- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

وقتي پيش‌بيني‌ها اشتباه از آب در مي‌آيد

قيمت سكه در قراردادهاي آتي طي هفته گذشته افزايش ۴ درصدي را تجربه كرد
مبادلات قراردادهاي آتي سكه در شرايطي طي هفته گذشته برخلاف پيش‌بيني‌ها افزايش محسوس ۲ تا ۴ درصدي را تجربه كرد كه همچنان مباحث مطرح شده پيرامون ارز عنصر تاثيرگذار بازار است.

.

 

نشانه‌هايي براي خريد طلا 
دادوستد طلا در شرايطي پي گرفته شد و دوباره به مرز بالاي يك هزار و ۶۰۰ دلار به ازاي هر اونس رسيد كه نشانه‌هايي براي افزايش قيمت طلا مشاهده مي‌شود. صحبت‌هاي رييس بانك مركزي اروپا پيرامون نجات يورو و تاكيد بر اينكه سياست‌گذاران در پي ارائه راه‌هاي مشترك هستند از مهم‌ترين اخبار و گزارش‌هايي بود كه روي بهاي يورو تاثير گذاشت و به تبع تغييرات يورو در برابر دلار، مبادلات طلا نيز با افت و خيز محسوسي روبه‌رو شد.

.
تحليلگران افزايش قيمت طلا طي دو روز گذشته را به عنوان عامل بازدارنده در برابر ضعف دلار تلقي مي‌كنند. «مكانيسم ثبات بانكي» و «سياست‌هايي پيرامون ارائه محرك‌هاي اقتصادي» از جمله موضوعاتي بود كه در تازه‌ترين نشست بانك مركزي اتحاديه اروپا مورد بررسي قرار گرفت. نرخ بازده اوراق قرضه و افزايش نگراني‌ها بابت اقتصاد اسپانيا و ايتاليا، ضرورت سرپا نگه داشتن منابع مالي در يورو، تحت‌فشار قرار گرفتن بانك مركزي اروپا (EBC) به منظور كاهش هزينه‌هاي استقراض از جمله مهم‌ترين مباحثي است كه بازارهاي مالي و كالايي را تحت تاثير قرار داده است. (نشست بعدي سياست‌گذاران بانك مركزي اروپا دوم اوت است.)

.
همچنين انتشار آمار مربوط به توليد ناخالص داخلي و شاخص مصرف‌كننده در ايالات متحده با توجه به وضعيت بازار كار در اين كشور عامل مهمي روي نوسانات دلار و به تبع تغييرات قيمت طلا بوده است. اين در حالي است كه كارشناسان همچنان به ايجاد محرك‌هاي بيشتر در اقتصاد ايالات متحده و چين اميدوارند.

.
به باور آنان ركود در اقتصاد اروپا، كاهش سرعت رشد اقتصادي چين و انتظار براي انجام محرك‌هاي پولي بيشتر از سوي فدرال رزرو در نشست يكم آگوست فاكتورهايي است كه روي تغيير قيمت طلا تاثيرگذار خواهد بود.

.
سكه از ترس بازار ارز گران شد
دادوستد بازار سكه برخلاف پيش‌بيني‌ها و براساس عنصري به نام «قيمت ارز» افزايش محسوسي را پس از تحويل سكه‌هاي پيش فروش آغاز كرد.
در شرايطي كه با تحويل سكه‌هاي پيش فروش انتظار بر اين بود قيمت‌ها سير نزولي به خود بگيرد؛ اما با انتشار برخي اخبار و گمانه‌زني‌ها در بازار ارز همچون حذف ارز مسافرتي به جز براي زائران، تحركات مثبت قيمتي دلار و از سويي شدت گرفتن سطح تقاضا آغاز شد و روند معاملات در بازار سكه به تاثير از اين وضعيت شاهد افزايش قيمت بود.

.
البته نبايد از موضوع اولويت بندي ارز مرجع براي كالاها به راحتي گذشت زيرا با مشخص شدن جزئيات اعطاي ارز مرجع به كالاها، روند قيمت‌ها در بسياري از بازارهاي داخلي با التهاب خاصي از سر گرفته شد.

.
بانك مركزي اگر چه از تدابير ارزي سخن به ميان آورده و تاكيد مي‌كند تصميماتش باعث آرام شدن بازارها خواهد شد؛ اما برخلاف پيش‌بيني‌ها، تحويل سكه‌هاي پيش فروش و تعيين نرخ بازخريد ۶۶۲ هزار تومان هم نتوانست مانعي براي كاهش قيمت‌ها باشد و طي روزهاي پاياني هفته گذشته به كرات دادوستدها با افزايش محسوس قيمت‌ها رو به رو شد.

.

انتشار اخبار مربوط به تحولات سوريه، مذاكرات نمايندگان ايران و گروه ۱+۵ در رابطه با انرژي صلح آميز هسته‌اي كشورمان و توافق بر سر اينكه جليلي و اشتون به صورت تلفني با هم مذاكرات را پي بگيرند از پارامترهاي رواني است كه مي‌تواند روي شدت يا كاهش التهاب بازار نقش عمده‌اي ايفا كند. به نظر مي‌رسد فاكتورهاي موجود به گونه‌اي است كه نه مي‌توان از كاهش و نه افزايش قيمت‌ها صحبت به ميان آورد و بهتر است براي نتيجه گيري و تعيين رفتار در اين‌باره به تدابير بانك مركزي در قبال بازار ارز و سكه توجه كرد.

.
وجه تضمين كاهش يافت!
بازار آتي بورس كالاي ايران طي هفته گذشته در شرايطي دو روز ابتدايي با كاهش محسوسي از لحاظ قيمت و حجم مبادلات همراه بود كه در روزهاي بعد اين روال عوض شد. كارشناسان بر اين باورند بازار آتي اگر چه همواره به تاثير از دلار شرايط متفاوتي را پشت سر گذاشته؛ اما مهم‌ترين مساله اين است كه بازار آتي پشت سر بازار نقدي و به تاثير از فاكتور «دلار» خود تابعي از اين بازارهاست و برخلاف تجربه قراردادهاي مشتقه در بازارهاي جهاني كارآيي لازم را ندارد. 

.
كارشناسان درباره روند قراردادهاي آتي در بازار مي‌گويند يكي از موضوعاتي كه بسياري از معامله گران را از حضور در بازار منع كرده ميزان وجه‌الضمان و ايجاد بازاري به نام بازار جبراني است زيرا با رقم بالايي كه براي وجه تضمين در نظر گرفته شده انجام معامله بسيار سخت شده و حتي براي بسياري از افراد حقيقي اين وضعيت به صرفه نيست.

.
تحليلگران بر اين باورند براي اينكه بتوان به رونق قراردادهاي آتي خوش بين بود، بهتر است علاوه بر راه‌اندازي قراردادهاي فيوچرز ارز به عرضه سكه نقدي در بورس كالاي ايران نيز اميدوار بود. اين در حالي است كه ميزان وجه تضمين با روندي كاهشي براساس تازه‌ترين اطلاعيه بورس كالا از روز يكشنبه به ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان رسيد كه با ۳۰۰ هزار تومان وجه مازاد اضافي اين رقم به ۲ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان مي‌رسد. پيش‌بيني‌ها براي هفته پيش رو نيز به تدابير بانك مركزي در قبال بازار ارز و صحبت‌ها پيرامون اعطاي نرخ مرجع ارز به گروه‌هاي كالايي بر مي‌گردد.

.
در مجموع بازار آتي طي روزهاي شنبه تا پايان معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته، تعداد ۶۱ هزار و ۱۷ قرارداد به ارزش ۴ تريليون و ۷۸۳ ميليارد و۶۵۵ ميليون و ۸۰۰ هزار ريال معامله شد كه نسبت به هفته ماقبل تغيير محسوس زيادي نداشت. در مدت مورد بررسي براي سررسيد مردادماه ۷۲۷ قرارداد به ارزش ۵۲ ميليارد و ۶۵۸ ميليون و ۵۰ هزار ريال، سررسيد شهريورماه ۴۰ هزار و ۸۷۶ قرارداد به ارزش ۳ تريليون و ۱۲۲ ميليارد و ۴۶۵ ميليون و ۳۳۰ هزار ريال، سررسيد مهرماه ۵ هزار و ۲۷۱ قرارداد به ارزش ۴۲۱ ميليارد و ۱۸۳ ميليون و ۶۳۰ هزار ريال و سررسيد آبان‌ماه ۱۴ هزار و ۱۴۳ قرارداد به ارزش يك تريليون و ۱۸۷ ميليارد و ۳۴۸ ميليون و ۷۹۰ هزار ريال معامله شد. 

.
همچنين روند قيمت‌ها در پايان روز پنج شنبه نسبت به روز شنبه به گونه‌اي بود كه در تمامي سررسيدهاي معاملاتي روند صعودي بود؛ اما در هر يك از سررسيدها به تناسب زمان تحويل سكه روند افزايشي تفاوت پيدا كرد به طوري كه قيمت سكه سررسيد مردادماه ۱۹ هزار و ۷۴۵ تومان (۷۱/۲ درصد)، سررسيد شهريورماه ۳۲ هزار و ۵۲۹ تومان (۲۶/۴ درصد)، سررسيد مهرماه ۲۸ هزار و ۴۰ تومان (۴۹/۳ درصد) سررسيد آبا‌ن‌ماه ۳۵ هزار و ۵۸۵ تومان (۲۴/۴ درصد) افزايش داشت.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.