نرم افزارحسابداری صدگان

روز هيجان

0 736

حسابداراپ

سرمايه‌گذاران از انجام معامله بدون داشتن اطلاعات جلوگيري كنند
معاملات سكه در اولين روز هفته جاري همچنان كه تحليلگران پيش‌بيني كرده بودند شاهد نوسانات قابل‌توجهي بود. انتشار اخبار و گزارش‌هاي متفاوت باعث شد بازار سكه و ارز به يكي از روزهاي پر هيجان تبديل شود.

.

مريم علي نيا يكي از كارشناسان بازار آتي با بيان اينكه روند معاملات روز گذشته مثبت و بسيار پر افت و خيز بوده اظهار كرد: انتشار اخباري پيرامون مسائل سياست خارجي باعث شده بود دلار در همان ساعات ابتدايي صبح با تحركات مثبتي دنبال شود.
به گفته علي نيا با وجودي كه قيمت دلار صعود كرده و تغييرات قيمت طلاي جهاني نيز كه روي يك هزار و ۷۳۵ دلار به ازاي هر اونس بسته شده روند رو به بالايي را طي هفته گذشته تجربه كرده؛ اما حباب منفي سكه همچنان ادامه دارد. 

.
به اعتقاد اين كارشناس، پيش‌بيني‌ها با توجه به نوسان زياد قيمت‌ها و پارامترهاي اقتصادي و سياسي نشان از ادامه دار بودن تحركات قيمتي دارد.
علي‌نيا با اشاره به اينكه اخبار متفاوتي نسبت به وضعيت كنوني ايران در حوزه اقتصاد و سياست در دو بخش داخلي و بين الملل منتشر مي‌شود، بر اين باور است كه وزنه عوامل برون‌زاي سياسي و اخبار رواني تاثير بيشتري روي روند معاملات گذاشته است؛ زيرا تجربه چند سال گذشته نشان مي‌دهد دولت در قبال كنترل بازار اغلب نتوانسته از التهاب‌ها بكاهد و اگر تصميمي در جهت آرام كردن بازارها منظور شده بيشتر به صورت موقت اتفاق افتاده است.

.

اين كارگزار بورس كالا در بخش ديگري از صحبت‌هايش، راه‌اندازي بورس ارز و اخبار پيرامون اين بازار را به عنوان يكي از مهم‌ترين فاكتورهاي تاثيرگذار نام برد و در ادامه افزود: هر روز اخبار جديدي از راه‌اندازي بورس ارز به گوش مي‌رسد در حالي كه بسياري موافق راه‌اندازي اين بازار و از سويي اميدوار به آغاز به كار معاملات آن تا پايان شهريورماه هستند كه عده‌اي نيز اميد چنداني به راه‌اندازي اين بورس در آينده نزديك ندارند و بر اين باورند اين بورس نمي‌تواند از التهاب‌هاي كنوني جلوگيري به عمل آورد.

.

(برخي كارشناسان بر اين باور هستند با راه‌اندازي بورس ارز، ممكن است در اين زمينه پيمان‌سپاري ارزي صورت بگيرد اين در شرايطي است كه مسوولان از رد اين ادعا گفته‌اند و بر اين باورند اين عمل اتفاق نخواهد افتاد.) با همه اين تفاسير استدلال‌ها از راه‌اندازي بورس ارز متفاوت است، اما مساله مهم اين است كه اخبار مربوط به زمان راه‌اندازي آن به عنوان يكي از فاكتورهاي اساسي، روند مبادلات را تغيير داده است.

.
علي‌نيا درباره روند معاملات بازار آتي مي‌گويد: نوسانات بيش از حد ايجاد شده در بازار براي مشتريان ترسي ايجاد كرده كه بيشتر سرمايه‌گذاران حرفه‌اي را به سمت نوسان‌گيري و ادامه خريد و سپس فروش در همان لحظه سوق داده، اين در حالي است كه معامله گران حاضر در بازار مي‌توانند با گرفتن موقعيت‌هاي خريد و فروش آن در روزهاي بعد از سود بيشتري برخوردار شوند. 

.
توصيه اين كارشناس بازار آتي به سرمايه‌گذاران اين است كه با توجه به وضعيت اقتصادي و آمار مربوط به نرخ تورم و ساير شاخص‌هاي اقتصادي منتشر شده بانك مركزي بهتر است مشتريان موقعيت‌هاي خريد را مقدم بر موقعيت‌هاي فروش بدانند و در انجام معاملات عجله نكنند؛ بهتر است با پيگيري اخبار و اطلاعات منتشر شده در سايت‌ها و داده‌هاي معتبر، رفتارهاي آينده را تجزيه و تحليل و سپس به انجام معامله مبادرت كنند در غير اين صورت بسياري از آنها متضرر خواهند شد. 

.
براساس گفته اين كارگزار بورس كالا با توجه به نگاه متفاوت مشتريان نسبت به رفتار معاملاتي (آربيتراژگري، نوسان‌گيري و تحليل بلندمدت) بهتر است افراد عادي و آماتور با نگاه بلندمدت خريدها را انجام دهند و افراد حرفه‌اي نيز سعي كنند با پيگيري دقيق معاملات، عمليات آربيتراژ و نوسان‌گيري را از سر بگيرند. 

پندار سیستم

.
در مجموع قيمت‌ها در شرايطي ديروز صعودي شد كه سكه سررسيد شهريورماه با ۹۹/۴ درصد افزايش در محدوده ۸۷۰ تا ۹۲۰ هزار تومان، سررسيد آذرماه با ۹۷/۴ درصد افزايش در محدوده ۸۹۰ تا ۹۲۵ هزار تومان، سررسيد آبان‌ماه با ۱۷/۴ درصد در محدوده ۹۳۰ تا ۹۵۹ هزار تومان، سررسيد آذرماه با ۶۶/۳ درصد افزايش در محدوده ۹۵۱ تا ۹۷۵ هزار تومان قرار گرفت. البته افزايش قيمت‌ها روي روند مبادلات و افزايش تعداد موقعيت‌هاي خريد نيز تاثير گذاشت؛ به طوري كه تا يك ساعت مانده به پايان دادوستدها، ارزش مبادلات ۲۰۰ ميليارد تومان شد.

.

.

قيمت طلا تا پايان سال، ۲۰۰۰ دلار مي‌شود؟
بانك آمريكايي مريل لينچ (BofAML) اعلام كرد با توجه به احتمال اعمال تسهيل پولي سوم توسط فدرال رزرو، قيمت جهاني طلا تا پايان سال ۲۰۱۲ ميلادي مي‌تواند به ۲ هزار دلار در هر اونس افزايش يابد.

.
به گزارش گروه مطالعات اقتصادي آرياسهم، كارشناسان مريل لينچ به بلومبرگ گفتند: با توجه به تمايل به اجراي سياست‌هاي پولي تسهيل شده در اروپا و آمريكا و نيز نرخ‌هاي بهره بسيار پايين، انتظار مي‌رود تقاضا براي طلا همچنان مستحكم باشد. تصميم اخير بانك مركزي اروپا براي خريد نامحدود اوراق قرضه كشورهاي بحران زده نظير ايتاليا و اسپانيا و نيز افزايش احتمال محرك‌هاي پولي فدرال رزرو باعث شد قيمت طلا از سطح ۱۶۰۰ دلار به بيش از ۱۷۳۰ دلار در هر اونس برسد.
.
همه چيز بر طبل صعود مي‌زند
قيمت طلا در هفته گذشته از میانگين ۱۶۸۸ دلار و ۷۵ سنت به ازاي هر اونس در ۳ سپتامبر، به ميانگين قيمت ۱۷۱۲ دلار به ازاي هر اونس در ۷ سپتامبر رسيد و به بيشترين ميزان قيمتي خود طي ۷ ماه گذشته در بازارهاي جهاني، دست يافت. به گزارش شركت كارگزاري سي ولكس كالا، در انتهای هفته گذشته، از بین نظرسنجی انجام شده سايت كيتكو، ۲۹ نفر در نظرسنجی‌ها شرکت كردند كه ۲۲ نفر پیش‌بینی افزايش قیمت برای طلا، ۴ نفر پیش‌بینی كاهش قیمت و ۳ نفر نظري خنثي را برای طلا در هفته آينده داشته‌اند.

.

این اتفاقات در حالی افتاده كه مهم‌ترين عوامل تاثيرگذار بر قيمت طلا در هفته‌هاي آتي، سياست‌هاي بانک مرکزي اروپا در افزايش يا ثبات نرخ بهره بانکي، نحوه اقدام اتحاديه اروپا در مقابله با بحران بدهي به وجود آمده در کشورهاي اين منطقه، سياست‌هاي تورم‌زدايي چين و نيز آمار داده‌هاي اقتصادي اين کشور، فستيوال‌هاي چين و هند، نرخ بهره بانکي فدرال رزرو آمريکا و گزارش اداره کار آمريکا، بروز بلاياي طبيعي، بهاي نفت در بازارهاي جهاني و همچنين بروز تنش‌هاي سياسي در کشورهاي جهان خواهد بود.

.
تحليل تکنيکال طلا
با توجه به شواهد و اسيلاتورهاي موجود در تحليل تکنيکال، به نظر مي‌رسد روند بلند مدت طلا صعودي است، هرچند ممكن است طلا در اين بين اصلاح قيمت نيز داشته باشد. اگر طلا بخواهد روندي افزايشي داشته باشد، قيمت آن با عبور از نزديک‌ترين سطح مقاومتي مهم و تاريخي که ۱۷۵۰ دلار است، به مقاومت قيمتي ۱۷۷۰ دلار، نيز رشد پيدا خواهد كرد در غير اين‌صورت چنانچه طلا بخواهد روندی نزولي داشته باشد، در صورت عبور از ساپورت قيمتي ۱۶۳۵ دلار، قيمت آن به حمايت قيمتي ۱۶۱۰ دلار به ازاي هر اونس نیز نزول پيدا مي‌کند.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.