نرم افزارحسابداری صدگان

طلا در مرز ۱۷۰۰ دلار

0 733

حسابداراپ

قیمت طلا در بازارهای جهانی در پایان معاملات هفتگی با یک جهش خود را بار دیگر به مرز ۱۷۰۰ دلار نزدیک کرد و در سطح ۱۶۹۲ دلار بسته شد. این میزان نسبت به نرخ روز دوشنبه گذشته تقریبا ۲۲ دلار افزایش نشان می‌دهد.

.

قیمت طلا البته تا بعدازظهر روز جمعه به وقت تهران در بازار نیویورک تا ۱۶۴۷ دلار افت کرده بود در یک جهش تقریبا ۴۵ دلاری در عرض ۸ ساعت تا ۱۶۹۲ دلار بالارفت و در این سطح برای ۴۸ ساعت بسته ماند. بالا آمدن قیمت طلا در بازارهای جهانی احتمال افزایش قیمت سکه و طلا را در بازار داخلی بالا می‌برد.

.

بازار ارز و سکه كه به طور رسمی از روز سه‌شنبه تعطیل بوده تا امروز عملا نرخ رسمی در بازار قابل رصد نیست. با این حال برخی قیمت‌های موجود در بازار که به طور غیررسمی در پی برخی فعالیت‌ها گزارش شده نشان می‌دهد که قیمت برخی ارزها و سکه‌ها در بازار داخلی قدری جابه‌جا شده است.

.
در صورتی که قیمت دلار در سطح فعلی ۲۱۹۴ تومان باقی بماند، قیمت طلای خالص موجود در سکه بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و سایر کارمزدها با احتساب قیمت اونس ۱۶۹۲ دلاری امكان رسيدن به ۸۷۳ هزار تومان را دارد. بر این میزان اگر ۵درصد مالیات بر ارزش افزوده و دیگر کارمزدها را نیز بیفزاییم، قیمت سکه پتانسیل بيشتري را نیز خواهد داشت؛ با این حال قیمت آن بر اساس شرایط فعلی در بازار تا رسیدن به این سطح با موانعی روبه‌رو است که افزایش عرضه و کنترل تقاضا از جمله آنها است.

.
سکه تا قبل ازتعطیلات اخیر در سطح ۸۳۶ هزار تومان فروخته می‌شد. با بالارفتن قیمت جهانی طلا امکان افزایش متوالی قیمت آن با درنظر گرفتن روند قیمت دلار وجود دارد.

.
دیروز نیز با وجود تعطیلی گسترده در بازار، برخی از صرافان چهار راه استانبول اقدام به بازگشایی مغازه‌های خود کردند که با ورود دلارهای ارزان‌تر به بازار، برخی قیمت‌ها به صورت غیر رسمی در بازاراعلام شد که حکایت از افت قیمت دلار داشت. با این حال قیمت‌های مورد وثوق بازار از امروز یکشنبه بیشتر قابل اعتنا است، شرایطی که همه صرافان و فعالان بازار و بانک‌های بزرگ کشور در صحنه معاملات حضور داشته باشند.

.
تاثیرات سخنان برنانکه
روز جمعه برنانکه رییس فدرال رزرو تقریبا دوهفته قبل از جلسه رسمی در کمیته بازار باز در یک نشست سالانه در جمع روسای بانک‌های مرکزی ایالات آمریکا و اقتصاد دانان که همه ساله در Jackson Hole, Wyoming برگزار می‌شود، ضمن تاسف شدید از نرخ بیکاری بالای ۸ درصدی در این کشور، با تاکید بیشتری نسبت به گذشته در راستای کمک به حل مشکل بیکاری اعلام کرد که دور تازه‌ای از خرید اوراق قرضه به عنوان یکی از گزینه‌ها مطرح است.

.
برنانکه گفت: نرخ بالای بیکاری در بلندمدت رنجی عظیم و تلف شدن استعدادهای انسانی را به همراه خواهد داشت و افزایش ریسک از این محل موجب آسیب رسیدن به ساختار اقتصادی آمریکا است که می‌تواند برای سال‌های متمادی ادامه داشته باشد.

پندار سیستم

.
او البته بازهم زمان مشخصی برای اجرایی کردن این گزینه اعلام نکرده اما گمانه‌زنی‌های سفته بازان در بازارهای مالی جهان ضمن بالارفتن شاخص قیمت‌های سهام و اوراق قرضه خزانه داری تضعیف بیشتری را برای دلار آمریکا به کمترین حد ۳ ماهه رقم زد. 

.
بازارهای مالی جهان از سخنان وی تعبیری به جزافزایش بیشتر احتمال به راه افتادن دور سوم تسهیل مقداری ندارند. سیاستی انبساطی که تکرار آن از سال ۲۰۰۸ تا کنون رقم ۳/۲ تریلیون دلاری خرید اوراق قرضه را به مراتب بالاتر خواهد برد و اقتصاددانان از این سیاست انتظار افزایش یافتن قیمت کالاها و رونق بیشتر اقتصادی و البته افزایش تورم دارند. قیمت طلا نیز در این راستا افزایش یافته است.

.
پیش‌بینی افزایشی طلا در هفته جاری
بعد از سخنان برنانکه و احتمال اجرای سیاست تسهیل کمی توسط فدرال رزرو، اکثر شرکت‌کنندگان در آمارگیری هفتگی کیتکو انتظار افزایش قیمت طلا را در هفته آینده دارند.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از کیتکو، سخنان بن برنانکه، رییس بانک فدرال رزرو در جکسون هال، در روز جمعه باعث شد تا تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در آمارگیری هفتگی کیتکو انتظار افزایش قیمت‌های طلا در هفته آینده را داشته باشند.

.
برنانکه گفت که وی قصد اجرای سیاست تسهیل کمی را به منظور کاهش نرخ بیکاری کشور آمریکا دارد. بانک فدرال یک تعهد دو جانبه دارد:‌ تحت کنترل در آوردن تورم و ثابت کردن نرخ اشتغال.

.
در آمارگیری هفتگی سایت کیتکو در این هفته ۲۴ نفر شرکت کرده‌اند. این افراد شامل معامله‌گران شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران بازارهای آتی، مدیران پولی و تحلیلگران فنی هستند. از این میان، ۱۵ نفر انتظار افزایش قیمت را دارند در حالی که شش نفر کاهش قیمت را پیش‌بینی می‌کنند و سه نفر انتظار ثبات قیمت‌‌ها یا نوسانات اندکی در بازار طلا را دارند.

.
طرفداران افزایش قیمت معتقد هستند که به دلیل سخنان برنانکه که نشان از کمی امید بیشتر برای اجرای سیاست تسهیل کمی (QE) است، بازار طلا روند صعودی خواهد داشت. اسپنسر پاتون، موسس و مدیر مالی یک شرکت سرمایه‌گذاری، معتقد است که «از آنجایی که برنانکه در سخنان امروزش به طور رسمی صحبتی از اجرای سیاست تسهیل کمی (QE) نکرد، احتمال بررسی اجرای این سیاست وجود دارد و به همین دلیل بازارها و بازار طلا براساس همین استناد در کل هفته آتی با رشد قیمت‌ها روبه‌رو خواهند شد.»

.
به گزارش اقتصاد آنلاین، طرفداران کاهش قیمت استدلال می‌کنند که بعد از افزایش قیمت طلا در دو هفته گذشته، بازار طلا با شرایط فروش به منظور کسب سود روبه‌رو خواهد شد. مارک لیبوویت، سردبیر یک مجله تخصصی در زمینه بازار طلا؛ با وجودی که در نهایت اعتقاد به افزایش قیمت دارد؛ معتقد است که قیمت طلا تا سطح ۱۶۲۵ دلار در هر اونس کاهش پیدا خواهد کرد.

.
طرفداران ثبات روند قیمت طلا در بازار معتقد هستند که قبل از اینکه بازار طلا در مورد مسیر بعدی تصمیم بگیرد، طلا در سطوح فعلی ثابت خواهد ماند به نظر می‌رسد برخلاف نظر اولیه بازار در احتیاط در معامله طلا، فعالان به این نتیجه رسیدند که حرف‌های برنانکه امیدبخش بوده است هرچند هیچ نشانه آشکاری از سیاست انبساطی در آن دیده نمی‌شود اما نشان از اجرای این سیاست‌ها در جلسه آتی دارد.

.
همچنین رویترز گزارش داد که کارشناسان هنوز بر سر اجرا یا عدم اجرای سیاست‌های انبساطی دو دسته‌اند و عده‌ای اعتقاد دارند این سیاست‌ها اجرا نخواهند شد.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.