ تا ۸۳۹ هزار تومان، سررسيد آبان‌ماه با كاهش ۶۸/۰ درصدي در مبادلات صبح و افزايش ۳۲/۰ درصدي در مبادلات عصر در محدوده ۸۷۶ تا ۸۸۵ هزار تومان و سررسيد آذرماه با كاهش ۴۹/۰ درصدي در مبادلات صبح و افزايش ۱۶/۰ درصدي در مبادلات عصر در محدوده ۹۰۳ تا ۹۰۸ هزار تومان قرار گرفت.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.