- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

واکنش بازار به حذف ارز مسافری

 همزمان با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی نرخ فروش سکه در بازار داخلی نیز با افزایش مواجه شد.همزمان چشم‌انداز سرازیر شدن تقاضای ارز مسافری به بازار موجب بالا رفتن قیمت دلار شد.

.

از غروب چهارشنبه بهای جهانی طلا در بازارهای جهانی از ۱۶۰۰ دلار گذشت این قیمت تا بعداز ظهر روز گذشته تا ۱۶۲۳ دلار افزایش یافت.دلیل عمده این افزایش در کنار عواملی همچون نگاه‌های مثبت به حمایت آلمان برای اعطای وام به اسپانیا خبری است که غروب این روز در خبرگزاری رویترز انتشار یافت؛ بنابراین گزارش اولدنوتنی(EWALD NOWOTNY) سیاست‌گذار پولی بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که این بانک به منابعی دسترسی پیدا کرده که سرمایه بانک مرکزی اروپا را برای کمک به رفع بحران بدهی‌ها تامین می‌کند.

.

این اظهارات باعث افزایش نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا تا ۲۳/۱ شد که همراستا با تقویت قیمت طلا، افت ارزش دلار را در بازارهای جهانی نسبت به روزهای اخیر سبب شد.در ادامه این وضعیت روز پنج‌شنبه نیز رییس بانک مرکزی اروپا طی یک سخنرانی تعهد داد که ارزش یورو را در برابر سایر ارزهای عمده جهان به ویژه دلار پشت سبز حفظ کند. ماریو مونتی دراگی طی سخنرانی خود خبر داد که سیاست‌گذاران پولی به احتمال زیاد با مداخله در نرخ اوراق قرضه، هزینه استقراض دراسپانیا وایتالیا را افزیش خواهند داد و تا دو هفته آینده ارزش یورو به مراتب افزایش خواهد یافت.

.

با اعلام برخی مواضع و تعهد وی به حفظ ارزش یورو برخی از سرمایه‌گذاران به شرط بندی در مورد موفقیت بانک مرکزی اروپا پرداختند.افزایش سرمایه بانک‌های مرکزی اروپا با اعمال برخی مداخلات در نرخ بازدهی اوراق قرضه راهکار تازه‌ای است که به نظر می‌رسد بانک‌های اروپایی را توانمندتر ساخته و قدرت حمایتی آنان را در بخش‌های مختلف اقتصادی بالاتر ببرد.

.
این راهکار به قدری مورد توجه قرار گرفته که با وجود تمامی نگرانی‌های غالب بر فضای اقتصادی اروپا توانسته چشم‌انداز مصرف کالاهای پایه از جمله نفت را افزایش دهد. قیمت طلا نیز در سایه بالارفتن قدرت برابری یورو در مقابل دلار آمریکا افزایش یافته است. قیمت طلا روز گذشته پس از دسترسی به نرخ ۱۶۲۶ دلار تا ساعت ۳ بعد از ظهر به ۱۶۲۳ دلار رسید که نسبت به قیمت غروب چهارشنبه حداقل ۲۰ دلار افزایش داشته است.

.
افزایش ۲۲ هزار تومانی قیمت سکه 
در این راستا قیمت سکه در بازارروز پنج‌شنبه تا ۷۳۷ هزار تومان بالارفت که در مقایسه با نرخ ۷۱۵ هزار تومانی بعدازظهر چهارشنبه تقریبا ۲۲ هزار تومان گران شد. 
قیمت سکه طرح قدیم نیز ۱۹ هزار تومان افزایش تا ۷۳۹ هزار تومان بالارفت. نیم سکه ۸ هزار تومان و ربع سکه ۵ هزار تومان گران شدند و به ترتیب ۳۶۸ هزار تومان و ۱۸۷ هزار تومان فروخته شدند. سکه گرمی نیز که به طور کلی افزایش خاصی را طی ماه‌های گذشته به خود ندیده بود، طی این روزها تا ۱۱۱هزار تومان افزایش داشته است. در بازار طلا همچنین قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت ۹۷۰۰ تومان گران شد و به ۳۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۲۲۳۹ تومان افزایش قیمت داشت و از ۷۵ هزار تومان بالاتر رفت.

.

مقایسه قیمت‌های هفتگی 
قیمت سکه در روز پنج‌شنبه هفته گذشته نسبت به پنج‌شنبه هفته قبل ازآن، ۴/۴ درصد افزایش ثبت کرده است. سکه طرح قدیم در این مدت ۴/۳ درصد، نیم سکه ۲/۴ درصد و ربع سکه ۹/۳ درصد افزایش داشته اند. در این مدت همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت و مالیات بر ارزش افزوده تقریبا ۲/۴ درصد افزایش یافته است. متوسط ۴ درصد نرخ رشد قیمت اقلام سکه در حالی است که در هفته مورد نظر قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی تنها ۳/۲ درصد تقویت شده است.

.
چشم‌انداز افزایش تقاضای ارز مسافری به بازار
روز پنج‌شنبه قیمت هر دلار آمریکا در ادامه نوسان‌های شدید، تمایل رسیدن دوباره به نرخ ۲ هزار تومان را از خود نشان داد. 
از روز چهارشنبه با مطرح شدن پیشنهاد حذف سهمیه ارز مسافری در مجلس، بلافاصله قیمت دلار در بازار آزاد افزایش یافت. در همان روز قیمت دلار تا محدوده ۱۹۳۰ تومان بالا رفت. روز پنج‌شنبه، اما قیمت دلار به نرخ‌های متفاوتی در سطح بازار اعلام شد. قیمت‌های ۱۹۹۰ تومان، ۱۹۸۰ تومان، ۱۹۶۰ تومان و ۱۹۵۷ تومان برای دلار اعلام شد. با ملاحظه کمترین میزان آن در سطح ۱۹۵۷ تومان، حداقل ۲۹ تومان افزایش قیمت را می‌توان برای دلار در این روز در نظر گرفت. در عین حال در صورتی که قیمت ۱۹۹۰ تومان را برای آن در نظر بگیریم، دلار در روز پنج‌شنبه تقریبا ۶۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

.
واقعیت غیرقابل انکار این است که با حذف سهمیه دلار مسافری تقاضای موجود به ویژه در فصل تابستان مستقیما به بازار سرازیر می‌شود. بر اساس اظهارات کارشناسان در زمانی که دلار مسافری با سهمیه ۲۰۰۰دلاری در اختیار مسافران قرار می‌گرفت، تخمین زده می‌شد که سالانه ۱۰ میلیارد دلار به نرخ دولتی به مسافران سهمیه داده شود. بعد‌ها این سهمیه به حداکثر ۱۰۰۰دلار برای مسافت‌های دور اختصاص یافت و برای سایر مناطق و کشورهای همسایه ۴۰۰ دلار در نظر گرفته شد.

.
پس اینکه مقرر شد تا این سهمیه در گیت خروجی داده شود، عملا میزان ارز مسافری اعطا شده تا حدود زیادی واقعی بوده است. از این رو بر اساس برخی محاسبات کارشناسان با خذف سهمیه ارز مسافری، ماهانه تا ۲۰۰ میلیون دلار تقاضای خرید دلار مسافری در بازار افزایش می‌یابد که موجبات افزایش قیمت دلار را فراهم می‌آورد. افزایش قیمت دلار بازار با این شیوه در حالی است که پیش‌تر، برخی نسبت به اعطای دلار دولتی ۱۲۲۶ تومانی به مسافرانی که قصد دارند درآمدهای ملی را خرج تفریح در کشورهای خارجی بکنند، انتقادات شدیدی داشته‌اند.

.

در این میان رییس بنیاد شهید در اظهارنظری اعلام کرده بود که سالانه ۵ میلیارد دلار ارز مسافری با قیمت دولتی خرج تفریح برخی مسافران ایرانی در خارج از کشور می‌شود. در صورتی که این رقم با آمارهای بانک مرکزی تطابق داشته باشد، با حذف سهمیه دلار مسافری، تقریبا همین میزان تقاضا وارد بازار ارز آزاد می‌شود که رقم به مراتب قابل توجهی است.

.
افزایش قیمت دلار در دو روز پایان هفته البته به دلیل ورود تقاضای کلان با ارقام نجومی اعلام شده نبوده، اما چشم‌انداز اجرایی شدن یک سیاست ارزی در بازارقطعا تلاطم شدیدی را در بازار پدید آورده که جلوگیری از افزایش شدید قیمت دلار، نیازمند افزودن بر عرضه دلار کنترلی است. در همین راستا در حالی که برخی از اخبار از توقف فروش دلار مسافرتی از ساعت ۱۲ روز پنج‌شنبه حکایت دارد، خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی از توقف فروش آن قبل از ابلاغیه رسمی بانک مرکزی خبر داده است.

.
حذف ارز مسافرتي ابلاغ نشده اجرا شد 
حذف ارز مسافرتي به جز براي زائران عتبات و حجاج هنوز ابلاغ نشده، در برخي بانك‌ها اجرا شد. به گزارش ايسنا هر چند روز چهارشنبه گذشته رييس‌كل بانك مركزي در جلسه غيرعلني مجلس با پيشنهاد نمايندگان مجلس مبني بر حذف ارز مسافرتي موافقت خود را اعلام كرده بود، اما اظهار هم كرده بود كه اين موضوع در مرجع تصميم‌گيرنده تصويب خواهد شد. 

.
در اين مورد عبدالكريم رجبي، عضو كميسيون اقتصادي مجلس گفته بود: پيشنهاد نمايندگان به رييس‌كل بانك‌مركزي در جلسه غيرعلني امروز اين بود كه از اين پس فقط زائران عتبات و حجاج بتوانند از ارز مسافرتي استفاده كنند و ساير مسافران از بازار آزاد ارز تهيه كنند كه اين پيشنهاد با نظر مساعد بهمني مواجه شد و وي قول داد كه اين موضوع به تصويب برسد. 

.
تصويب نهايي نشدن اين موضوع را در سخنان رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس نيز مي‌توان برداشت كرد كه رضا رحماني عنوان كرده بود: موضوع حذف ارز مسافرتي، ارز تك‌نرخي و ارز چندنرخي مطرح و مورد بررسي قرار گرفت؛ ولي تا اين لحظه هنوز تصميم نهايي گرفته نشده است. پيگيري‌هاي خبرنگار ايسنا در روز چهارشنبه نيز حاكي از اين بود كه در آن روز ارز مسافرتي از طريق بانك‌ها به متقاضيان داده مي‌شد. در واقع اين موضوع به نظر مي‌رسد اولين بار روز چهارشنبه در مجلس مطرح شده بود و قبل از آن بانك مركزي اين موضوع را اجرا نكرده بود.

.

اما يك روز بعد از اعلام اين موضوع، مراجعه به برخي بانك‌ها نشان داد كه برخي شعب بانكي اين موضوع را اجرا كرده‌اند و حتي در واكنش به سوالات مراجعه‌كنندگان اظهار كرده‌اند كه هرچند هنوز اين بخشنامه ابلاغ نشده، اما چون طي روزهاي آينده ابلاغ خواهد شد آنها ديگر اين كار را انجام نخواهند داد. يك مقام بانكي نيز در اين مورد به ايسنا گفت: اعلام رييس‌كل به نوعي مفهوم ابلاغ دارد. 

.
در واقع يك نوع دستور و ضابطه‌اي است كه قابليت اجرا دارد، حتي ابلاغيه‌هاي دولت هم اين گونه است كه گاهي برخي از آنها نياز به طي كردن پروسه‌هاي اداري دارند و برخي اين گونه نيست و اين موضوع تاثيرش را هم در بازار آزاد بر روي قيمت دلار گذاشت. وي با تاييد اينكه اعلام رييس‌كل بانك مركزي حكم ابلاغ دارد، افزود: حتي گاهي در مورد رييس جمهوري نيز وضعيت اين گونه است و اعلام او از پشت تريبون هم حكم ابلاغ دارد. 

.
البته چون روز پنج‌شنبه هست نمي‌توان گفت كه تمام بانك‌ها اجرا كرده‌اند بلكه بايد روز شنبه عمل بانك‌ها را ديد. اين مقام بانكي در توجيه اين اقدام بانك‌ها متذكر شد: اگر مثلا اين موضوع را شب گذشته اعلام كرده‌ باشند و قرار باشد كه تا ابلاغ چند روزي طول بكشد حجم تقاضاها در اين مراكز افزايش پيدا خواهد كرد.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.